تبیان، دستیار زندگی
سازمان ملل و شورای امنیت در پسِ به تاخیر افتادن آزادی حلب و جلوگیری از یکسره شدن این نبرد قرار دارند، طی روزهای اخیر تلاش های متعددی انجام داده اند و حتی با وجود این که برخی گروه های مسلح با خروج از محله های شرقی حلب یا حداقل خروج مجروحان موافقت کرده ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابرهای پایدارِ جنگ در آسمان سوریه

سازمان ملل و شورای امنیت در پسِ به تاخیر افتادن آزادی حلب و جلوگیری از یکسره شدن این نبرد قرار دارند، طی روزهای اخیر تلاش  های متعددی انجام داده اند و حتی با وجود این  که برخی گروه های مسلح با خروج از محله  های شرقی حلب یا حداقل خروج مجروحان موافقت کرده بودند، اما متاسفانه برخی مانع آن شدند.

فرآوری: ع. امانی -بخش سیاست تبیان

جنگ، سوریه، بحران سوریه، حلب، نیروهای مسلح، سازمان ملل متحد، داعش، ترکیه، عراق، جنایات داعش، تروریست

سال هاست که سوریه در آتش می سوزد و سازمان ملل متحد تاکنون واکنش خاصی نشان نداده است. سراسر حلب بوی خون می دهد و باز هم سکوت ... . این شهر در طول سال های جنگ بیشترین خسارات و قربانیان را داشته است. نشست های متعددی برای آتش بس و حل بحران سوریه برگزار شده است اما بی نتیجه ای کاربردی و مطلوب. گویی سردمداران غربی نه تنها تمایلی برای پایان این وضعیت ندارند بلکه در نهان ؛ خود بازیگران اصلی این فاجعه ی انسانی هستند. (شهر حلب از چند جهت اهمیت دارد. اول اینکه این شهر به مرز ترکیه نزدیک است و از طرفی به مرکز ناآرامی ها یعنی ادلب نزدیک است . همچنین این شهر بزرگترین شهر سوریه است و به لحاظ جمعیتی نیز قابل توجه است. این شهر مرکز تجاری و اقتصادی مهمی در سوریه است. لذا هر گونه تحول در این شهر چه به نفع دولت و چه به نفع مخالفان قابل تامل است و نقش تعیین کنندگی دارد. ارتش سوریه قصد دارد تا تحت هر شرایطی این شهر را پس بگیرد و آرامش را به شهر بازگرداند.)

سوریه مخالف تمام اَشکال تروریسم است ، ترکیه نقش تروریستی در منطقه ایفا می کند و بخش جدایی ناپذیر گروه های تروریستی محسوب می شود، نبرد سوریه نبرد پاکسازی خاک کشور از لوث تمام متجاوزان و اشغالگران است .

در این راستا رئیس پارلمان سوریه نیز معتقد است که ایالات متحده آمریکا که دَم از حل مشکلات سوریه می زند ؛ به تازگی گروه های تروریستی حلب را تسلیح کرده. در واقع باید به نقش مبهم و مشکوکی که شورای امنیت در ارتباط با سوریه به ویژه حلب بازی می کند، اشاره کرد ، سازمان ملل و شورای امنیت در پسِ به تاخیر افتادن آزادی حلب و جلوگیری از یکسره شدن این نبرد قرار دارند، طی روزهای اخیر تلاش های متعددی انجام داده اند و حتی با وجود این  که برخی گروه های مسلح با خروج از محله  های شرقی حلب یا حداقل خروج مجروحان موافقت کرده بودند، اما متاسفانه برخی مانع آن شدند.
در واقع می توان مهم ترین اقدامات سازمان ملل در خصوص بحران سوریه به شرح زیر نام برد : 
- سکوت اولیه در خصوص دخالت کشورهای خارجی در یک کشور عضو سازمان ملل 
- حمایت رسمی و غیررسمی از معارضه سوریه 
- برگزاری 2 کنفرانس بین المللی برای حل بحران سوریه در ژنو 
- اعزام نمایندگان ویژه برای جمع آوری سلاح های شیمیایی در سوریه 
- صدور بیانیه های موردی در حمایت از معارضه در قالب حقوق بشر ، آوارگان و ...

خواسته ی آمریکایی ها!

آمریکایی ها در این میان خواستار افزایش سطح تسلیح گروه های تروریستی در سوریه شند. هنگامی که چنین اظهارات و مواضعی از دولت آمریکا مشاهده می  شود، بدانید که این تسلیح عملا انجام شده، به این معنا که پس از پایان تسلیح تروریست  ها، خبرش علنی می  شود، از ابتدای بحران در سوریه ، تروریست  ها چه از سوی کشورهای مجاور به ویژه ترکیه تسلیح و از سوی قطر و عربستان حمایت مالی شده  اند، بزرگترین حمایت های لجستیکی هم از گروه های تروریستی از سمت اردن صورت گرفته است.

