تبیان، دستیار زندگی
بیشتر از یک ماه از شروع سال تحصیلی گذشته؛ دانش آموزها درس های جدید گرفته و حتی خودشان را برای بعضی امتحان ها آماده می کنند؛ اما در موسسه کودکان کار ایلیا، وضعیت طور دیگری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانش آموزانی که بعد از گذشت یک سال از سال تحصیلی هنوز کتاب ندارند

بیشتر از یک ماه از شروع سال تحصیلی گذشته؛ دانش آموزها درس های جدید گرفته و حتی خودشان را برای بعضی امتحان ها آماده می کنند؛ اما در موسسه کودکان کار ایلیا، وضعیت طور دیگری است.

بخش اجتماعی تبیان
دانش اموزان

به گزارش تبیان از ایسنا - کودکان کار و بازمانده از تحصیل که حالا در مدرسه ایلیا درس می خوانند، با شروع سال تحصیلی جدید، کتاب های سال قبل را مرور می کنند.
بیشتر از یک ماه از شروع سال تحصیلی گذشته؛ دانش آموزها درس های جدید گرفته و حتی خودشان را برای بعضی امتحان ها آماده می کنند؛ اما در موسسه کودکان کار ایلیا، وضعیت طور دیگری است. آنها با گذشت این همه روز، هنوز کتاب درسی ندارند و درس های سال قبل را مرور می کنند.

مدیر موسسه کودکان کار ایلیا، با اظهار نگرانی از وضعیتی که ممکن است ادامه این روند برای تحصیل این دانش آموزان ایجاد کند، می گوید: از مراکز مختلفی به ما قول های مساعد داده شد که برای بچه ها کتاب تهیه می شود؛ اما هیچکدام از این وعده ها محقق نشد و این دانش آموزها در حال مرور کتاب های سال تحصیلی قبل هستند که ادامه این روند آنها را دلسرد و از تحصیل دور می کند.

وی با اشاره به این که وضعیت مالی خانواده این بچه ها خوب نیست، می گوید: ما همه چیز را به صورت رایگان برای تحصیل این دانش آموزها فراهم می کنیم چون اگر از خانواده آنها هزینه ای بخواهیم، به دلیل وضعیت مالی نامناسبی که دارند، ممکن است مانع تحصیل بچه هایشان شوند. به همین دلیل هم از افراد مختلفی قول کمک برای تهیه کتاب گرفتیم که متاسفانه با گذشت این همه روز از سال تحصیلی جدید، هنوز این قول ها محقق نشده است.

وضعیت موسسه کودکان کار ایلیا

به گفته منیره آرزومندی، مدیر موسسه کودکان کار ایلیا، این واحد آموزشی با ثبت نام و آموزش 20 کودک کارش را شروع کرده و حالا در چهار مرکز، بیش از 900 دانش آموز از مقطع اول تا نهم دارد، دانش آموزانی که بعضی از آنها سنی بیشتر از مقطع تحصیلی شان دارند چون دیرتر وارد موسسه شده اند: «همین که به بچه ها در هر سنی که باشند اجازه داده می شود اینجا بیایند و درس بخوانند باعث خوشحالی ماست.
 درست است که برای بعضی از آنها دیر است اما باز هم از این که مجبوربه اشتغال در راه های نامناسب و غیرتخصصی و ازدواج های زودهنگام شوند بهتر است. همین وضعیت هم به سادگی به دست نیامده. بعضی از خانواده ها را به سختی راضی می کنیم به فرزندشان اجازه حضور در کلاس های درس را بدهند. با امکاناتی که در اینجا در اختیارشان می گذاریم، آنها راضی می شوند؛ امکاناتی مانند خدمات بهداشتی و پزشکی، وعده های غذایی، تهیه نوشت افزار و ...»

او به استعداد این دانش آموزها و تلاش تحصیلی شان هم اشاره می کند: «سال گذشته 400 نفر از دانش آموزان ما در آزمون های آموزش و پرورش شرکت کردند و توانستند در مدارس رسمی ثبت نام کنند. آنها مشتاق آموزش هستند و حیف است که به دلایلی مثل نداشتن بودجه، اینطور با مشکل مواجه شوند و از دانش آموزان دیگر عقب بمانند.»

او به حضور مهناز افشار، بازیگر سینما و تلویزیون در روز اول سال تحصیلی در این موسسه هم اشاره کرده و می گوید: «حضور این بازیگر که زنگ شروع سال تحصیلی را برای کودکان این موسسه به صدا درآورد، برای بچه ها انگیزه خیلی خوبی بود، آنها احساس کردند جامعه و افراد مشهور نسبت به آنها و مشکلاتشان بی توجه نیستند. این کار حتی همکاران ما را هم دلگرم کرد و امیدوارم هنرمندان و چهره های سرشناس، بیشتر به مسائل آموزشی کودکان کار و خانواده های نیازمند توجه کنند.»

به گفته خانم آرزومندی، موسسه ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان (ایلیا) موسسه خیریه مستقلی است که درسال 1385 فعالیتش را آغاز کرده. این موسسه برپایه بهبود ارتقای کیفیت زندگی کودکان نیازمند حمایت های ویژه مانند کودکان کار و خیابان و کودکانی که فقر و خشونت خانوادگی را تجربه می کنند ازطریق تأمین فرصت های آموزشی و بهداشتی بنیاد نهاده شده و با این که در این سال ها با مشکلات کوچک و بزرگی مواجه بوده، همچنان آنها را پشت سر گذاشته است.

خانم آرزومندی با اشاره به کمک خیرین در پشت سر گذاشتن این مشكلات تاکید می کند: «افراد نیکوکار همیشه بیشترین کمک را به ما کرده اند، آنها در بوروکراسی سازمان ها و اداره ها برای كمك كردن قرار نمی گیرند و کمک هایشان را با سرعت عمل بیشتر و بدون واسطه به ما می رسانند. این بار هم امیدواریم خیرین برای کمک به تامین مایحتاج این دانش آموزها وارد عمل شوند.»

به گفته مدیر مدرسه كودكان كار ایلیا، بچه ها منتظر اقدام خیرین برای كمك به بهبود وضعیت تحصیلی شان هستند و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موسسه کودکان کار، فعالیت ها و کمک به این دانش آموزان نیازمند می توانند به سایت http://www.iliacharity.org/ مراجعه کرده یا با شماره تلفن 55907139-021 تماس بگیرند.


منبع:خبرانلاین