تبیان، دستیار زندگی
رشید کاکاوند می گوید: مطالعه صرفا خواندن متن های نوشته شده نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه به زیبایی های جهان نوعی مطالعه است

رشید کاکاوند می گوید: مطالعه صرفا خواندن متن های نوشته شده نیست.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
نگاه به زیبایی های جهان نوعی مطالعه است

رشید کاکاوند پژوهشگر ادبیات، مجری رادیو و تلویزیون با حضور در برنامه تلویزیونی «کتاب باز» در ارتباط با فرهیختگان گذشته ادب فارسی گفت: اگر قلم فرسایی به ادبیات منجر شود اهالی قلم در تمام دوران ها انسان های فرهیخته ای هستند. در گذشته قشر با سواد اقلیتی بودند که در مکان های بخصوص مانند دربار پادشاهان فعالیت می کردند و از این رو مردم کوچه و بازار مخاطب تاریخ بیهقی نیستند.

وی با اشاره به شاعران خراسانی عنوان کرد: فارسی دری که زبانی است که ما با آن تکلم می کنیم  و کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان هم به همین زبان مسلط هستند زبانی است که از فارسی مردم خراسان استخراج شده است. وقتی زبان های باستانی ایران به دلایل مختلف کنار گذاشته شد، خراسان در زمان صفاریان بزرگ ترین بخش کشور و مقر حکومت های ایرانی بوده و لهجه خراسانی به عنوان زبان رسمی و فارسی دری به عنوان زبان رایج معرفی می شود. از این رو حدودا تا قرن پنجم تمام شاعران ما سبک خراسانی دارند.

کاکاوند با اشاره به کتاب باز بودن خود عنوان کرد: از کودکی و پیش از شروع دوران مدرسه علاقه زیادی به کتاب داشتم و به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می رفتم و کتاب ها را ورق می زدم و ژس های آنها را می دیدم. با آنکه سواد خواندن نداشتم بسیاری از اسامی کتاب ها و نویسندگانی که بعدها در زندگی ام تبدیل به اشخاص مهمی شدند را در آنجا می شنیدم که یکی از آنها نام نادر ابراهیمی بود که هرکدام از این اسامی بعدها برایم یک موضوع می شد.

وی در پایان گفت: مطالعه صرفا خواندن متن های نوشته شده نیست بلکه انسان می تواند لحظه به لحظه از جهان دریافتی داشته باشد که معنی آن هم مطالعه است. ما انسان های یاد گرفتنیم و با نگاه به زیبایی های جهان می توانیم شبانه روز اندیشه کنیم و فرهیخته شویم.

برنامه تلویزیونی «کتاب باز» که امیرحسین صدیق آن را اجرا می کند و محمدرضا رضائیان تهیه کننده آن است روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه نسیم پخش می شود.


منبع: حلقه وصل