جنگ، سوریه، بحران سوریه، حلب، نیروهای مسلح، سازمان ملل متحد، داعش، ترکیه، عراق، جنایات داعش، تروریست

البته احتمالاتی مبنی بر ورود تروریست ها از عراق به سوریه نیز وجود دارد که امیدواریم طرف عراق اجازه ندهند تروریست ها به خاک سوریه فرار کنند، اما حتی اگر چنین مسئله  ای رخ دهد، در چارچوب نبرد طبیعی است و باید برای آزادسازی تمام خاک سوریه مصمم بود. هدف ، پس از آزادسازی حلب، آزادسازی الرقه و سپس "دیرالزور" است.
معاون رئیس پارلمان سوریه خاطر نشان کرد: اگر به طرف هایی که با حل مسائلشان مخالفت می کنند، نگاه کنیم می بینیم که آنها گروه های خارجی هستند و این دلیلی بر وجود دخالت خارجی و منطقه ای در تصمیمات این گروه هاست و  هنگامی که این دخالت ها متوقف شود، در آن صورت سرنوشت تمام تروریست ها مرگ است و سرنوشت دیگری غیر از مرگ در انتظارشان نیست.

برخی گروه های کُردی راه را گم کرده اند، تنها راه برای رهایی از تروریسم در این  است که آنها دست در  دست ارتش سوریه قرارداده و هماهنگی کاملی در زمینه نظامی و امنیتی با ارتش سوریه داشته باشند.

وی درباره روند آشتی در مناطق مختلف سوریه و انگیزه گروه های مسلح برای موافقت با آشتی و خروج از شهرک ها و مناطقی که اشغال کرده اند، به تسنیم گفت : هدف ارتش و دولت سوریه توقف خونریزی در سوریه است، در صورت توقف تمام کمک های مالی و تسلیحاتی به گروه های تروریستی، هیچ راهی در مقابل آنها جز تسلیم در برابر اراده دولت سوریه باقی نخواهد ماند، در نهایت ساکنان شهرک و روستایی که فریب خورده اند باید به آغوش میهن برگردند، دولت سوریه برای مهار خونریزی تلاش می کند، اتهاماتی که به دولت سوریه مبنی بر کشتار زده می شود، با هدف منحرف کردن نگاه ها از مسئله واقعی یعنی مسئله آزادی این سرزمین است.

چرا روسیه در هر نشست و مناسبتی از آمریکا می خواهد که آنچه را معارضان میانه رو می خواند از تروریست ها جدا کند؟

سردمداران سوریه معتقدند این درخواست در عالی ترین سطح سیاست قرار دارد و اهمیت فعالیت سیاسی از فعالیت نظامی کمتر نیست، روسیه می خواهد در مقابل تمام غربی ها و جهان این مسئله را افشا کند که این تروریست  ها در اصل مورد حمایت آمریکا و همپیمانانش هستند، عدم یادآوری این اطلاعات به جهان با هدف مخفی کردن و حفظ وجود گروه های تروریستی است تا آمریکا در آینده سوریه بتواند تصمیم گیری کند، همه می دانند که مهار بیگانه چقدر دشوار است، زیرا اراده اش را از اراده آمریکا گرفته است.

دفع  تجاوزات ترکیه

باید پذیرفت که برخی گروه های کُردی راه را گم کرده اند، تنها راه برای رهایی از تروریسم در این  است که آنها دست در  دست ارتش سوریه قرارداده و هماهنگی کاملی در زمینه نظامی و امنیتی با ارتش سوریه داشته باشند. آمریکا و ترکیه هر کدام با کارت کُردها آن طور که دوست دارند، بازی می کنند ، در حالی که ارتش سوریه به کُردها به عنوان جزئی از بافت جامعه سوریه نگاه می کند ، بنابراین برداشت و تعامل اشتباه از سوی طرف ترکیه ای است نه سوریه.
سوریه مخالف تمام اَشکال تروریسم است ، ترکیه نقش تروریستی در منطقه ایفا می کند و بخش جدایی ناپذیر گروه های تروریستی محسوب می شود، نبرد سوریه نبرد پاکسازی خاک کشور از لوث تمام متجاوزان و اشغالگران است ؛ چه تروریست باشند و چه کشورهای منطقه  ای و فرامنطقه ای.
به هر حال در وضعیت کنونی تنها راه حل ممکن ؛ مبارزه ی بیش از پیش با تروریست ها و همچنین حفظ اتحاد ملی در سوریه است. امید آن می رود با همکاری های کشورهای منطقه و برنامه ریزی های دقیق و کاربردی ، ریشه تروریست را خشکانده و ثبات و امنیت را شاهد باشیم.


منابع : فردا نیوز / خبرگزاری تسنیم / تی نیوز