تبیان، دستیار زندگی
گفت و گو با امیر قمیشی، تهیه کننده «چشم شب روشن» درباره رویکرد این برنامه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم شب روشن

گفت و گو با امیر قمیشی، تهیه کننده «چشم شب روشن» درباره رویکرد این برنامه.

فرآوری: منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
چشم شب روشن

از اتفاقات خوب تلویزیون بازگشت محمد صالح علا به شبکه چهار است. او مقاومت عجیبی در پذیرش برنامه های تصویری دارد و بعد از پایان «دو قدم مانده به صبح» کارش را در رادیو پی گرفت. حالا یک هفته است با برنامه ای جدید و البته در همان سبک و سیاق روی آنتن است و رنگ و بویی متفاوت به «چشم شب روشن» داده.کیفیت اجرای صالح علا همه موضوع این گزارش نیست، سوژه اصلی خود برنامه است و مسیری که شروع کرده. هدفش چیست و به کجا می خواهد برود؟ کجا خوب است و کجا کمی لنگ می زند؟ امیر قمیشی، تهیه کننده «چشم شب روشن» به پرسش ها پاسخ داده است.
به نظر می رسد رضا پورحسین پیرو دلبستگی اش به «دو قدم مانده به صبح» و اجرای محمدصالح علا، بعد از پذیرش مدیریت شبکه چهار بار دیگر سراغ آن ایده رفته. درست است؟
بله؛ نه تنها پیشنهاد دکتر پورحسین بود بلکه ایشان در تلاش هستند چه به عنوان مدیر شبکه چه در مقام سر تیم پروژه،حال و هوای برنامه با جایگاه محمد صالح علا تناسب داشته باشد. آقای صالح علا غیر از این که شاعر و ترانه سرا و مولف زبردستی هستند، چهره کاریزماتیکی برای مخاطبان تلویزیون دارند. این هم بحث امروز نیست و به سال های قبل برمی گردد . با نظر شما موافقم که بیشترین سهم را در دیده شدن«چشم شب روشن» در همین پنج شب را جناب صالح علا بر دوش داشتند.
احمد عربانی، محمد محیط طباطبایی، رامتین شهبازی و علیرضا بدیع کارشناسان بخش های مختلف برنامه هستند که اجراهای قابل قبولی داشته اند. با این حال «چشم شب روشن» برای موفقیت نیازمند کارشناسی از جنس فریدون جیرانی است که بخش سینمایی «دو قدم مانده به صبح است» را جریان ساز کرد.  
تصمیم گیری درباره کارشناس ها به شکل گروهی در شورای محتوایی انجام می شود.تعداد دیگری از کارشناس ها این هفته رونمایی می شوند. ضمن این که هنوز کارشناس سینمایی را معرفی نشده. قطعا اولین ویژگی برای انتخاب کارشناس ها دانش آن ها است و بعد این که چقدر توان انتقال دانش را مخاطبان دارند و چقدر می تواند تعامل جذابی با مهمان ها داشته باشند و به قول حافظ:«بنده طلعت آن باش که آنی دارد».سعی کردیم کارشناس هایی انتخاب کنیم که« آنِ» لازم را علاوه بر دانش داشته باشند.

چشم شب روشن

برنامه دو فصل دارد که در هر بخش کارشناس با مهمان گفت و گو می کند. «چشم شب روشن» مثل «دو قدم مانده به صبح» پایند کنداکتور روزانه نیست و  مباحث جای ثابتی ندارند. این مساله باعث گیج شدن مخاطبانی نمی شود که پی گیری موضوعی خاص مثل شعر ، سینما، تئاتر و ... هستند؟
یکی از تفاوت های ما با برنامه هایی که پیش تر با این ساختار تولید شده این است که فعلا یعنی در کوتاه مدت، تلاش نداریم به کنداکتور ثابت برسیم. یکی از دلایلش این است که مخاطب تلویزیون در پاییز سال1395 با مخاطب تلویزیون در سال 1389 تفاوت دارد.مخاطب تلویزیون حالا در شبکه ها جست و جو می کند و هر آن چه بیشتر به مذاقش خوش بیاد انتخاب می کند. این طور نیست که مثلا مخاطب تئاتر چهارشنبه شب فقط برنامه را ببیند. همان گونه که مدت ها است پخش هفتگی سریال ها تغییر کرده و مدل شبانه پیدا کرده است. این بخاطر موقعیت جدید در مبحث مخاطب شناسی است.
از قسمت اول «چشم شب روشن» چیزی که توی چشم آمد، فیلم های کوتاه دوبله شده، وله هایی برای پیشنهاد محصولات فرهنگی و مستندهایی است که مرتبط با سوژه برنامه ساخته می شوند.درباره این بخش توضیح می دهید؟

