تبیان، دستیار زندگی
رسانه ملی از طریق مدیریت و مهندسی پیام های فرهنگی و اجتماعی، جایگاه مهم و برجسته ای در پیشگیری، کنترل و کاهش میزان جرایم و انحرافات اجتماعی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش رسانه ملی در کاهش آسیب های اجتماعی

رسانه ملی از طریق مدیریت و مهندسی پیام‌های فرهنگی و اجتماعی، جایگاه مهم و برجسته‌ای در پیشگیری، کنترل و کاهش میزان جرایم و انحرافات اجتماعی دارد.

فرآوری:فاطمه ناظم زاده- بخش اجتماعی تبیان
نهاد فرهنگی

نقش صدا و سیما در اصلاح ناهنجاری‌های اجتماعی نقش بارزی است که به می‌تواند به فرهنگ سازی و اصلاح رفتاری در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی کمک کند. 
رسانه نقش موثری در بستر سازی برای اجرای رفتارهای اجتماعی و فرهنگی دارد.
به عنوان مثال در ارتباط با وقوع جرم در جامعه، رسانه ملی به عنوان نهادی فرهنگ ساز محسوب می شود که می تواند با تشکیل اتاق فکر برای طراحی و تولید پیام مناسب، ضمن ارائه چهره‌ای درست از عملکرد نیروی انتظامی، احساس امنیت و آرامش را در لایه ‌های مختلف جامعه گسترش و سبب جلب رضایت مردم شود.
آنچه مهم است اینکه تعامل و همکاری سازنده میان رسانه ملی و نهاد مهم دیگری همچون نیروی انتظامی است که اگر به درستی صورت گیرد، می‌تواند نقش بسیار مهم و موثری در حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و شرایط زندگی بهتر و سالم‌تر برای جامعه فراهم کند.

عوامل دخیل در افزایش آسیب های اجتماعی

رسانه از طریق گفتمان‌سازی‌هایی مبتنی بر تقویت قیود اجتماعی و پیوندهای خانوادگی ذیل سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، علاوه بر مجهز کردن اعضای جامعه به سپر دفاعی ساخته شده از ارزش‌های مذهبی، ملی و فرهنگی، نقش عمده‌ای را در کاهش میزان آثار و تبعات ناشی از آسیب‌های اجتماعی و افزایش میزان امید اجتماعی میان اقشار مختلف به عهده دارد.

رسانه ملی از طریق مدیریت و مهندسی پیام‌های فرهنگی و اجتماعی، جایگاه مهم و برجسته‌ای در پیشگیری، کنترل و کاهش میزان جرایم و انحرافات اجتماعی دارد. 
سه عامل دخیل در افزایش آسیب‌های اجتماعی عبارتند از تهاجم فرهنگی، بافت جمعیتی جوان و تحولات اجتماعی سریع در سطح جامعه؛ که رسانه در کنترل هر سه حوزه می تواند نقش محوری ایفا ‌کند.
الف ـ رسانه ملی از منظر جهان‌بینی دینی و بنا بر تکلیف عقلی و شرعی، رسالت‌های ذیل را در ارتقای آگاهی عمومی و پیشگیری از جرم و رفتارهای پرخطر به عهده دارد:
1ـ اطلاع‌‌رسانی و آگاه‌سازی، سطح اول پیشگیری: چشم‌انداز اطلاعاتی مردم در آگاهی ریشه دارد که از رسانه دریافت می‌کنند. از این منظر، روشنگری مدبرانه، بجا و بموقع رسانه ملی به شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم درخصوص وجوه ذیل ضروری است:
1ـ 1ـ آگاهی‌بخشی نسبت به نوع و تعریف جرایم و انحرافات اجتماعی، کیفیت وقوع، ابعاد و پیامدهای آن، راه‌های لغزش افراد، مشخصات و نیازهای افراد در معرض خطر، منابع خدمات اجتماعی، عوامل حفاظتی و شیوه‌های حمایتی از آسیب‌دیدگان.
1ـ2ـ تبیین قوانین و مقررات کیفری به عنوان مبنای اصلی نظم اجتماعی، با هدف غایی درونی‌سازی و پذیرش ذهنی و قلبی هنجارها توسط مخاطبان.
1ـ3ـ آموزش کاربردی مهارت‌های زندگی با هدف توانمندسازی افراد برای مقابله موثر با مقتضیات و چالش‌های زندگی روزمره، هم به عنوان راهکار ارتقای سلامت روانی و اجتماعی و هم به عنوان ابزار پیشگیری از آسیب‌ها.
1ـ4ـ هشدار درخصوص پیامدهای مختلف تزلزل باورها و ارزش‌های دینی و ملی و ایجاد حساسیت در جامعه بویژه در میان نخبگان، نه صرفا به منظور ترساندن مردم بلکه با هدف نهایی پیوند فکری میان شهروندان سطوح مختلف جامعه در نفرت از جرم.

