تبیان، دستیار زندگی
کیفیت هوای تهران در اولین هفته از آبان ماه ۱۳۹۵ به شرایط نامطلوب رسید اما علت این آلودگی هوا چه بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی هوای آبان ماه چگونه وارد آسمان تهران شد؟

کیفیت هوای تهران در اولین هفته از آبان ماه ۱۳۹۵ به شرایط نامطلوب رسید اما علت این آلودگی هوا چه بود؟

بخش اجتماعی تبیان

آلودگی هوا

کیفیت هوای تهران در اولین هفته از آبان ماه ۱۳۹۵ به شرایط نامطلوب رسید اما علت این آلودگی هوا چه بود؟ بررسی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می‌ دهد شاخص کیفیت هوای پایتخت طی هفته گذشته از اول تا ۷ آبان دستخوش نوسان بوده است؛ بطوری که ۶ روز با شرایط سالم و یک روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.

مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت گفت: طی روزهای شنبه تا پنج‌شنبه به دلیل حاکمیت شرایط جوی نسبتا ناپایدار، وزش باد قوی و بارش پراکنده در برخی ساعات، شرایط برای پراکندگی آلاینده ‌ها فراهم بوده و کیفیت هوا درشرایط مطلوب باقی ماند. سرانجام در روزهای پایانی هفته، با برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار و تجمع موقتی ذرات معلق در سطح شهر، پایتخت شرایط کیفی ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرد.

به گفته نادری، در اوایل هفته گذشته، با وجود افزایش موقتی آلاینده ‌ها در طول شب به دلیل پایداری شبانه،   برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار شرایط برای کاهش غلظت آلاینده های تجمع یافته در طول شب را فراهم کرد. همچنین از آنجا‌که در طول شب، به دلیل کاهش دما فضای لازم برای پخش و اختلاط آلاینده ‌ها در راستای قائم محدودتر می‌ گردد، در صبحگاه این روزها به همراه افزایش تردد خودروها، شاهد افزایش قابل توجه غلظت آلاینده‌ها و هوایی غبارآلود در پایتخت بودیم.   طی ساعاتی در بعدازظهر روزهای شنبه تا سه ‌شنبه، وزش بادهای محلی رخ دادکه نقش به‌ سزایی در پراکندگی آلاینده‌ ها از جو داشته است.   شایان ذکر است، طی برخی ساعات در بعد‌ازظهر بزرگی سرعت باد بین ۳ تا ۵ متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین شمال‌غربی تا جنوب‌شرقی) متغیر بوده است.

به گفته مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،  از روز سه‌ شنبه، با فعالیت امواج ناپایدار روی همسایه‌ های غربی کشور به ویژه عراق منجر به وزش باد شدید و وقوع پدیده گرد‌و‌غبار در این مناطق گردید. شکل‌ گیری پدیده گرد و غبار در روی عراق مشخص است و توده انبوهی از گرد و غبار همراه با وزش باد شدید غربی به سمت استان‌ های واقع در غرب کشور و با غلظت کمتر به سمت دامنه‌های جنوبی البرز منتقل شده است. همین امر سبب افزایش قابل ملاحظه غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون در روز چهارشنبه گردید و به تبع افت کیفیت هوای پایتخت را به دنبال داشت. وزش باد شدید طی روزچهارشنبه با سرعت متغیر بین ۴ تا ۶ متر بر ثانیه نقش مؤثری در انتقال ریزگردها به سطح شهر داشته است.

همچنین همزمان با انتقال ریزگردها به سطح شهر، کاهش میزان ناپایداری جوی در روزهای پایانی هفته و برقراری سکون نسبی هوا در برخی ساعات منجر به تجمع آلاینده‌ ها و غبارآلودگی آسمان به ویژه در روز جمعه شد. هرچند با وزش بادهای محلی در بعدازظهر این روز شرایط برای پراکندگی آلاینده‌ها مهیا شد. میانگین سرعت باد طی روزهای مذکور حدود ۲ متر ‌بر‌ ثانیه گزارش شده و در برخی ساعات طی بعد‌ازظهر بزرگی آن بین ۳ تا ۵ متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب‌غربی تا جنوب‌شرقی) متغیر بوده است. همچنین پارامتر عمق میدان دید طی هفته گذشته دستخوش تغییر ناشی از نوسانات غلظت ذرات معلق و میزان رطوبت نسبی موجود در هوا قرار گرفته و کمترین مقدار به ۸ کیلومتر رسیده است.



منبع:خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .