تبیان، دستیار زندگی
مرزهای بی کران آسمان آسمان بالای سرت را ببین چه قدر آبی و زیباست. اگر آلودگی هوا نبود و یا کم تر بود تو آسمان را آبی تر می دیدی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرزهای بی کران آسمان

آسمان بالای سرت را ببین چه قدر آبی و زیباست. اگر آلودگی هوا نبود و یا کم تر بود تو آسمان را آبی تر می دیدی. آسمان آبی همیشه زیباست و پر از رمز و راز و کلی سوال بی جواب.

مرزهای بی کران آسمان

علم نجوم:
 ستاره شناسی یکی ازقدیمی ترین علوم است و گفتنی های بسیاری است که سومریان اولین افرادی بودند که به مطالعه  حرکت کردن ستارگان پرداختند و همین طور کشور چین هم نخستین  کشوری بود که به بررسی خسوف و کسوف پرداخت. و  کشور بابل بیش تر به خورشید علاقه مند بودند. و اما در گذشته دور  بر  اساس مکان خورشید در آسمان و وضعیت ستارگان شب و روز را تعیین می کردند و فصل ها و روز شمار را تنظیم و تعیین می کردند. علم نجوم بسیار پیچیده است و هر چه قدر درباره اش مطالعه کنی باز هم نیاز به مطالعه بیش تر است.ولی به طور اختصار به سه دوره تقسیم می شود.

دوره زمین مرکزی: 

این دوره از باستان شروع شده و  از تمام دورها قدیمی تر است . منجان اون دوره فکر می کردند زمین مرکز جهان است و کاملا ثابت. و چرخش آن به خاطر گردش ماه و ستاره  به دور زمین است.

دوره کهکشانی:
 گفته شده این دوره از قرن هفدهم آغتز شده و آن را شروع نجوم جدید می دانند. در این دوره دانشمندی به نام کپرنیکوس ثابت کرد که  زمین مرکز جهان نیست بلکه مانند سیارات دیگر، سیاره ای است که به دور خورشید می چرخه. هم چنین معلوم شد خورشید یکی از ستاره بی شمار آسمون هست که بعضی از اون ها از خورشید بزرگ تر و بعضی از خورشید  کوچک ترند. مهم ترین اتفاق این دوره شروع استفاده از تلسکوپ نوری  است. 

مرزهای بی کران آسمان


دوره  کیهانی:
این دوره از قرن بیستم آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. در این دوره تلسکوپ های نوری بزرگ تری استفاده شد وبا اختراع تلسکوپ رادیویی، چشم بشر به کهکشان های دوردست افتاد و متوجه شد که کهکشان راه شیری  تنها یکی از میلیاردها کهکشان جهان است.

فضا چیست؟
به هر چیزی که خارج از جو زمین باشد فضا می گویند.

نکته جالب : در مورد فضا این است که بیسش ترین بخش فضا خالی و دارای وسعت است. 
وسعت جهان هنورپز برای انسان ها ناشناخته است. حتی با قوی ترین تلسکوپ ها قابل مشاهده است.
هنوز هم هیچ انسانی نمی داند جهان چه قدر بزرگ است.

مرزهای بی کران آسمان

سال نوری:
سال نوری یک واحد اندازه گیری برای اعداد موجود در نجوم است. از آن جا که اعداد موجود در نجوم بسیار زیاد و پیچیده است و همین طور کار کردن با این اعداد سخت است دانش مندان از یک واحد اندازه گیری به نام سال نوری استتفاده می کنند.

سال نوری مسافت و مسیری هست که نور طی یک سال طی می کند.

مرزهای بی کران آسمان

آیا می دانید؟ 

نزدیک ترین ستاره به خورشید قنطورس است که ٤ سال نوری طول می کشد تا نور آن به زمین برسد.

کانال کودک و نوجوان تبیان

koodak@tebyan.com
شهرزاد فراهانی- نویسنده: مریم فردی





مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.