آقای صالح علا غیر از این که شاعر و ترانه سرا و مولف زبردستی هستند، چهره کاریزماتیکی برای مخاطبان تلویزیون دارند. این هم بحث امروز نیست و به سال های قبل برمی گردد . با نظر شما موافقم که بیشترین سهم را در دیده شدن«چشم شب روشن» در همین پنج شب را جناب صالح علا بر دوش داشتند.

ما ضمن این که روی آنتن هستیم خودمان را روتوش می کنیم. اتفاقا بخش های تولیدی نیاز به اصلاح دارد و به این روند سرعت داده ایم، امیدواریم تا پایان هفته اگر نقصی در این بخش است مرتفع شود. آن قدر می دانم خیلی از فیلم های کوتاه تا الان از آنتن تلویزیون پخش نشده اند و با اقبال مواجه شده اند. یک تیم داریم که محتواها را رصد می کنند. مهسا ملک مرزبان حلقه مرتبط آیتم های مختلف چه تولیدی و چه پخش زنده را پیدا می کنند که برنامه یکدست باشد. 
«دو قدم مانده به صبح» دکوری شاد داشت اما در دکور «چشم شب روشن» طیف رنگ های تیره اش بیشتر است. از المان های امروزی مثل پارکت و نشانه های قدیمی مثل قالیچه در آن استفاده شده و در مجموع آن را باید جزو دکورهای خوب دانست. عیب اصلی اش فاصله محمد صالح علا با کارشناس و مهمان هاست که اور منفک کرده است. به فکر اصلاح هستید؟  
همین قدر بگویم که این دکور مال مخاطب سال 1395 تلویزیون است و احساس کردیم در جغرافیای زمانی و مکانی کنونی ، این دکور تناسب بیشتری با ذائقه بیننده دارد قطعا دکور برنامه ها دیگر هنرمندانه بوده اما برای مخاطبان سالیان گذشته طراحی شده اند. دکور برنامه «چشم شب روشن» از جمله مواردی است که روتوش می شود. همین الان مهندس بهرنگ سهرابی (طراح و مجری دکور )آن را رتوش می کند. حتی رنگ بک گراند محمد صالح علا تغییر می کند و به مجری ها نزدیک تر می شود.

چشم شب روشن

شبکه چهار مدت ها سری برنامه های نقد را پخش می کرد اما نتیجه ای که باید نگرفت و آن طرح را باید شکست خورده دانست. نکته پایانی به این فرامتن اختصاص دارد که آیا «چشم شب روشن» عیله سری نقدها است؟
نه این طور نیست؛ برنامه نقدها را من می دیدیم و اتفاقا خوب بودند اما فراموش نکنیم تهیه کننده و برنامه ساز به تنهایی نمی تواند معجزه کند، حتما باید مدیران میانی و ارشد از برنامه ساز حمایت کنند. ویژگی «چشم شب روشن» این است که طراح آن مدیر شبکه بوده و در راس گروه محتوایی هستند. شورای محتوایی، یک روز در میان با حضور دکتر پورحسین، قائم مقام او آقای سیفی آزاد ، مدیر گروه ادب و هنر آقای ابراهیمی و خود من جلسه دارد و اصلا هدف و رویکرد «چشم شب روشن» چیز دیگری است. 


منابع: هفت صبح / مهر / سایت شبکه چهار