تبیان، دستیار زندگی
ود حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در اولین نشست طرح مطالعات آثار شهید مطهری ـ ره ـ در مدرسه علمیه شهید صدوقی، شهید مطهری را فردی دارای تقوای فرهنگی دانست. وی در این نشست اظهار داشت: تعبدگرایی و نوگرایی از ویژگی‌های شهید مطه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید مطهرى فردى با تقواى فرهنگى بود

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در اولین نشست طرح مطالعات آثار شهید مطهری ـ ره ـ در مدرسه علمیه شهید صدوقی، شهید مطهری را فردی دارای تقوای فرهنگی دانست.

وی در این نشست اظهار داشت: تعبدگرایی و نوگرایی از ویژگی‌های شهید مطهری ـ ره ـ است و ایشان اهل تعبد و ایمان به حقایق نورانی اسلامی بود و این تعبد و سرشاری از روح ایمان در تفكر او هم كاملاً مشهود بود. آن شهید بزرگوار اهل تقوای فرهنگی بود و این خیلی فرق می‌كند با كسی كه در روش و منشش اهل تقوا باشد. چه انسان‌هایی كه اهل نافله شب هستند اما در مقام فكر تقوای فرهنگی ندارند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: صفت دوم شهید مطهری، نوگرا بودن ایشان است. او می‌خواست آخرین نظریه‌های مربوط به عرصه‌های تفكر دینی را بداند و از آخرین سؤالات و شبهات غافل نباشد.
وی ثمره نوگرایی در نگاه به مسئله مهدویت از دیدگاه مطهری را، ترسیم نظام جامع اسلامی و گسترش آن به امامت واحده دانست و افزود: وقتی ما یك اندیشه فلسفه تاریخ ناب داشته باشیم در صورت رسیدن به حكومت، دقیقاً می‌توانیم سیاست‌های این حكومت را برای رسیدن به آن نقطه مطلوب ترسیم كنیم. یعنی بدانیم، ما كجای تاریخ هستیم، جنگ و درگیری‌ حق و باطل در كدام مرحله است، چه مراحلی باید طی شود و چه عواملی ظهور پیدا می‌كند. اینها را باید پیش‌بینی كرد و بر اساس این پیش‌بینی‌ها مقاصد خودمان را تبیین كنیم.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تاریخ را از دیدگاه شهید مطهری ـ ره ـ یك حركت جبری ندانست و گفت: در تاریخ اراده الهی محور است. اراده انسانی نیز در آن حضور دارد و این در خصوص حوادث آخر زمان نیز در روایات وارد شده است. در واقع احادیث آخرالزمان می‌خواهند راهبردهای دفاعی ما را طراحی كنند. وقتی راهبردهای پیشگیرانه در دست باشد حتی در ظهور حادثه‌ای به نام سفیانی كه در آن بداء ممكن است با یك راهبرد حساب شده می‌توانیم آن فتنه را هم خنثی كنیم. اما در اصل ظهور بداء نیست زیرا آن وعده حتمی الهی است.
منبع : هفته‌نامه پرتو