تبیان، دستیار زندگی
بیماری، از دست دادن كسی یا چیزی كه دوستش داشته اید، مشكلات خانوادگی و حتی همین ترافیك هر روزه و پول كم آوردن های آخر ماه هم می تواند روحیه شما را به هم بریزد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می سازمت خودم!

بیماری، از دست دادن كسی یا چیزی كه دوستش داشته اید، مشكلات خانوادگی و حتی همین ترافیك هر روزه و پول كم آوردن های آخر ماه هم می تواند روحیه شما را به هم بریزد.

بخش خانواده ایرانی تبیان

تفکر

بیماری، از دست دادن كسی یا چیزی كه دوستش داشته اید، مشكلات خانوادگی و حتی همین ترافیك هر روزه و پول كم آوردن های آخر ماه هم می تواند روحیه شما را به هم بریزد. باید روشی داشته باشید كه بتوانید حال خودتان را خوب كنید. وقتی حال تان بهتر شود حال اطرافیان تان هم بهتر می شود و حس می كنید اوضاع بیشتر بروفق مرادتان است؛ این یك هنر است اما كار چندان ساده ای نیست. كافی است در هر شرایطی یك نفر از درون شما بگوید كه همه چیز خوب است.

این كارهای سخت زیبا

تازه از سر كار رسیده اید به خانه و روز سختی را گذرانده اید. در بین راه با خود فكر كرده اید كه وقتی به خانه برسم، استراحت می كنم. همین كه لباس های تان را عوض می كنید و می خواهید بخوابید، پدرتان زنگ می زند كه می خواهم به خرید بروم؛ این یعنی باید شال و كلاه كنید و به دنبال او بروید و استراحت بی استراحت. ممكن است در راه فكر كنید كه چرا باید كارهای خانواده تان را شما انجام دهید؛ چرا خواهر و برادرهای دیگرتان كمك نمی كنند و حرف هایی از این دست كه هم خستگی تان را بیشتر می كند و هم ممكن است در برخورد شما با والدین تان تأثیر منفی داشته باشد.

اما در چنین مواقعی می توانید با خودتان بگویید چقدر خوشبختم كه هنوز پدر و مادرم هستند كه كارهای شان را من انجام دهم. حتما مسئولیت پذیر تر و شاید مهربان تر هستم كه پدر و مادرم دوست دارند من آنها را به دكتر ببرم. با خود بگویید: شاید برادرهایم سرشان شلوغ تر از من است و آنقدر با خودتان حرف های مثبت بزنید كه وقتی به در خانه پدرتان رسیدید در چهره تان اثری از خستگی نباشد. این روش را در تمام مسئولیت هایی كه ممكن است خسته تان كند اما زیبایی زندگی تان است، تكرار كنید. اگر فرزندتان نمی گذارد شب بخوابید، اگر مدام می خواهد تا با او بازی كنید و حتی نمی توانید یك سریال را در آرامش ببینید، به جای اینكه غر بزنید و كلافه شوید، زیبایی های روزهای كودكی اش را ببینید و به خودتان یادآوری كنید خیلی زود بزرگ می شود و حسرت این روزها را خواهید خورد. قدرت حرف های درونی تان را جدی بگیرید. مسئولیت های زندگی تان را با همین خودگویی های مثبت و یادآوری های درونی، به بهترین نحو و با كمال میل انجام دهید.

زندگی پر از امتحان

امتحان ریاضی دوم دبیرستان كه به خاطرش یك هفته بی خوابی كشیدید و نمره خوبی كسب نكردید را به خاطر دارید؟ چند روز اشك ریختید و فكر كردید كه دنیا به آخر رسیده است اما اینطور نشد. در حال امروزتان آن نمره چه تأثیری دارد؟ قرار نیست تلاش نكنید اما قرار است یادتان باشد زندگی پر از امتحان های سخت و دشوار است پس زمانی كه باید برای جلسه كنكور، امتحان رانندگی، پذیرش برای كار و... بروید با خودتان تكرار كنید كه نتیجه هر چه باشد من آن را به نفع خودم استفاده می كنم. خیلی اوقات شكست هایی كه برای شما اتفاق می افتد در ظاهر تلخ اند اما اگر با یك روحیه خوب با آنها برخورد كنید پلی می شوند برای موفقیت های بعدی. زندگی بدون امتحان دادن، محال است اما می شود یك«من» به همراه تان باشد كه نگذارد كم بیاورید و مدام از درون كمك تان كند تا بر ترس و استرس تان غلبه كنید و بهترین نتیجه را بگیرید. یادتان باشد كه «الا بذكر الله تطمئن القلوب»؛ یاد خدا و همراهی همیشگی او بهترین آرام بخش ممكن است.

مشكلات خانه زاد

ماندن در ترافیك و تحمل كسی كه بدون راهنما زدن می پیچد و یا در بزرگراه دنده عقب می آید و اگر دو ثانیه دیرتر عكس العمل نشان دهید، جان تان را از دست خواهید داد، از موضوعاتی است كه هر روز باید با آن دست و پنجه نرم كنید. پس به جای آنكه وقتی چراغ راهنمایی روی قرمز می ایستد، زیر لب بد و بیراه بگویید و مدام از ترافیك گله كنید، برای خودتان سرگرمی هایی مخصوص این مشكلات همیشگی بتراشید كه حال تان را خوب كند. اگر رانندگی می كنید، گوش دادن به فایل های صوتی مفیدی كه همیشه فكر می كردید وقتی برای گوش دادن به آنها ندارید می تواند كمك تان كند مثل یادگیری زبان و گوش دادن به كتاب های صوتی و یا هر كار دیگری كه باعث شود كمتر احساس كنید وقت تان تلف شده. اگر هم رانندگی نمی كنید خواندن كتاب، می تواند اوضاع را بهتر كند. البته اولی پیشنهاد بهتری است اما فراموش نكنید با خودتان جملات خوب بگویید و برای آنكه جملات تان واقعی باشد خوبی ها راهم ببینید؛ مثل كودك زیبایی كه از مقابل ماشین می گذرد و یا برگ هایی كه رنگ پاییز گرفته اند. این هنر شماست كه زیبایی های اطراف را ببینید و به خودتان یادآوری كنید. وقتی كسی بدون راهنما می پیچد هم حواس تان باشد كه وضعیت را كنترل كنید و هم به جای اینكه داد بزنید و با خودتان به او بد و بیراه بگویید، درحالی كه هیچ كمكی به تغییر رفتار او نخواهد كرد، یك جمله بگویید:« شاید عجله داشته، شاید فراموش كرده» و حتی آرزو كنید خطری با این وضع رانندگی برایش ایجاد نشود. شما با تكرار این حرف های مثبت به خودتان كمك می كنید. وقتی مجبورید هر روز یك ساعت از محل كار تا خانه را در ترافیك بگذرانید، گفتن اینكه «می توانم از این فرصت استفاده كنم و كتاب مورد علاقه ام را بخوانم»یا «خوب است كه هر روز مجبورم در ماشین این زمان را به دوره كردن لغت های زبان اختصاص دهم» حال تان را بهتر و تحمل ترافیك را ساده تر می كند.

فهرستی برای تمام فصول

فهرستی از غر زدن های درونی تان تهیه كنید: شغل تان را دوست ندارید؟ با همكارانتان گاهی دچار مشكل می شوید؟ در خانواده تان برخی اوقات حس می كنید شما را درك نمی كنند ؟ وقتی مقابل آینه می ایستید، از چروك های جدید صورت تان حس بدی به شما دست می دهد؟ احساس می كنید اضافه وزن دارید؟ اگر بخواهیم شرایطی را كه باعث می شود «حال» تان چندان خوب نباشد شمارش كنید ممكن است موارد زیادی به این فهرست اضافه شود. آنها را پیدا كنید، بنویسید و مقابلش را با جملات متفاوتی پر كنید؛ برای مثال: شغلم سخت است اما همین كه توانسته ام كاری داشته باشم، باعث خوشحالی است و با زیاد كردن مهارتم می توانم از كارم هم لذت بیشتری ببرم.

چند شیار جدید درصورتم ایجاد شده اما این شیارها جذابیت و پختگی چهره ام را بیشتر كرده. ستون دوم این فهرست را در حالی بنویسید كه روز خوبی را پشت سر گذاشته اید و احساس آرامش می كنید. وقتی تهیه فهرست تمام شد تمرین كنید كه همیشه ستون دوم را با خود تكرار كنید. حتی گاهی با صدای بلند كه گوش های تان بشنود. دیدن نیمه پر لیوان، هنری است كه اگر بیاموزید و تكرار آن برای خودتان تا عمق جان تان نفوذ كند، رمز داشتن یك «حال» خوب است در زندگی. روی پیشانی این دنیا ننوشته: استراحتگاهی برای همیشه، پس چالش هایش را با تكرار خوبی ها و خوشی هایش كم رنگ كنید.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.