نهاد فرهنگی

2ـ تحکیم اخلاق اجتماعی: رسانه از طریق گفتمان‌سازی‌هایی مبتنی بر تقویت قیود اجتماعی و پیوندهای خانوادگی ذیل سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، علاوه بر مجهز کردن اعضای جامعه به سپر دفاعی ساخته شده از ارزش‌های مذهبی، ملی و فرهنگی، نقش عمده‌ای را در کاهش میزان آثار و تبعات ناشی از آسیب‌های اجتماعی و افزایش میزان امید اجتماعی میان اقشار مختلف به عهده دارد.
3ـ کنترل اجتماعی: عبارت است از مجموعه شیوه‌ها، تدابیر و وسایلی که یک جامعه یا یک گروه در راه تحقق اهداف خود و هدایت افرادش به رعایت آداب، شعائر، مناسک و هنجارهای پذیرفته به ‌کار می‌گیرد. کنترل اجتماعی از دو طریق محقق می‌شود: قوانین و ضمانت‌های اجرا که به عهده نهادهای قانونگذار و اجرایی است، اما راه دوم به واسطه رسانه و با اقناع مخاطب و جهت‌دهی به افکار عمومی برای تغییر رفتارها مبتنی بر رعایت هنجارها صورت می‌پذیرد. این امر از طریق برجسته ساختن نهادهای اجتماعی و تقویت احساسات عاطفی و روانی مشترک میان شهروندان و با هدف ترمیم گرایش‌های نابهنجار و کاهش فاصله‌ها و واگرایی‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

در ارتباط با وقوع جرم در جامعه، رسانه ملی به عنوان نهادی فرهنگ ساز محسوب می شود که می تواند با تشکیل اتاق فکر برای طراحی و تولید پیام مناسب، ضمن ارائه چهره‌ای درست از عملکرد نیروی انتظامی، احساس امنیت و آرامش را در لایه ‌های مختلف جامعه گسترش و سبب جلب رضایت مردم شود.

ب ـ رسانه از طریق کمک به تعیین اولویت‌ها و شالوده‌سازی فرهنگ‌های ملی و محلی نقش ویژه‌ای در مدیریت امور فرهنگی کشور به عهده دارد. از این منظر، رسانه منبع عمده آفرینش و پویایی فرهنگ است، لذا به عنوان بازوی اجرایی قوی برای تحقق سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی برنامه‌ریزی شده توسط سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود. ظرفیت و توان فوق‌العاده رسانه ملی در تولید الگوهای فرهنگی با هدف ترویج، تقویت و نهادینه‌سازی آموزه‌ها، باورها و رفتارهای خاص و مطلوب در جامعه می‌تواند به حرکت‌های فرهنگی مشخص در جامعه جهت دهد. یکی از ملزومات تحقق این امر، همکاری بیشتر دستگاه‌های مختلف با اصحاب رسانه است. رسانه به کمک‌های معنوی سازمان‌های مسئول و مطلع نیاز دارد. برخورداری رسانه از آمار و اطلاعات درست می‌تواند در روشنگری افکار عمومی و اعلام هشدار نسبت به خطرهای اجتماعی، نقش بسزایی داشته باشد. آگاهی دقیق از زوایا و ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی، رسانه را قادر می‌سازد تا کنشگران اجتماعی را در راستای اهداف برنامه‌ریزی شده فعال کند. علاوه بر این، مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های قوه قضاییه در تولید و پخش آثار تلویزیونی در قالب‌های مختلف نمایشی، مستند، انیمیشن، موشن گرافیک و... منجر به تقویت کارکردهای متنوع رسانه‌ای در عرصه‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و سرگرمی با هدف‌ پیشگیری، کنترل و کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.



منابع: جام جم انلاین، تسنیم