تبیان، دستیار زندگی
ست حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در جمع نمازگزاران ماه مبارك رمضان در مسجد اعظم قم گفت: باید چشمه جوشان محبت شد و برای همه محبین حضرت امیر ـ ع ـ دعا كرد و خاصیت دعا و اتصال به مؤمنین و اولیای خدا اینست كه از قبال آنها خیر ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعا كلید عظیم ترین گنجینه هاى نزد خداست

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در جمع نمازگزاران ماه مبارك رمضان در مسجد اعظم قم گفت: باید چشمه جوشان محبت شد و برای همه محبین حضرت امیر ـ ع ـ دعا كرد و خاصیت دعا و اتصال به مؤمنین و اولیای خدا اینست كه از قبال آنها خیر فراوان به ما می‌رسد و ما تطهیر می‌شویم.

حجت الاسلام میرباقری در ادامه شرح دعای ورود به ماه مبارك رمضان گفت: تأكید روایات بر حمد خداوند قبل از درخواست حاجات، نمایانگر اهمیت حمد و لزوم توجه به احسان الهی است زیرا حقیقت حمد تفكر درباره نعمات مادی و معنوی و از لطف خدا دانستن آن نعمت‌هاست.وی با اشاره به احادیثی كه علت عدم استجابت دعا را عدم شناخت یا توجه كافی به اینكه از چه كسی درخواست می‌كنیم بیان می‌كنند، گفت: باید احسان و لطف خدا و اینكه درهای رحمتش بر ما گشوده است را درك نمود تا زمینه‌های دعا فراهم شود. به تعبیر برخی روایات خدا منتظر ما نشسته است.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری كه در جمع نمازگزاران مسجد اعظم قم سخن می‌گفت، افزود: هر انسان فهیمی می‌خواهد به همه خوبی‌ها دست یافته و از همه بدی‌ها دست بكشد. اما خود این انسان می‌فهمد كه او كجا و این مراتب عالی كجا؟ منی كه بعد از یك عمر تلاش نمی‌توانم حتی یك مرض مثل حسد را از خودم دور كنم چگونه می‌توانم به این مدارج عالی انسانی برسم. احساس می‌كنم از من بر نمی‌آید وَ مِن أَینَ لِیَ الخَیرُ وَ لا یُوجَدُ اِلا بِك وَ مِن أَینَ لِیَ النجاه، این انسان كه احساس تنهایی كرده است باید تا نفسش تمام شود یا رب یا رب بگوید.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: انسان اگر در رسیدن به كمالات خودش را ببیند قطعاً ناامید می‌شود ولی اگر احساس كند در رحمت الهی باز است و عظمت خزائن بی‌منتهای الهی را همراه لطف او ببیند، امیدوار می‌شود، دعا می‌كند و به حركت در می‌آید. وی افزود: باید روزه و نماز و اموال و حیات فردی و اجتماعی ما اصلاح شود. تعلقات درونی و روابط بیرونی ما باید سامان بگیرد و از همه آلودگی‌ها پاك شویم. پس باید دعا كنیم و باید زمینه استجابت را فراهم آوریم تا امیدوارانه حركت كنیم.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در تبیین اهمیت حمد و ستایش حضرت حق یادآور شد كه در خود ادعیه مأثور از اهل بیت ـ ع ـ هم كمتر چیزی به اندازه حمد خداوند مورد اهتمام قرار گرفته و عمدتاً پس از حمد و اظهار عجز، درخواست‌ها آغاز شده است.
وی در ادامه به دعا كردن برای همه مؤمنین در فرهنگ اهل بیت و ادعیه ائمه ـ ع ـ پرداخت و گفت: متكلم مع الغیر بودن ضمیرها در درخواست‌ها و توصیه حضرات معصومین ـ ع ـ نشان از این مسئله دارد. وی به دعا برای همه مؤمنین اشاره داشت. سپس درباره اینكه خود دعا موضوعیت دارد، گفت: دعا یعنی من فقیرم و او غنی و البته بخشنده و مهربان. و من باید فقر خود و غنای او را بفهمم چه حاجتی داشته باشم چه نه. و اصلاً آنها كه دعا نمی‌كنند استكبار می‌ورزند. ادعونی استجب لكم ان الذین یستكبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین. اگر كسی دعا نكند، یا فقرش را قبول ندارد یا قبول دارد اما غرورش اجازه نمی‌دهد به خدا التماس كند كه به هر حال استكبار است.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: عظیم‌ترین و گرانبهاترین گنجینه‌ها نزد خداست و كلیدش دعاست و وقتی من برای مؤمنی دعا كنم و خیری به او برسد من نیز تطهیر می‌شوم. باید چشمه جوشان محبت شد و برای همه محبین حضرت امیر ـ ع ـ دعا كرد و خاصیت دعا و اتصال به مؤمنین و اولیای خدا اینست كه از قبال آنها خیر فراوان نیز به من می‌رسد.
وی در پایان با ذكر این نكته كه آغاز و اختتام ادعیه این ماه و بیشتر ادعیه با صلوات است و دستورات فراوانی به این مضمون داریم، گفت: اگر آدم از غنی مطلق‌ بخواهد و آن گنجینه‌های بی‌منتها و لطف بیكران را ببیند، چقدر بیشتر بخواهد و برای كه غیر از علی مرتضی ـ ع ـ و رسول خدا ـ ص ـ. بخواهد؟ آیا واقعاً دعایی والا مرتبه‌تر و رفیع‌تر از خود صلوات می‌توان در این ماه بركات داشت؟ و آیا اجابتی رفیع‌تر از اجابت صلوات هست؟ اگر این گونه دعا كردیم برترین خیرات نیز نصیب خود ما می‌شود.
منبع : رسا