تبیان، دستیار زندگی
تبیان به نقل از گزارش ستاد خبری سی ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برنامه رادیویی «افق» که روزهای شنبه از شبکه رادیویی قرآن پخش می شود، به تحلیل و بررسی آخرین جزئیات و شرایط برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقات سراسری قرآن امسال جذاب تر برگزار می شود

مسابقات قرآن

تبیان به نقل از گزارش  ستاد خبری سی ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برنامه رادیویی «افق» که روزهای شنبه از شبکه رادیویی قرآن پخش می شود، به تحلیل و بررسی آخرین جزئیات و شرایط برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت.

در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حیدر جاودان، رئیس هیئت داوران مسابقات سراسری تواشیح و همخوانی قرآن حضور داشتند و نکاتی را در مورد آخرین جزئیات این دوره از مسابقات بیان کردند.

تلاش برای جذاب تر کردن مسابقات

در ابتدای این برنامه حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی، در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه تلاش شده است تا مسابقات با جذابیت های بیشتری برگزار شود، گفت: امسال کار خوبی را با شبکه قرآن انجام خواهیم داد. یک تیم کارگردانی قوی از سوی شبکه برای برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده است تا مسابقات را با مشخصات رسانه ای جذاب و دیدنی برگزار کند.

وی افزود: برای همین منظور از مدت ها قبل نویسندگی برنامه شروع و پیش بینی آیتم هایی که باید پخش شود در نظر گرفته شده است، در این زمینه تلاش شده است تا مقداری ساختار شکنی کرده باشیم. به این ترتیت در مراسم افتتاحیه و اختتامیه شاهد سخنرانی طولانی و متعدد نخواهیم بود.

استفاده از بسته های هنری جذاب برای افتتاحیه و اختتامیه

حسینی تصریح کرد: گروه هنری این دوره از مسابقات بسته جذابی را در نظر گرفته اند به این صورت که شاهد چند بخش نمایش خواهیم بود که با حضور تیم های هنری قوی اجرا می شود، همچنین در مراسم افتتاحیه نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئلوان استانی از جمله امام جمعه رشت و استاندار گیلان حضور خواهند داشت. در این مراسم نیز طبق مرسوم مسابقات که نفر اول دوره قبل تلاوت خواهد داشت، «حامد ولیزاده» نفر برتر سال قبل آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت می کند و گروه تواشیح برگزیده سال قبل نیز به اجرای برنامه می پردازد.

ویژگی های مکان برگزاری مسابقات

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه به برگزاری این مسابقات در مجتمع زیباکنار اشاره و خاطرنشان کرد: مجتمع زیباکنار مجتمعی است که امکانات کافی و لازم را برای برگزاری مسابقات هم به جهت فضای اسکان و پذیرایی و سالن های برگزاری دارد. مسابقات در دو  سالن جام جم و شهید آوینی به صورت همزمان برگزار می شود. یکی از ویژگی های این دوره همین است که همه امکانات در یک مجموعه مستقر است و بسیار مطلوب خواهد بود که برای سال های بعد چنین امکاناتی را استان ها داشته باشیم تا دغدغه نقل و انتقال متسابق و داور و زمان هایی که این گونه به هدر می رود را نداشته باشیم.

