تبیان، دستیار زندگی
آنقدر در باب حقانیت شیعه بحث و گفتگو کردم که بالاخره ایشان به مذهب شیعه گروید و تا آخر عمر، همواره به عنوان یکی از مدافعان حریم تشیع، به این مهم اهتمام داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک ایرانی قاری بزرگ مصر را شیعه کرد

آنقدر در باب حقانیت شیعه بحث و گفتگو کردم که بالاخره ایشان به مذهب شیعه گروید و تا آخر عمر، همواره به عنوان یکی از مدافعان حریم تشیع، به این مهم اهتمام داشت.

شکوری_شبکه تخصصی قرآن تبیان
مراسم ختم استاد مروت

به گزارش اختصاصی تبیان، مراسم تجلیل از استاد پیشکسوت قرآن زنده یاد محمد تقی مروت، با حضور حداکثری جامعه قرآنیان، مدیران دستگاه‌های قرآنی کشور، شاگردان آن مرحوم و عموم مردم علاقمند به قرآن، در مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که به طور زنده از رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما پوشش داده می‌شد، امین پویا قاری بین المللی کشور، آیاتی از کلام حضرت رحمن را تلاوت کردند. بشنوید
آنگاه استاد موسوی بلده، از شاگردان استاد مروت، ضمن تجلیل از خدمات قرآنی آن مرحوم، ضمن ابراز گلایه نسبت به وضعیت فعلی هنر تلاوت قرآن در کشور با مقایسه و یادآوری جایگاه قاریان صدر اسلام به عنوان نخستین مبلغان اسلام، گفت: متأسفانه امروز تلاوت قرآن در بین برخی‌شان لازم را نداشته و حالت فانتزی پیدا کرده و در حد اینکه در شروع مراسم‌ها، قرآنی هم تلاوت بشود. در حالیکه پیامبر (ص) موظف به تلاوت قرآن بود. 
موسوی بلده با اشاره به اینکه حضرات معصومین (ع) نسبت به معلم قرآن، توقیر فراوان می‌کردند گفت:
امروز سه چهارم جهان اسلام از قرائتی پیروی می‌کنند که قاری آن، شیعه و با یک واسطه شاگرد امیرمونان (ع) است. ابو عبدالرحمن حبیب سُلمی، که امروز شیوه اش در قرائت، توسط عاصم کوفی و روایت متقن حفص، به دست ما رسیده، معلم قرآن فرزندان امام حسین (ع) بوده است. گفته شده هنگامی که فرزند برای نخستین بار توانست سوره حمد را نزد پدر قرائت کنند، حضرتش معلم قرآن را فراخواند و دهانش را پر از جواهر کرد. همچنین مبالغ هنگفتی پول به وی داد. حاضرین با مشاهده این صحنه، تعجب کردند که این همه تجلیل از یک معلم قرآن چه معنا دارد؟
حضرت فرمودند: این مقدار جایزه در قبال کاری که او کرده است، ناچیز و اندک است.
اولین کسی که در تاریخ اسلام در علم قرائت، به تالیف اثر پرداخته، ابان بن تغلب بود که خود شیعه است. با این همه، شیعه نسبت به اهتمام نخستینش نسبت به امر قرائت قرآن، فاصله گرفته است. بعد از گذر قرون و اعصار، اما استادی در کشور ما ظهور کرد که جامع علوم قرآن و معارف اهل بیت (ع) بود. او بی‌برو برگرد، بنیان‌گذار شیوه نوین قرائت در زمان ما به شمار می‌رود.

روزی در منزل مرحوم عبدالباسط به سر می‌بردم که فرزند استاد آمد و گفت هم اکنون پدرم میزبان شیخ بزرگ الازهر مصر است. صدای گفتگوی استاد با بزرگ الازهر به اتاق مجاور که من در آنجا ساکن بودم می‌رسید و من با تعجب شاهد بودم که مرحوم عبدالباسط در دفاع از ولایت امیرمونان (ع) آنچنان با حرارت و شور سخن می‌گفت که از شنیدن آن، سرمست شدم.

این استاد پیشکسوت در بخشی دیگر از سخنانش به بیان خاطراتی چند از استاد خویش پرداخت و گفت:
روزی به ایشان عرض کردم، استاد! ما که می‌دانیم شما استاد نداشتید چرا اصرار دارید در محافل مختلف، خودتان را شاگرد فلان استاد معرفی کنید؟ پاسخ داد: آری، من شاگرد ایشان نیستم اما برای اینکه نهضت قرائت قرآن، بزرگ‌تر می‌خواهد و چون ایشان بیش از من، شایستگی دارند، می‌خواهم این محوریت حفظ شود.
موسوی بلده با اشاره به تشرف قاری بزرگ مصر استاد الرزیقی به تشیع گفت:
از زبان استاد مروت شنیدم که می‌گفت در سالهایی که در مصر با اساتید مصری محشور بودم، با استاد الرزیقی، آنقدر در باب حقانیت شیعه بحث و گفتگو کردم که بالاخره ایشان به مذهب شیعه گروید و تا آخر عمر، همواره به یکی از مدافعان حریم تشیع، به این مهم اهتمام داشت.
وی همچنین، خاطره‌ای دیگر از گرایش‌های شیعی مرحوم عبدالباسط نقل کرد و از زبان استاد مروت گفت:
یک جلد نهج البلاغه را به استاد عبدالباسط هدیه دادم. و او فرازهایی از خطب حضرت را با شور و شوقی زائدالوصف حفظ کرد و در مواقع مختلف، به این فرازها، استشهاد می‌کرد. به عنوان نمونه، روزی در منزل مرحوم عبدالباسط به سر می‌بردم که فرزند استاد آمد و گفت هم اکنون پدرم میزبان شیخ بزرگ الازهر مصر است. صدای گفتگوی استاد با بزرگ الازهر به اتاق مجاور که من در آنجا ساکن بودم می‌رسید و من با تعجب شاهد بودم که مرحوم عبدالباسط در دفاع از ولایت امیرمونان (ع) آنچنان با حرارت و شور سخن می‌گفت که از شنیدن آن، سرمست شدم.
این پیشکسوت قرآنی، در پایان، مرحوم مروت را پیشرو نهضت جدید قرآن بعد از سال‌های فترت دانست و گفت: امروز خداوند دوباره یک ابوعبدالرحمان، یک عاصم و یک حفص دیگر به ما داده است و این شاید تعبیر و مصداق این سخن امام علی (ع) باشد که فرمودند: می‌بینم روزی را که عجم در مسجد کوفه به تلاوت قرآن می‌پردازد و به عرب‌ها قرآن می‌آموزد.