تبیان، دستیار زندگی
تیم استقلال تهران پس از کسب 3 پیروزی متوالی مقابل تیم های ذوب آهن، سیاه جامگان و سایپا و رساندن خود به جمع مدعیان، در هفته دهم میهمان تیم اوج گرفته فولاد خوزستان در اهواز بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع استقلال همچنان لنگ می زند!

تیم استقلال تهران پس از کسب 3 پیروزی متوالی مقابل تیم های ذوب آهن، سیاه جامگان و سایپا و رساندن خود به جمع مدعیان، در هفته دهم میهمان تیم اوج گرفته فولاد خوزستان در اهواز بود.

بخش ورزشی تبیان

علیرضا منصوریان و کی روش

با توجه به شرایط خوب هر 2 تیم توقع می رفت که یک دیدار جذاب و پرگل از سرخابی پایتخت و اهواز شاهد باشیم به خصوص این که منصوریان تهاجمی ترین ترکیب ممکن را به زمین فرستاده بود اما این دیدار فقط 2 گل داشت و در نیمه دوم نیز از تب و تاب افتاد. منصوریان برای بازی با فولاد، همزمان از 3 مهاجم و 2 هافبک بازیساز استفاده کرد تا به این ترتیب احتمال پیروزی تیمش را بالاتر ببرد با این حال شیوه اشتباه او برای حفظ نتیجه یا اشتباه مدافعان مانع از نتیجه گیری آبی ها در اهواز و کسب چهارمین پیروزی متوالی این تیم شد.

حضور همزمان علی قربانی، جابر انصاری و کاوه رضایی در ترکیب آبی ها اگرچه قدرت تهاجمی این تیم را بالا برده بود اما شکنندگی دفاعی استقلال بیشتر شد و بازی دفاعی این تیم در نیمه دوم ضریب اشتباهات را بالا برد و تیم منصوریان بازی برده را با تساوی عوض کرد.

منصوریان که یکی از دوستداران و حامیان همیشگی کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی است و چند صباحی نیز دستیار و آنالیزور او بوده سعی داشت به شیوه مرد پرتغالی از گلی که به ثمر رسیده محافظت کند اما او نتوانست درس های استادش را مو به مو اجرا کند و در نهایت تیمش گل خورد. به زعم کارشناسان و فوتبال دوستان اگر منصوریان تفکرات تهاجمی خودش را اجرا می کرد و دست از الگوبرداری از کی روش و روش او برمی داشت احتمال پیروزی استقلال زیاد بود و آبی پوشان با امتیاز بیشتری و شرایط مطلوب تری به استقبال سومین تعطیلات لیگ می رفتند.

البته این را هم باید در نظر گرفت که منصوریان چند بازیکن اصلی اش را نداشت و ناچار شد در ترکیب تیمش به خصوص خط دفاعی اش تغییراتی ایجاد کند. با این همه، اصرار بیش از حد او به عقب نشینی و فضا دادن به حریف آن هم حریفی مثل فولاد که بازیکنان تکنیکی و سرعتی زیاد دارد، اشتباه تاکتیکی منصوریان در اهواز بود که 2 امتیاز شیرین و حساس را از آبی ها گرفت.

جعفر مختاری فر، پیشکسوت استقلال در نقد و تحلیل دیدار این تیم مقابل فولاد با انتقاد از بازی تدافعی آبی ها پس از گل جابر انصاری می گوید: «من تعجب می کنم چطور می شود که استقلال یک گل از حریف جلو می افتد و بعد به دفاع مطلق می رود. استقلال تیمی نیست که بخواهد با یک گل برتری اش را حفظ کند.

جعفر مختاری فر، پیشکسوت استقلال در نقد و تحلیل دیدار این تیم مقابل فولاد با انتقاد از بازی تدافعی آبی ها پس از گل جابر انصاری می گوید: «من تعجب می کنم چطور می شود که استقلال یک گل از حریف جلو می افتد و بعد به دفاع مطلق می رود. استقلال تیمی نیست که بخواهد با یک گل برتری اش را حفظ کند. استقلال باید در هر بازی با 2، 3 گل از حریف پیش بیفتد تا ضریب امنیتی اش بالا برود. زمانی که ما خودمان در استقلال بازی می کردیم، بعد از گل اول برای گل دوم و بعد از گل دوم برای سوم تلاش می کردیم و هرگز به یاد ندارم که استقلال در آن زمان با یک گل قانع می شد و بعد از یک گل برتری برای حفظ نتیجه دست به دفاع زده باشد». پیشکسوت استقلال ادامه می دهد: «کار گروهی در فوتبال مهمترین اصل است. چیزی که استقلال از آن غافل است و ما کار گروهی خیلی قوی در این تیم نمی بینیم».

مختاری فر تنها پیشکسوتی نیست که از بازی استقلال مقابل فولاد انتقاد کرده است. رضا حسن زاده و رضا رجبی هم مثل او معتقدند تاکتیک دفاعی آبی ها در اهواز اشتباه بود. رضا رجبی، پیشکسوت آبی ها می گوید: «استقلال برابر فولاد در نیمه اول بازی خوبی ارائه داد. اما سوت آغاز نیمه دوم که به صدا درآمد بازی در اختیار فولادی ها قرار گرفت. هرچه به دقایق پایانی نزدیک می شدیم، استقلال با نفرات بیشتری دفاع می کرد و  ای کاش این کار را حرفه ای انجام می داد چون استقلال ناشیانه دفاع کرد و همین دفاع غیر حرفه ای در نهایت باعث شد تا تک گل برتری استقلال از بین برود. چه بسا اگر آمادگی رحمتی نبود، الان نتیجه دیگری رقم خورده بود».

این انتقادها نشان می دهد استقلال همچنان در دفاع می لنگد و منصوریان اگر می خواهد تیمش رسما مدعی شناخته شود باید بیش از گذشته به استحکام خط دفاعی و بهبود دفاع تیمی اش اهتمام ورزد.


منبع : خراسان