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود در این برنامه و در پاسخ به سوالی در مورد برخی گلایه ها از نحوه انتقال متسابقان به مکان برگزاری مسابقات، گفت: در این زمینه آئین نامه ای را تهیه کرده ایم که برای ایاب و ذهاب است. اما با توجه به اینکه امکانات هر کدام از ادارات کل اوقاف در استان ها متفاوت از هم است و منابع در اختیار تفاوت دارد، هر استان با توجه به توان خود نسبت به ایاب و ذهاب متسابقان اقدام می کند. اما معمولاً ادارات کل این اهتمام را دارند که این نخبگان به بهترین وجه در مسابقات حضور یابند. فقدان منابع در برخی استان ها باعث می شود که برخی متسابقان با محدودیت هایی مواجه شوند. همین گلایه ها را در اکثر رشته ها در خارج از موضوعات فرهنگی نیز شاهد هستیم و هنوز نتوانسته اند همه امکانات را فراهم بیاورند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان برگزاری مسابقات بخش ستادی و اتفاقاتی که در زیباکنار می افتد را خود مرکز بر عهده دارد، بیان کرد: گاهی اوقات تا ماه ها بعد از برگزاری مسابقات به دنبال تأمین منابع مسابقات هستیم، بنابراین اینگونه نیست که امکانات مهیایی وجود داشته باشد. ما از این جهت که برگزاری مسابقات وظیفه ای است که بر عهده ما هست افتخار می کنیم و با افتخار نیز آن را پذیرفته ایم اما در این قسم، اعتبارات دولتی بسیار اندک است و از همان منابع اوقافی باید استفاده کنیم که قدری با مطلوب فاصله دارد. امیدوارم در خصوص خدماتی که می خواهیم ارائه دهیم بتوانیم با کمک متولیان امر و دستگاه های متناظر در راستای برطرف کردن مشکلات گام برداریم.

تحقق یک آرزو در دوره سی و نهم

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور خاطرنشان کرد: ما همیشه یک آرزو در مورد انعکاس مسابقات داشته ایم و آن هم اینکه این رویداد به صورت کامل منعکس شود چرا که به جهت ابعاد فنی، اهمیت و جایگاه مسابقات ایران حتی به نسبت بسیاری مسابقات بین المللی بالاتر است، در سال های گذشته بیشتر رسانه ها اقدام به انعکاس افتاحیه و اختتامیه و بخش هایی از فینال مسابقات می کردند، اما امسال با پیگیری هایی که صورت گرفته است، اولین سالی خواهد بود که از روز اول تا روز آخر در سه بسته صبح، عصر و شب شاهد پخش مسابقات از رسانه ملی باشیم.

وی اذعان کرد: در کنار این فضای مجازی نیز انعکاس مسابقات را خواهد داشت، خوشبختانه در این بخش تحول عظیمی صورت گرفته و شاهد انعکاس بسیار بزرگ مسابقات هستیم، گاهاً دیده می شود که نتایج و تلاوت ها به فاصله بسیار کمی انعکاس داده می شود. انعکاس مسابقات در این حضور چند برابر شده است و به حد مطلوب خود رسیده است.

وضعیت جوی مکان برگزاری مسابقات

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود در این برنامه رادیویی در مورد سردی هوای استان محل برگزاری مسابقات نیز بیان کرد: سرمایی که در این ایام شاهد هستیم با سرمای یخبندان تبریز و کرمانشاه که طی دو سال قبل میزبان مسابقات بوده اند بسیار متفاوت است، البته ما برای برگزاری مسابقات در این ایام چاره ای نداشتیم و تنها فرصتی که داشتیم مهرماه بود. مایل بودیم مسابقات را زودتر برگزار کنیم که به لحاظ تلاقی با ایام محرم مسابقات به اواخر مهر موکول شد امیدواریم در سال های آینده مسابقات در اوایل مهر برگزار شود. هر استان مشکل خاص خود را برای میزبانی مسابقات دارد و این ما هستیم که باید خودمان را مقداری با شرایط تطبیق دهیم.

وی همچنین در مورد برخی مطالب مطرح شده توسط برخی اعضای گروه های تواشیح مبنی بر کم بودن فرصت برای تمرین جهت حضور در مسابقات، گفت: تقویم مسابقات سال ۹۵، اسفندماه سال گذشته منتشر شد و گروه هایی که بنا بر حضور داشتند از سال گذشته برای آماده کردن کار فرصت داشتند، در سال های گذشته که تقویم منتشر نمی شد شرکت کننده ها اگر بنا بر حضور داشتند، می دانستند باید خود را آماده کنند.

تداخل دو رقابت کشوری با مسابقات سراسری قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد تداخل برخی مسابقات همچون مسابقات دانشگاه پیام نور و وزارت ورزش و جوانان با مسابقات سراسری قرآن، افزود: موضوع تداخل برگزاری مسابقات همیشه شرکت کنندگان را رنج می داد، در سال های گذشته هم این موضوع اتفاق می افتاد، برای برطرف شدن این مشکل سال گذشته حدود سه نشست با ۳۰ دستگاه برگزار کننده مسابقات قرآن برگزار کردیم و از آنها خواستیم تقویم خودشان را در اختیار ما قرار دهند تا ما تقویم مسابقات کشور را منتشر کنیم، این عزیزان در جریان این موضوع بوده اند اما چون برنامه اولیه آنها تأخیر داشته است، این تلاقی به وجود آمده است.

حسینی همچنین در مورد شعار این دوره از مسابقات که بر اساس یکی از فرمایشان معروف امام حسین(علیه السلام)، انتخاب شده است، گفت: نگرانی ای که وجود داشت این بود که مگر می شود مسابقات را در ماه محرم برگزار کرد، این سوالی است که در مورد برخی جلسات و محافل قرآنی نیز مطرح می شود، متأسفانه در برخی شهرها جلسات قرآن در این ماه تعطیل می شود و این با قیام امام حسین(علیه السلام) سنخیت ندارد و خود ایشان در فرمایش معروفشان در شب عاشورا برای تلاوت قرآن و خواندن نماز مهلت می گیرند. این یک پیام است و قیام اباعبدالله(علیه السلام) یک قیام قرآنی است، اگر منابر و مداح ها آن را منتقل نکنند کار ابتر خواهد بود. لذا نه تنها هیچ منافاتی در این موضوع ندیدم بلکه تقویت کننده فعالیت های قرآنی در این ماه نیز خواهد بود. از این جهت در بخش هنری تم عاشورایی و محرمی نسبت به این ایام وجود خواهد داشت. مضامین تواشیح و مدیحه سرایی ها نیز با این موضوع خواهد بود امسال موضوع قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) با هم گره خواهد خورد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در ایام دهه محرم ۶۰ محفل انس با قرآن برگزار شده است و ۷۰ محفل نیز از زمان آغاز مسابقات شروع خواهد شد، این سنت از سال های قبل وجود داشته است و برای اینکه سرتاسر استان از این مسابقات بهره منده شوند این محافل قرآن در شهرستان های استان میزبان نیز برگزار می شود. برای این موضوع تیمی از برجسته ترین قاریان و اساتید کشور در استان گیلان حضور خواهند داشت.

وی همچنین در مورد حضور مطلوب مردم در این مسابقات، عنوان کرد: برای حضور مردم حدود دو هفته قبل مانوری را برگزار کردیم که به خوبی برگزار شد. در این دوره از مسابقات هر روز یکی از شهرستان های استان گیلان مهیمان مسابقات خواهند بود، ضمن اینکه هر روز به یکی از مجموعه های فرهنگی و نظامی و مردمی اختصاص پیدا کرده است و در جای جای شهر رشت نیز وسایط نقلیه و جابجایی برای حضور در محل برگزاری مسابقات در نظر گرفته شد ه و اطلاع رسانی شده است.

حسینی همچنین در مورد فضای رسانه ای در زمان برگزاری مسابقات، گفت: یکی از بسترهایی که مناسب دیده شدن فعالیت های نمایندگان رسانه های رسمی در مسابقات است، جشنواره قصه های قرآن است، از سال گذشته تصمیم گرفتیم که این جشنواره محدود به قصه های قرآنی نشود و بخشی از آن به فعالیت های رسانه ای اختصاص پیدا کند، علاوه بر این در بسته کمیته تبلیغات توصیه هایی هم برای نمایندگان رسانه ها خواهیم داشت تا در این موضوع پیش بینی داشته باشند. در پایان هم جا دارد این درخواست را از نمایندگان رسانه ها داشته باشیم تا نسبت به انتشار نتایج مسابقات و مواردی از این دست به منابع رسمی مسابقات استناد داشته باشند.


منبع:
خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .