تبیان، دستیار زندگی
یعقوب توکلی در جدیدترین کتابش با عنوان «جای پای زینب در زیارت اربعین» به بررسی زیارت اربعین از نگاه مردمشناسی و جامعه شناسی پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«جای پای زینب در زیارت اربعین»؛ جامعه‌شناسی یک آیین در عراق

یعقوب توکلی در جدیدترین کتابش با عنوان «جای پای زینب در زیارت اربعین» به بررسی زیارت اربعین از نگاه مردمشناسی و جامعه‌شناسی پرداخته است.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

یعقوب توکلی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به کارهای جدید در دست نگارش خود از اتمام سفرنامه‌اش خبر داد و گفت: این سفرنامه که قرار است با عنوان «جای پای زینب در زیارت اربعین» منتشر شود، نگاهی دارد به ماجرای سفر سال گذشته من به عراق در جریان ایام بزرگداشت اربعین سرور و سالار شهیدان.

وی با بیان اینکه این اثر قرار است به زودی به چاپ برسد، ادامه داد: سعی کردم تا در این سفر جزئیاتی را که در مسیر به چشمم می‌خورد، بنویسم تا نکته‌ای مغفول نماند. کتاب در واقع هم سفرنامه است و هم تلاش دارد تا نگاهی جامعه‌شناختی به آیین اربعین و عکس‌العمل مردم عراق در این مدت داشته باشد؛ از این جهت رفتارهای مردم در این ایام مانند نحوه پذیرایی آنها، نوع غذاها، تأثیر اربعین بر فضای عراق و رفتار مردم و ... مورد بررسی قرار گرفت. طبق مشاهدات من، آنچه که از مردم عراق در این ایام سر می‌زند، با آنچه که موسوم به توریسم مذهبی است، متفاوت است. نگاه مردم عراق به زائران کربلا، نگاه این‌چنینی نیست و آنها با یک احترام همراه با تکریم به میهمانان اباعبدالله(ع) می‌نگرند.

توکلی با اشاره به چرایی انتخاب عنوان «جای پای زینب در زیارت اربعین» برای کتاب گفت: در ایام اربعین همواره احساس هم‌نفسی و هم‌سفری با حضرت زینب(س) همراه انسان است؛ به عبارت دیگر من زیارت اربعین را بیشتر زینبی دیدم؛ به همین دلیل عنوان کتاب را این‌چنین انتخاب کردم.

این نویسنده در ادامه به تأثیر زیارت اربعین بر شیعیان اشاره کرد و یادآور شد: ما در زیارت اربعین شاهد یک جنبش بسیار گسترده هستیم و دنیای متفاوتی را تجربه می‌کنیم. در 12 روزی که مسافران اربعین بار سفر می‌بندند و عازم می‌شوند، شاهد کرامت و بزرگی بیشتری در میان مردم نسبت به یکدیگر هستیم. به نظر من، زیارت اربعین تجربه منحصر به فردی است که در دیگر زیارت‌ها و آیین‌های مذهبی نمی‌بینیم.

«جای پای زینب در زیارت اربعین» تا پایان سال جاری روانه بازار کتاب می‌شود.


منبع:
خبرگزاری تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .