تبیان، دستیار زندگی
اتباع کشور افغانستان که دارای کارت آزمایش، کارت هویت، دفترچه پناهندگی و یا دفترچه اقامت معتبر و صادره از مراجع قانونی هستند، می توانند نسبت به ثبت نام برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی اقدام کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه ثبت نام اتباع افغانی برای شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی

اتباع کشور افغانستان که دارای کارت آزمایش، کارت هویت، دفترچه پناهندگی و یا دفترچه اقامت معتبر و صادره از مراجع قانونی هستند، می توانند نسبت به ثبت نام برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی اقدام کنند.

بخش اجتماعی تبیان
م

مجید آقابابائی دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: در پی توافق با دولت عراق و موافقت آن کشور، اتباع کشور افغانستان می توانند به ۱۶۰ دفتر کفالت و اقامت اتباع خارجی در ۱۴ استان کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام برای شرکت در مراسم اربعین حسینی اقدام کنند.

آقابابایی تأکید کرد: اتباع افغانستانی دارای کارت آزمایش، کارت هویت، دفترچه پناهندگی و یا دفترچه اقامت معتبر و صادره از مراجع قانونی جمهوری اسلامی ایرانی، می توانند در استان های فاقد دفاتر کفالت به دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری ها برای پیگیری روند ثبت نام، مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: هزینه های ثبت نام اتباع افغانستانی شامل ۴۰ دلار هزینه روادید و ۲۴۸۰۰ تومان هزینه بیمه؛ مانند اتباع ایرانی می باشد و برای دفترچه های تردد نیز ۳۵ هزار تومان توسط دفاتر اخذ خواهد شد و به جز این موارد، اتباع افغانستان هیچ هزینه دیگری برای ثبت نام پرداخت نخواهند کرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین افزود: اتباع کشور افغانستان و اتباع سایر کشورها که دارای گذرنامه های معتبر کشور متبوع خود بوده و دارای پروانه اقامت از جمهوری اسلامی ایران هستند، نیز می توانند مستقیماً از طریق سامانه سماح و یا مراجعه به دفاتر کفالت یا سفارت عراق یا کنسول گری های سه گانه و یا دفاتر صدور روادید در ۱۲ شهر ثبت نام کنند.

آقابابائی خاطر نشان کرد: این گذرنامه ها نباید دست نویس باشند یعنی اصطلاحاً باید قابل خواندن با ماشین (MRZ) باشند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تأکید کرد: تمام اتباع خارجی، صرفاً اجازه خروج و ورود از مرز شلمچه و یا مرزهای هوایی را خواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: در مورد اتباع کشورهای دیگر که دارای پروانه اقامت در ج.ا.ا نیستند، حسب اعلام دولت عراق، روادید توسط سفارت آن کشور در ایران صادر نخواهد شد و الزاماً باید از سفارت یا کنسول گری های عراق در کشور متبوع خود، روادید اربعین را اخذ نمایند.

آقابابائی در مورد اتباع کشورهای ثالث و یا همسایه که در کشور خود روادید اربعین اخذ نموده و قصد دارند از مسیر جمهوری اسلامی ایران و از طریق مرزهای زمینی و یا هوایی به کشور عراق عزیمت کنند، گفت: در صورت داشتن روادید اربعین، روادید دوبار سفر جهت ورود به کشور و خروج از کشور و مجدداً برگشت از کشور عراق و خروج از جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد شد.

گفتنی است بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در مراجع قانونی، در صورت عزیمت و حضور غیر قانونی اتباع خارجی در مرزهای سه گانه زمینی کشورمان در استان های ایلام و خوزستان، این گونه اتباع دستگیر و حتی در صورت داشتن مجوزهای اقامت در جمهوری اسلامی ایران، به دلیل تخلف از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، مستقیماً به کشور متبوع خود طرد خواهند شد.


منبع:
سایت کرب و بلا