تبیان، دستیار زندگی
با ثبت «چشمه گل رامیان» تعداد سراب، سرچشمه و یا چشمه های طبیعی کشور به 37 اثر رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت ملی «چشمه گل» رامیان به عنوان سی وهفتمین اثرملی

با ثبت «چشمه گل رامیان» تعداد سراب، سرچشمه و یا چشمه های طبیعی کشور به 37 اثر رسید.

بخش گردشگری تبیان
چشمه گل

به گزارش تبیان از توریسم آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، فرهاد نظری - مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی - ضمن اعلام «با ثبت چشمه ی جوشان «گل رامیان» از آثار استان گلستان تعداد سراب، سرچشمه و یا چشمه های طبیعی کشور که از سال 1387 تا کنون در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است به 37 اثر رسید» گفت: این آثار مربوط به استان های کرمانشاه، کردستان، همدان، خراسان جنوبی و شمالی، مازندران، چهارمحال و بختیاری ، فارس و گلستان است که ضمن رعایت حقوق مالکانه تخت حفاظت، نظارت، حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن شود ممنوع است.
به گفته او، «گل رامیان» واقع در بخش مرکزی شهرستان رامیان استان گلستان است که با شماره 329 در فهرست میراث طبیعی قرار گرفته است. استخر طبیعی بیضی شکل به وسعت 720 متر مربع با عمق 44 تا 80 متر در میان جنگل های انبوه پهن برگ به ویژه گونه با ارزش زربین به وسعت 150 هکتار و مربوط به دوره دومین میانی تا بالایی کامبرین است.
رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی نیز درباره ی نامگذاری این چشمه گفت: در زبان ترکی به منطقه ای گود و عمیق که در آن آب جمع می شود، "گل" می گویند. "گل" به معنی چشمه جوشان است و دلیل این نامگذاری به فرهنگ و زبان مردم بومی این ناحیه که از نظر تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترک و تیره ای از ایل گرایلی هستند مربوط می شود.
علی قمی اویلی درباره ی نحوه شکل گیری این میراث طبیعی افزود: نحوه شکل گیری این چشمه ها به نوع سازندهای آهکی و تشکیلات کارستی بر می گردد که معمولا جنس مواد و ساختار شکلی آن ها از نوع آهک های دولومیتی است که در استان هایی همچون کرمانشاه، کردستان و همدان به آن ها سراب و در استان های شمالی، شرقی و مرکز ایران غالبا به آن ها چشمه، یا سرچشمه اطلاق می شود.
به گفته او قدمت چشمه ها و سراب ها به لحاظ زمین شناسی به دوران کرتاسه فوقانی تا دوران کواترنری بر می گردد. تشکیل طاقدیس هایی که به نظر می رسد با شکستگی گسل هایی ایجاد شده در سازندهای آهکی ایجاد می شود، منشاء پیدایش چشمه و سراب است.
قمی، لاک پشت خزری، خرچنگ آب شیرین، مارآبی، ماهیان سرآبی را از گونه های جانوری و عدسک آبی یک ریشه و چند ریشه ای، بومادران، جگن، نیلوفرآبی، بولاغ اوتی، پونه آبی، علف هفت بند، بارهنگ و ... از گونه های گیاهی موجود در سراب ها و چشمه ها برشمرد.


منبع: توریسم آنلاین