تبیان، دستیار زندگی
گفت وگوهای نهایی برای اجرایی شدن این طرح مهم نیز با حضور یک هیأت بلندپایه از گمرک چین در تهران نهایی شد و قرار است به زودی طرح مذکور وارد فاز اجرایی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همکاری گمرکی ایران و چین

ترانزیت کالاهای چینی از ایران به اروپا

گفت وگوهای نهایی برای اجرایی شدن این طرح مهم نیز با حضور یک هیأت بلندپایه از گمرک چین در تهران نهایی شد و قرار است به زودی طرح مذکور وارد فاز اجرایی شود.

بخش اقتصاد تبیان
گمرک

گفت وگوهای نهایی برای اجرایی شدن این طرح مهم نیز با حضور یک هیأت بلندپایه از گمرک چین در تهران نهایی شد و قرار است به زودی طرح مذکور وارد فاز اجرایی شود. بنابراین گزارش، این طرح پروژه بزرگی را شامل می شود که چینی ها از آن با عنوان راه ابریشم دریایی نام می برند و بانک توسعه آسیایی از این طرح حمایت مالی می کند.

در این راستا، چین قصد دارد تا راه ابریشم را در دو حوزه جاده ای و دریایی احیا کند که با توجه به فازهای متعدد این طرح و مشکلات موجود در مسیر حمل ونقل جاده ای، مذاکرات راه ابریشم دریایی با محوریت گمرکات ایران و چین نهایی شده و به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد. براساس این طرح چین کالاهای خود را به بنادر ایران منتقل و سپس از طریق مرزهای زمینی از ایران به اروپا ترانزیت می کند که بسیار کوتاه تر از مسیر قبلی خواهد بود.

طرح مذکور، بزرگ ترین برنامه اقدام مشترک در زمینه همکاری های گمرکی میان گمرکات دو کشور نیز لقب گرفته است چرا که گمرکات ایران و چین تاکنون در این سطح همکاری مشترک گمرکی با یکدیگر نداشته اند.

زمینه های مقدماتی این طرح مهم همزمان با سفر رئیس جمهوری چین به ایران و پس از دیدار با رئیس جمهور کشورمان، با امضای یک تفاهم نامه همکاری میان رؤسای گمرکات دو کشور فراهم شد.

در همین زمینه مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران نیز از مدیران گمر ک خواست که با توجه به تاثیرات زیاد اقتصادی این طرح زمینه های اجرایی شدن آن را در اسرع وقت فراهم کنند.

براساس این گزارش، امنیت مرزهای سرزمینی ایران برای ترانزیت کالا یکی از عمده ترین دلیل اجرایی شدن پروژه راه ابریشم دریایی است که هم اکنون ۱۰۰ کشور جهان از مسیر ترانزیتی ایران برای عبور کالاهای خود استفاده می کنند و چینی ها در مذاکرات خود با طرف ایرانی به این موضوع اشاره داشته اند.

پیش بینی ها نشان می دهد که با اجرایی شدن طرح ترانزیت کالاهای چینی از مسیر ایران به اروپا و کشورهای همسایه در گام نخست علاوه بر استفاده از ظرفیت های خالی ناوگان حمل ونقل دریایی، جاده ای و بندری به طور میانگین سالانه این طرح ده ها میلیون دلار درآمد ارزی برای کشورمان به دنبال خواهد داشت.

مذاکره  برای تسهیل صادرات میان گمرکات ایران و چین

براساس این گزارش، روز گذشته یک هیأت عالی رتبه از گمرک چین متشکل از ناظر گمرکات منطقه شیامن، مدیر بخش کنترل و بازرسی های گمرکی، مدیر بخش دریافت عوارض، معاون اداره عمومی کشور چین، معاون بخش مبارزه با قاچاق و مقام ارشدگمرک فرودگاه بین المللی شهر شیامن به تهران آمدند تا علاوه بر راه ابریشم دریایی درباره  تسهیل صادرات نیز مذاکراتی با معاون فنی و امور گمرکی داشته باشند.

در این جلسه عمده محور مذاکرات ارائه تسهیلات گمرکی به صادرات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در استان شیامن چین بود و مقرر شد صادرکنندگان این کالاها که عمده ترین کالای صادراتی ایران را تشکیل می دهد بدون معطلی کالاهای خود را به منطقه شیامن چین ارسال کنند.

این هیأت از گمرک قشم، شهید رجایی و منطقه آزاد قشم بازدید کردند و همانجا مذاکرات دوجانبه ای صورت گرفت. کارشناسان و مسئولان گمرکی چین درباره تشریفات صادرات کالا از مبدأ ایران به خصوص محصولات پتروشیمی و نفت خام مذاکراتی با مسئولان داخلی انجام و برنامه ریزی هایی را نیز برای گسترش همکاری گمرکی در چارچوب مناطق آزاد انجام دادند.

در همین حال هیأت های ایرانی نیز موضوعاتی را مطرح کردند که شامل چگونگی انجام کنترل ها و تشریفات گمرکی در گمرک چین به خصوص کالاهای صادراتی، چگونگی صدور و تأیید گواهی مبدأ، امکان دسترسی گمرک ایران به آن، کنترل ارزش های گمرکی برای کالاهای صادراتی و امکان تعیین فرد رابط به صورت مستقیم برای استعلام موردی بین گمرکات بود. این اقدامات می تواند روابط بازرگانی ایران با چین را تسهیل و از ورود کالای قاچاق به هر دو کشور ممانعت کند.

همه موضوعات پیشنهادی از سوی مسئولان دو کشور قرار است به صورت دوجانبه انجام شود و این می تواند بخش بازرگانی را تسهیل و تضمین های این بخش را افزیش دهد.



منبع:خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .