تبیان، دستیار زندگی
تبیان به نقل از گزارش خبرنگار مهر، با مجید زکی لو، قاری و استاد بین المللی قرآن کریم درباره سفر خود به سنگال و فعالیت های قرآنی وی در این کشور گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش قاریان در دیپلماسی قرآنی/علاقه سنگالی ها به شناخت اهل بیت(ع)

نقش قاریان در دیپلماسی قرآنی

تبیان به نقل از گزارش خبرنگار مهر، با مجید زکی لو، قاری و استاد بین المللی قرآن کریم درباره سفر خود به سنگال و فعالیت های قرآنی وی در این کشور گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرد؛

*در ابتدا، درباره سفر خود به کشور سنگال بگویید؟ استقبال از برنامه های قرآنی کشورمان در سایر کشورها به چه اندازه است؟

سنگال، نخستین سفر من به خارج از کشور نیست. تاکنون سفرهای بسیاری به کشورهای آسیایی، آفریقایی و بعضاً کشورهای اروپایی داشتم که در برنامه سفری به بحث تلاوت قرآن کریم، داوری مسابقات قرآن کریم و همچنین، تدریس علوم قرآنی پرداختم. سفر به کشورهای سیرالئون، نیجر، کنیا، زیمباوه، موزامبیک، اتیوپی، تانزانیا، و سنگال در کارنامه قرآنی من قرار دارند که علاوه بر بحث آموزش علوم قرآنی، سعی بر آن بوده تا تعمیق و تمسک به آموزه های قرآن و عترت مورد توجه قرار گیرد.

در برنامه سفر به سنگال، با دعوت اتحادیه مدارس قرآنی سنگال، بحث تلاوت قرآن کریم و آموزش پیشرفته تجوید و نغمات قرآنی برای استادان منتخب قرآنی را به مدت ۱۰ روز در دستور کار قرار دادیم که ضمن شرکت در محافل قرآنی در مراکز فرهنگی و مسجد جامع داکار، به محبت و دوستی با برادران دینی خود پرداختم تا تأثیرگذاری فنون قرآنی، بیشتر شود.

برای آموزش پیشرفته تجوید و نغمات قرآنی در سنگال، از ۱۴ استاد قرآن کریم از ۱۴ استان ین کشور که از نخبگان قرآنی سنگال بودند، دعوت به عمل آمد و تحت تعلیم قرار گرفتند. در روزهای آغازین این کارگاه آموزشی، نسبت به بحث فراگیری فنون قرآنی، رفتاری معمولی داشتند اما رفته رفته با اشتیاق بیشتری در کلاس ها حضور یافتند به گونه ای که در آخرین روز کارگاه آموزشی، اشک در چشمانشان حلقه می زد و می گفتند ما در این دوره با فنون کاملا جدیدی درباره علم قرائت قرآن آشنا شدیم در حالی که قبلا با این فنون کاملا بیگانه بودیم، از سوی دیگر قاریان ایرانی، چقدر متواضع و با محبت هستند، با مردم حتی بچه های کوچک خوب رفتار می کنند که این رفتارها با رفتار شخصیت هایی که متأسفانه بعضی از قاریان مصری دارند، بسیار متفاوت است.

رفتار قاریان ایرانی در سفرهای خارجی، تأثیر بسیار بالایی دارد فلذا، باید بدان توجه ویژه ای شود؛ مردم در این سفرها، بیش از آنکه به تلاوت های قرآن کریم توجه کنند به رفتارهای شخصیتی ما نظر می کنند و این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رفتار قاریان ایرانی در سفرهای خارجی، تأثیر بسیار بالایی دارد فلذا، باید بدان توجه ویژه ای شود؛ مردم در این سفرها، بیش از آنکه به تلاوت های قرآن کریم توجه کنند به رفتارهای شخصیتی ما نظر می کنند

در سفر به کشور سنگال، به عنوان یک استاد و قاری قرآن کریم، تجربه ۳۵ سال تدریس و تلاوت، اندوخته های خود را به کار گرفتم که اکنون، پس از گذشت دو ماه از آن ایام، همچنان با استادان و قاریان این کشور از طریق فضای مجازی در ارتباط هستم.

نکته قابل توجهی دیگری که مشهود است، ارتباط قاریان و استادان قرآنی کشورمان با قرآنیان سایر کشورها است. اکنون ارتباط مجازی با قرآنیان خارج از کشور از سوی برخی از قاریان و استادان قرآنی میسر شده اما کافی نیست و لازم است تا زمینه اعزام استادان و قاریان قرآن کشورمان نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در طول سال به سایر کشورها مهیاء شود.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که هرچه اطلاعات قرآن آموزان، درباره علوم قرآنی افزایش می یابد، نیاز آنها به هدایت های قرآن کریم بیشتر می شود، بنابراین انتظار این است که برنامه ریزان مراکز قرآنی و دینی سنگال هم پای تحولات و پیشرفت های قرآنی جهان اسلام، قرآن آموزان را در توسعه فرهنگ و تربیت قرآنی یاری رسانند.

بازدید از موسسه قرآنی شیخ حُصری از برنامه های سفر به سنگال بود و بازدید از کلاس آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و تلاوت بخشی از آیات سوره مبارکه دخان بود که وجد و حیرت قرآن آموزان، اساتید و رؤسای این مؤسسه را به دنبال داشت.

در این خصوص لازم به توضیح است که توانایی خواندن همراه با درک، تدبر در قرآن و انس با آن، سبب ورود هر فرد مسلمان به دریای معارف اسلامی می شود که بحمدالله این مهم، در میان قرآنیان سنگالی اتفاق افتاد؛ به طوریکه مدیر مؤسسه قرآنی شیخ حُصری، خواستار تدریس بنده برای رشته های علوم قرآنی در این مؤسسه و شعبه های زیرمجموعه آن(در اروپا و لبنان)، شد.

در این کشور، دارالقرآن کوکی به عنوان بزرگترین مکتب خانه قرآنی سنگال واقع در شهر «لوگا» _ در فاصله ۲۰۰ کیلومتری داکار پایتخت سنگال_  به امر توسعه فرهنگ قرآنی می پردازد. این دارالقرآن شامل صدها حافظ و قاری قرآن کریم در مقاطع نوجوان و جوان می شود که در این مکان، مشغول فراگیری علوم قرآنی و دینی هستند.

اما آنچه که مشاهده می شد، روش های تدریس و ابزارهای سنتی آموزش در این دارالقرآن بود که نیازمند بازنگری و به روز شدن هستند، زیرا در بحث آموزش قرآن کریم، آموزش کمی باید در خدمت آموزش کیفی قرار گیرد و بیش تر به بحث کیفی سازی توجه شود و از بهترین کیفیت در آموزش قرآن، استفاده شود.

قابل ذکر است که بنده به رئیس اتحادیه مدارس قرآنی سنگال اعلام آمادگی کردم تا دهها طرح تفصیلی آموزش علمی علوم قرآنی را خود بنده با همکاری متخصصین فن تهیه و تدوین نموده ایم (که هم اکنون این طرح ها در سازمان ها و مؤسسات و مراکز قرآنی کشورمان اجرا می شود) را به عنوان یک بسته بسیار ارزشمند سال ها تجربه علمی آموزش قرآن از سطح مبتدی تا عالی، در اختیار مردم مسلمان سنگال قرار دهیم.

*میزان توجه مؤسسات قرآنی خارج از کشور به مبحث آموزش های عقیدتی چگونه است؟

ما باید همواره نسبت به تأثیر تلاوت قرآن بر شکل گیری روابط دوستانه با سایر ملل توجه ویژه داشته باشیم و همچنین، از بحث آموزش های عقیدتی دور نشویم. توجه به آموزش های عقیدتی و دینی در کنار آموزه های قرآن کریم امری است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است و در این بین، یکی از مهم ترین آموزه های عقیدتی توجه به حفظ، ترجمه و تدبر در آموزه های ناب امیرالمؤمنین(علیه السلام) حداقل در قالب کتاب بسیار ارزشمند نهج البلاغه است.

یکی از مهم ترین آموزه های عقیدتی توجه به حفظ، ترجمه و تدبر در آموزه های ناب امیرالمؤمنین(علیه السلام) حداقل در قالب کتاب بسیار ارزشمند نهج البلاغه است

حال توجه به این آموزه ها و نیز، ایجاد برنامه ای هدفمند برای بهره مندی از ظرفیت قاریان و استادان قرآن کریم اعزامی جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور جهت بسط این آموزه ها، امری مهم و مؤثر و مفید جهت پویاسازی آموزه های دینی در رفتارهای اجتماعی است.

در این کارگاه آموزشی سعی کردم با استفاده از آهنگ و دستگاه های مختلف و شیب ملایمی فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) را توسعه دهم؛ به طور مثال از آنجایی که صلوات، ذکری خاص به زبان عربی است و شامل درود بر پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) که مسلمانان در تشهد نماز و نیز، هنگام شنیدن یا بر زبان آوردن نام مبارک حضرت محمد(صلی الله و علیه وآله) ایراد می کنند، عبارت «وَ عَجِّل فَرَجَهُم» را پایان هر صلوات قرائت می کردم که تصور نمی کردم با من، همخوانی کنند اما مشاهده شد که برای تکرار آهنگین آن بسیار استقبال کردند.

در واقع، زمینه  شناخت ائمه معصومین علیهم السلام و مأنوس شدن با آنها در کشور سنگال فراهم است، اما لازم است تا فعلا چراغ خاموش حرکت کنیم و برای ترویج فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) در میان اهل تسنن از استادان و قاریانی که متبحر و دارای تجربه در حوزه علوم قرآنی و دینی هستند، بهره گرفته شود.

*از آنجایی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بازوی فرهنگی نظام  جهت تزریق اسلام ناب محمدی(صلی الله و علیه وآله)، انقلاب شکوهمند اسلامی و دستاوردهای فرهنگی کشورمان در خارج از کشور محسوب می شود، آیا می تواند ظرفیتی عمیق و مفید برای نیل به اهداف نظام، جهت فرهنگی سازی فضای اجتماعی باشد؟

در اینجا، لازم است از زحمات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برنامه ریزی که برای سفر بنده به سنگال ترتیب داده بودند، تشکر کنم. این سازمان با در اختیار داشتن نمایندگی های فرهنگی در خارج از کشور به طور قطع ظرفیتی عمیق و مفید برای نیل به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

با توجه به اهمیت و جایگاه قرآن مجید در میان امت اسلام و ضرورت تبیین آموزه های کلام وحی در اقصی نقاط دنیا، باید پیش از اعزام استادان و قاریان قرآن کریم به خارج از کشور نسبت به شیوه تدریس و تجربه این افراد توجه شود؛ چراکه اگر ما وارد نشویم، وهابیون به صورت گسترده و مستمر ورود می یابند زیرا تقریبا این فرقه ضاله صهیونیستی وهابی، در سراسر جهان به طور گسترده فعال است.

برای تحقق فرهنگ انس با قرآن کریم در جامعه، نیازمند مطالعه دقیق و استفاده از نظرات صاحبان اندیشه و نیز تجارب مدیران فرهنگی موفق کشور هستیمفرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می کنند و برای تحقق فرهنگ انس با قرآن کریم در جامعه، نیازمند مطالعه دقیق و استفاده از نظرات صاحبان اندیشه و نیز تجارب مدیران فرهنگی موفق کشور هستیم؛ براین اساس، در بحث فرهنگ سازی برای انس با قرآن کریم، ابتدا شناسایی وضع موجود و در ادامه آن، تقویت نقاط قوت جامعه از مهمترین کارهاست. چراکه امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: آیا حقیقت دین، جز محبت و دوستی، چیز دیگری است؟

بنابراین به هنگام آموزش فنون قرآنی و دینی، ابتدا وجود خدا را برای شخص ثابت کنیم، سپس لزوم ارسال رسل و  معرفی دین از سوی خدا و آنگاه از راه مقایسه ادیان موجود، دین حق و قابل دفاع  اسلام و مذهب حقه جعفری را به عنوان برترین دین الهی به جهانیان معرفی کنیم، از راه مباحث کلامی دین اسلام، حقّانیّت شیعه را اثبات کنیم که در این مسیر، آیات قرآن کریم گویای همه این مسائل است.

*متأسفانه برخی از قاریان قرآن کریم نسبت به اعزام خود به کشورهای آسیایی و آفریقایی اعتراض داشتند، به نظر شما کار قرآنی مهم است یا سیاحت و تفریح؟

بالطبع، کار فرهنگی یک روزه یا دو روزه جواب نمی دهد و نیاز به برنامه ریزی بلندمدت است که باید طبق همفکری کارشناسان و مسئولان فرهیخته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گیرد. سازمان فرهنگ جامعه نگر است و برخی از کشورها هستند که آن پتانسیل را دارند و می توانند به امر توسعه فرهنگ قرآنی، بپردازند.

متأسفانه برخی از قاریان قرآن کریم بر این باورند که اگر به کشورهای اروپایی سفر کنند، تأثیرگذاری بهتری در حوزه قرآن کریم خواهند داشت و می توانند فرهنگ عظیم قرآنی را در مراکز قرآنی و دینی این کشورها، رواج دهند. در صورتی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با توجه به نقش سازنده ای که در معرفی فرهنگ اصیل کشورمان در دنیا دارد، بالطبع تشخیص بهتری نسبت به اعزام در خارج از کشور خواهد داشت.

متأسفانه برخی از قاریان قرآن کریم بر این باورند که اگر به کشورهای اروپایی سفر کنند، تأثیرگذاری بهتری در حوزه قرآن کریم خواهند داشت

نکته قابل توجهی دیگری که مشهود است، ارتباط قاریان و استادان قرآنی کشورمان با قرآنیان سایر کشورها است. اکنون ارتباط مجازی با قرآنیان خارج از کشور از سوی برخی از قاریان و استادان قرآنی میسر شده اما کافی نیست و لازم است تا زمینه اعزام استادان و قاریان قرآن کشورمان نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در طول سال به سایر کشورها مهیاء شود.

