تبیان، دستیار زندگی
ست آیت الله مكارم شیرازی پنج‌شنبه پس از نماز ظهر و عصر در ادامه درس‌های تفسیر خود تفكر و اندیشه در آفریده‌های پروردگار را بهترین عبادت دانستند. ایشان در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه فكر و اندیشه در اسلام اظهار داشتن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفكر و اندیشه در آفریده هاى پروردگار ، بهترین عبادت است

آیت الله مكارم شیرازی پنج‌شنبه پس از نماز ظهر و عصر در ادامه درس‌های تفسیر خود تفكر و اندیشه در آفریده‌های پروردگار را بهترین عبادت دانستند.

ایشان در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه فكر و اندیشه در اسلام اظهار داشتند: یك زمانی كمونیست‌ها و ماتریالیست‌ها می‌گفتند دین و مذهب افیون جامعه‌ها است و اینها را ساخته‌اند تا مغز مردم را از كار بیاندازند ولی انقلاب اسلامی پیدا شد و معلوم گردید نه اینكه اسلام و تشیع عامل تخریب نیست بلكه عامل یكی از بزرگترین حركت‌های تاریخ معاصر شد و گفتند باید در این شعار معروف خود تجدید نظر كنیم.
آیت الله مكارم شیرازی با بیان اینكه دین‌های ساختگی و قلابی افیون جامعه هستند، گفتند: اگر دین‌های ساختگی و قلابی را در نظر بگیریم شاید افیون باشد، به عنوان مثال فرقه ضاله وهابیت یكی از دستوراتش این است كه در خانه‌ها نباید كتاب زیاد باشد و اگر از یك اندازه بیشتر شود جریمه دارد، اما اسلام به دفعات دعوت به تفكر می‌كند.
ایشان در ادامه با قرائت احادیثی در مورد تفكر افزودند: قرآن دستور به تفكر می‌دهد، ولی تفكر در چه؟ قرآن می‌گوید اگر در تمام عمر در مورد آفرینش آسمان و زمین فكر كنیم باز هم كم است، یا آن كه دستور به تفكر در تاریخ گذشتگان می‌دهد، تا شاید مردم فكر كنند و ببینند سرنوشت خودشان چه می‌شود، طغیان نكنند، مغرور نشوند، خیال نكنند این زندگی جاویدان است، ای جوان‌ها شما همیشه جوان نیستید و ‌همیشه سالم نیستید.
این مرجع تقلید در ادامه افزودند: شما هر چه می‌توانید عبادت كنید، اما بدانید بالاترین عبادت این است كه بنشینید و در یكی از مخلوقات خداوند تفكر كنید. امام علی ـ ع ـ هم می‌فرمایند تفكر در مورد ملكوت آسمان و زمین عبادت مخلصان یعنی بندگان مخلص خداست. از این رو تفكر بهترین عبادت خدا می‌باشد و هرچه بیشتر به او بیاندیشیم بیشتر به او عشق پیدا می‌كنیم و هرچه عشق بیشتر باشد بهتر اطلاعت و بندگی می‌كنیم.
منبع : رسا