تبیان، دستیار زندگی
همزمان با شروع فصل سرما، به خصوص صبح زود و شب که سوز سرما بیشتر است، افرادی را می بینیم که شال گردن هایشان را تا جلوی بینی کشیده اند و پیشانی بند به سر بسته اند، اما حتی این محافظت ها هم نمی تواند جلوی شیوع بیماری سینوزیت در این فصل را بگیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا در سرما سینوزیت می شویم؟

همزمان با شروع فصل سرما، به خصوص صبح زود و شب که سوز سرما بیشتر است، افرادی را می بینیم که شال گردن هایشان را تا جلوی بینی کشیده اند و پیشانی بند به سر بسته اند، اما حتی این محافظت ها هم نمی تواند جلوی شیوع بیماری سینوزیت در این فصل را بگیرد.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
سینوس های صورت

دکتر احمد رضائیان ، متخصص گوش و حلق و بینی می گوید:

«اکثر سرماخوردگی ها که عامل آنها یکی از ویروس های سرماخوردگی می باشد و باعث گرفتگی بینی می شوند، بعد از چند روز برطرف می شوند. اما اگر سینوس ها ملتهب شوند، علائم دیگری مانند سردرد و یا ورم دردناک صورت ممکن است ایجاد شود.

ممکن است از زمان شروع سینوزیت فقط چند روز گذشته باشد که به آن سینوزیت حاد می گوییم و یا ممکن است یک مشکل طولانی مدت باشد و هیچ وقت بطور کامل درمان نشود که به آن سینوزیت مزمن می گوییم.

علامت اصلی سینوزیت وجود دردهای ضربان دار و احساس فشار در ناحیه سینوس های صورت می باشد که با خم شدن به سمت جلو بدتر می شود. سینوزیت پیشانی باعث درد در بالای ابرو می شود و پیشانی موقع دست زدن درد می گیرد. سینوزیت فکی باعث درد در فک فوقانی و دندان ها و گونه می شود و ممکن است با درد دندان اشتباه شود. التهاب سینوس های اتوئید باعث درد در اطراف و بین چشم ها و اطراف بینی می شود (تصویر پایین) و التهاب سینوس های اسفنوئید می تواند باعث گوش درد، درد گردن، درد در پشت چشم ها و یا در بالای سر و یا ناحیه گیجگاهی شود (محل سینوس ها در تصویر بالا مشخص است).

عوامل ایجادکننده سینوزیت دو دسته اند: عواملی که موجب انسداد منافذ خروجی ترشحات سینوس ها می شوند. دوم عواملی که در حرکت مواد ترشحی سینوس ها اختلال ایجاد می کنند.

اکثر ویروس های سرماخوردگی فقط باعث گرفتگی بینی می شوند. ولی اگر غشای مخاطی پوشاننده حفره بینی و سینوس ها متورم شود، می تواند باعث بسته شدن مسیر خروج ترشحات مخاطی شود. در نتیجه ترشحات جمع شده در سینوس ها باعث احساس فشار و درد در ناحیه سینوس ها می شود.

سینوزیت به دلیل التهاب مخاط سینوس های صورت خود و انسداد منافذ خروج ترشحات آن ها به وجود می آید

در سینوس هایی که ترشحات آنها نتواند تخلیه شود، امکان رشد باکتری ها و قارچ ها بیشتر می باشد و عفونت باکتریایی اغلب باعث التهاب و درد بیشتر می شود. هر عاملی که باعث التهاب و آزردگی مخاط بینی به مدت طولانی و در نتیجه تورم مخاطی شود، باعث سینوزیت مزمن می شود؛ مانند گرده گل ها و درختان ، هوای سرد، مصرف الکل، عطرها، هوای مرطوب و دم کرده، حساسیت به گرد وغبار و موجودات ذره بینی به نام مایت، قارچ ها و کپک و مصرف طولانی مدت داروها.

افرادی که آسم یا زمینه آلرژی دارند، معمولا سینوزیت می شوند. در حقیقت هر عاملی که در بینی باعث انسداد و جلوگیری از تخلیه ترشحات سینوس ها شود، باعث سینوزیت می گردد. عواملی مانند پولیپ بینی یا انحراف تیغه میانی بینی نیز باعث سینوزیت می شوند. عفونت دندان ها و لثه می تواند به سینوس ها منتشر شود. عواملی که باعث ضعف سیستم ایمنی می شوند، مانند ایدز و همچنین بیماری سیستیک فیبروز از عوامل نادرتر سینوزیت می باشند. آلودگی هوا و کشیدن سیگار می تواند باعث تشدید سینوزیت شود.»

درد سینوزیت

دکتر مهدیس  اصفهانی، متخصص گوش و حلق و بینی نیز معتقد است :

«سینوزیت با شروع فصل زمستان شایع می شود و می طلبد افراد مبتلا به آن، برای درمان به پزشک مراجعه کنند. علت بروز این بیماری، سرماخوردگی و در معرض هوای سرد قرار گرفتن است و نباید نسبت به درمان آن بی توجه بود.

سرماخوردگی طولانی مدت و یا حساسیت شدید و عدم بهبودی آنها از نشانه های سینوزیت است. سرماخوردگی و حساسیت، باعث احتقان بینی و انسداد دهانه سینوس ها می شوند که زمینه را برای تجمع ترشحات داخل سینوس و بروز سینوزیت فراهم می آورند.

سینوزیت به گروهی از بیماری ها اطلاق می شود که با التهاب مخاط سینوس های صورت خود را نشان می دهد و این التهاب در واقع عارضه عفونت راه های تنفسی است که به علت انسداد دهانه سینوس ها به وجود می آید.

یکی از بهترین و موثرترین راه های درمان سینوزیت، بخور دادن منظم است

در صورتی که علایم سینوزیت کمتر از چهار هفته مشاهده شود، سینوزیت حاد و بیشتر از آن، سینوزیت مزمن اتفاق افتاده است.

درمان سینوزیت با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی و ترکیبات کورتونی موضعی (اسپری های داخل بینی) تحت نظر پزشک صورت می گیرد که باید به صورت طولانی مدت از این داروها استفاده شود تا اثر آنها ظاهر شود و پایدار بماند.

افرادی که دارای بیماری زمینه ای و اختلالات ساختمانی در بینی و سینوس هستند، باید از دیگر عوامل خطر مثل عفونت های ویروسی دوری کنند. تزریق واکسن آنفلوآنزا در ابتدای فصل پاییز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. این کار، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری های تنفسی (مانند آسم) می تواند ثمربخش باشد. بیماران سینوزیتی نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرند.»

بخور دادن

راه های کاهش مشکلات سینوس ها

بخور دهید

یکی از بهترین و موثرترین راه های درمان سینوزیت، بخور دادن منظم است. برای این کار حوله یا پارچه ای را روی سرتان بیندازید و سرتان را روی بخار یک ظرف آبجوش بگیرید. می توانید به آب جوش، کمی بابونه یا مرزنجوش خشک هم اضافه کنید. باید حسابی صورتتان عرق کند و بخارها را تنفس کنید. بخار به رفع احتقان بینی کمک می کند.

آب بنوشید

نوشیدن زیاد مایعات و استفاده از دستگاه بخور در اتاق مفید است، زیرا مایعات و رطوبت سبب نازک شدن مخاط شده و به تخلیه سینوس ها کمک می کند. آنها همچنین سینوس های شما را روان و پوست شما را هیدراته نگه می دارند.
 
بینی ها را با سرم شستشو بشویید

شستشوی بینی در تسکین احتقان بینی و سوزش آن بسیار موثر است.

سوپ مرغ، التهاب همراه با احتقان سینوس ها و سرماخوردگی را کاهش می دهد

به آرامی بینی خود را با یک محلول سالین شستشو دهید.

برای شستشوی سینوس ها ، در حالی که سر خود را کج کرده اید ، محلول سالین را با سرنگ به یک سوراخ بینی بریزید تا از سوراخ بینی دیگر بیرون بیاید. 
 
سوپ مرغ بخورید

یک مطالعه نشان داد که سوپ مرغ، التهاب همراه با احتقان سینوس ها و سرماخوردگی را کاهش می دهد.
دانشمندان ماده موثر در سوپ مرغ را تشخیص نداده اند، اما آنها بر این باورند که گرمای سوپ همراه با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مواد تشکیل دهنده سوپ، به پاک کردن سینوس ها کمک می کند.
 
کمپرس گرم بگذارید

دراز بکشید و یک کمپرس گرم (مثل حوله گرم) را به مدت سه دقیقه روی بینی، گونه ها و پیشانی تان قرار دهید.
کمپرس گرم  را برداشته و به مدت 30 ثانیه کمپرس سرد (مثل حوله سردی که داخل فریزر بوده) قرار دهید.
این عمل را دو تا سه بار انجام دهید. شما می توانید این کار دو تا شش بار در روز تکرار کنید.



منابع:
وبسایت دکتر رضائیان
سایت رژیم سلامتی
ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.