همچنین، پینشهاد می شود لابراتوار آموزش قرآن کریم با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در میان اقشار مختلف و بهبود کیفیت آموزش قرائت آهنگین و تدبر صحیح آیات مبارکه قرآن کریم و با استفاده از تکنولوژی های نوین از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طراحی و ساخته شود تا ساز و کار ابتدایی ارتباط و تعامل استادان و قاریان برجسته کشورمان با قرآنیان خارج از کشور فراهم گردد.

از این رو، استادان و قاریان طی ساعاتی مشخص آموزه های لازم را از طریق درگاه وب با هماهنگی نمایندگی های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور به قرآنیان خارجی تعلیم دهند.

*آیا زمینه قرآنی شدن سنگال مهیاست؟ در این مسیر، قاریان قرآن کریم چه نقشی در دیپلماسی قرآنی دارند؟

در هر ملتی وحدت و همبستگی مردم در شاکله هم زیستی مسالمت آمیز باعث تلاش مشترک برای دستیابی به اهداف ملی و آرمانی می شود که در پی آن، راه رسیدن به سعادت را که غایت و نهایت اهداف هر جامعه ای نام برده می شود، فراهم می کند. نقش قاریان در دیپلماسی قرآنی به دو بُعد آموزشی و بُعد رفتارهای قرآنی، برمی گردد. در شرایطی که گروه های تکفیری به جنایت و ایجاد اختلاف در دنیا می پردازند، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف احیای مرجعیت قرآن و اهل البیت(علیهم السلام) به عنوان بزرگترین مفسران قرآنی، نقش سازنده ای دارد.

در جهت نشر قرآن کریم که تفسیر انحرافی در آن نباشد، می توان بهره گرفت و در راستای تلاوت قرآن کریم از جزوات و لوح های فشرده و فضای مجازی برای امر آموزش فنون قرآنی استفاده کرد چرا که، وهابیون کتاب هایی را نه تنها در مسجد جامع سنگال بلکه در مساجد سایر کشورها، قرار داده اند که افکار و اذهان جوانان و نسل آینده را منحرف کنند.

از این رو، پیش از اعزام قرآنیان کشورمان سعی بر آن شود تا افرادی خودساخته از لحاظ آموزشی و رفتاری انتخاب کنیم. توجه قاریان به آراستن خود به اخلاق قرآنی، ضروری است تا پس از خودسازی (از باب کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم) بتوانند باعث ترویج مفاهیم الهی در جامعه شوند.

تحول در جامعه قرآنی چه بسا کشورهایی که زمینه قرآنی شدن آنان چون سنگال مهیاست، به دنبال برنامه ریزی صحیح و اصولی قابل انجام است. حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی فرمودند: «تبلیغات همان شناساندن خوبی ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع از آن، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است».

از این رو، ما باید به موازات کار فرهنگی نیز فرایندی را برای رسیدن به اهداف قرآنی ایجاد کنیم و دیدگاه پیامبر اعظم(صلی الله و علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) را به عنوان تبیین کنندگان علمی و عملی قرآن و محبت و مودت نسبت به قرآن کریم را بسط و توسعه دهیم.

*بهره مندی از توان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای مقابله با گروه های تکفیری، چه تأثیری دارد؟

در جهت نشر قرآن کریم که تفسیر انحرافی در آن نباشد، می توان بهره گرفت و در راستای تلاوت قرآن کریم از جزوات و لوح های فشرده و فضای مجازی برای امر آموزش فنون قرآنی استفاده کرد چرا که، وهابیون کتاب هایی را نه تنها در مسجد جامع سنگال بلکه در مساجد سایر کشورها، قرار داده اند که افکار و اذهان جوانان و نسل آینده را منحرف کنند.

بی توجهی به فرهنگ سازی در امر آموزش و یادگیری موجب عدم برخورداری تعلیم و تربیت از عمق لازمه آن خواهد شد و به مرور کارکرد خود را از دست می دهد که در این میان نباید از بحث معرفی اسلام ناب محمدی (صلی الله و علیه وآله) و قرآن کریم غفلت کرد؛ چیزی که امروز منجر به پیدایش و تجمع گروه های سلفی تندرو و تکفیری ها شده، همان جهل و عدم آگاهی مردم نسبت به مسئله اسلام حقیقی و ناب است که همین امر به گسترش اسلام هراسی دامن می زند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای مقابله با این فرقه و گروه های تکفیری باید زیرساخت هایی را مهیاء کند تا علاوه بر چاپ و توزیع قرآن کریم و کتب آموزش فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) در سایر کشورها، به نام جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان، مسجد و دارالقرآن بسازیم. با اتفاق این مهم، قرآنیان با شیوه های الگوپذیری آشنا و با آن انس می گیرند و در زندگی آینده خود، این آموزه ها را سرلوحه زندگی و کار قرار می دهند.


منبع:
خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .