تبیان، دستیار زندگی
عده ای می گویند 8000 میلیارد اختلاس شده است با بررسی مشخص شد این مبلغ معوقات بانکی و تسهیلات بلاوصول و سر رسید صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبرهای جدید از اختلاس 8 هزار میلیاردی

عده ای می گویند 8000 میلیارد اختلاس شده است با بررسی مشخص شد این مبلغ معوقات بانکی و تسهیلات بلاوصول و سر رسید صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است.

فرآوری: ع. امانی -بخش سیاست تبیان

اختلاس، صندوق رفاه فرهنگیان، بانک سرمایه، تسهیلات، اختلاس 8 هزار میلیاردی، حقوق های نجومی، فیش حقوقی

این روزها بازار اخبار مفاسد اقتصادی گرمای خاصی پیدا کرده است. در این راستا دادستان تهران برخی پرونده های مهم مطروحه در دادسرای تهران را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: طی یکی دو ماه اخیر چندین پرونده فساد مهم اقتصادی در دادسرای تهران مفتوح گردید که بازتاب رسانه ای آن بعضاً منطبق با واقعیت نیست، این موضوع ایجاب می نماید به منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه شود.
دکتر جعفری با اعلام این که موضوع "حقوق های نامتعارف" چندین ماه است که افکار عمومی را مشوش کرده، از اعلام نتیجه برخی دستگاه های اجرایی مبنی بر این که تخلف و جرمی احراز نشده، انتقاد کرد و در تبیین نتایج بررسی دستگاه های مختلف اظهار داشت: عده ای معتقدند فیش های حقوقی مستند به قانون بوده و لذا پرداخت ها جرم نیست؛ اما استنباط دیگری نیز وجود دارد مبنی بر این که در یک نظام اسلامی کسی حق دریافت دستمزدی بیش از استحقاق را ندارد.
دادستان تهران با ذکر فرموده حضرت علی علیه السلام مبنی بر این که بیت المال حتی اگر به کابین زنانشان رفته باشد، باید مسترد شود، افزود: این دو استنباط در سطوح مختلف نظام مورد بحث قرار گرفته است. فهرست های زیادی از سوی سازمان ها ارائه و در مجلس شورای اسلامی نیز گزارش داده شد. هم چنین در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع مورد بحث قرار گرفت و این دو نگرش کماکان وجود دارد.
وی با اعلام این خبر که آقای سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور روز گذشته گزارش مربوط به حقوق های نجومی را به رییس قوه قضاییه ارائه داد، افزود: این گزارش جهت رسیدگی به از سوی رییس قوه قضاییه به دادستانی تهران ارجاع شده و دادسرای تهران بر اساس این ارجاع، طی مکاتباتی با دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و ضابطان رسمی، از آن ها خواسته است هرگونه گزارشی در خصوص دریافت حقوق های غیر قانونی دارند، به دادستانی ارسال نمایند که تا کنون پنج گزارش شامل چهار مصداق از بانک ها و یک گزارش در مورد مدیر یکی از سازمان ها ارسال شده است و دادستانی به دستگاه های مربوطه یک ماه فرصت داده است که گزارش های موجود را ارسال نمایند.
دادستانی از دستگاه های ذی ربط خواسته است مصادیق حقوق های غیر قانونی و مصادیق حقوق های غیر متعارف را برای دادسرا ارسال نمایند و افزود: تا این لحظه گزارشی از دیوان محاسبات کشور به دادستانی واصل نشده است.
دادستان تهران با اظهار این که، گزارش های واصله به یکی از شعب دادسرای کارکنان دولت ارجاع خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که این پرونده هم به سرانجام برسد و این گونه نباشد که مردم شریفی به حقوق اندک خود قانع باشند و در مقابل عده ای وجوه کلان از بیت المال دریافت کنند و وقتی خواستار استرداد وجوه می شویم اعتراض کنند که چرا پس بدهیم.
وی استرداد وجوهی که به ناحق دریافت شده است به بیت المال را موجب این باور در مردم دانست که در این نظام هیچ کس مصونیت از تعقیب نخواهد داشت، افزود: این پرونده آزمونی بزرگ برای دستگاه قضایی است.

آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان

از اوایل شهریور سال 1395 اخباری درباره ی "صندوق ذخیره فرهنگیان" در رسانه ها منتشر گشت که در همان ابتدای امر با واکنش هایی از سوی مدیران این صندوق مواجه شد. به طوری که روابط عمومی موسسه با صدور بیانیه ای سعی بر انکار خبرهایی مبنی بر اختلافات مالی و مشکلات اقتصادی داشت اما چون مستنداتی ارائه ننمود ماجرا جدی تر شد.
دیری نپایید که این اخبار چهره ای جدی تر به خود گرفتند و ناگهان خبرگزاری ها قاطعانه ، دم از اختلاس میلیاردی صندوق رفاه فرهنگیان زدند!. این خبر که شوک بزرگی به فرهنگیان و اعضای این صندوق وارد کرده بود با تایید مقامات قضایی ، دوچندان شد.
دادستان تهران نیز اخیرا طی گزارشی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره و با اعلام این که برخی افرادِ خاص طی مصاحبه هایی توجیه کرده اند اقدامات مذکور توسط متهمان این پرونده، مربوط به دولت سابق است، اظهار داشت: بارها گفته ام فساد گذشته و حال ندارد و دولت باید پیشگام مبارزه با فساد باشد؛ حتی اگر مربوط به دولت قبل باشد.
دکتر جعفری با انتقاد از انتصاب برخی افراد مساله دار در مناصب مهم، افزود: به آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش گفتم که مدیر قبلی را بر دارید، اما با تاخیر و در آخرین روز وزارت اقدام کرد.
وی در خصوص میزان وجوه، با رد اخبار رسانه ها که رقم های متفاوتی را اعلام کرده اند، گفت: عده ای می گویند 8000 میلیارد اختلاس شده است با بررسی مشخص شد این مبلغ معوقات بانکی و تسهیلات بلاوصول و سر رسید صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است.
دادستان تهران در ریشه یابی این فساد، اشاره نمود که یکی از متهمان این پرونده در منزلی سکونت دارد که متعلق به فردی است که وام کلان از صندوق ذخیره فرهنگیان دریافت داشته است. (تاکنون بالغ بر یک هزار و 500 میلیون تومان به خزانه دولت بازگشته است و در صندوق ذخیره فرهنگیان هم بر اساس مدارک مستند بیش از 8 هزار میلیارد تومان فساد مالی صورت گرفته است.)
دکتر جعفری از کلیه افرادی که دارای اطلاعاتی پیرامون پرونده هستند خواست ضمن خودداری از انتشار اطلاعات، این موارد را به دادستانی ارائه دهند.
وی با اشاره به این که پرداخت تسهیلات توسط مسوولان صندوق با ارتکاب جرایمی از جمله رشاء و ارتشاء به عمل آمده و حال موجب نگرانی اقشار شریف آموزش وپرورش را فراهم نموده است، افزود: تاکید می شود پرونده به خوبی در حال رصد دادستانی و وزارت اطلاعات است و پیش از رسانه ای شدن پرونده، تحقیقات در حال انجام بوده و متهمان از دو ماه پیش بازداشت بوده اند.
دادستان تهران با تاکید بر این که رسانه ای شدن پرونده، روند تحقیقات را مختل می کند، اظهار کرد: اطلاعات پرونده باید در چارچوب تحقیقات منتشر شود و اساساً مبنای ممنوع بودن تحقیقات مقدماتی نیز همین امر است.
وی از وزیر جدید آموزش و پرورش خواست زمینه همکاری در امر تحقیقات را فراهم نماید و افزود: بانک مرکزی نیز اجازه ندهد مشابه چنین پرونده هایی که موجبات نگرانی و بی اعتمادی مردم را فراهم می نماید، مفتوح شود. در این پرونده شش نفر بازداشت شده اند.
آنچه که در صندوق ذخیره فرهنگیان گذشت بدترین شرایط را برای فرهنگیان کشور فراهم کرد و این نشان از این دارد که فساد در جامعه ما خشکیده نشده است بلکه برخورد با فساد احساساتی و فارق از ریشه یابی آن در جامعه شده است.


منابع : عصر ایران / فردانیوز / پایگاه اطلاع رسانی نسیم صادق