تبیان، دستیار زندگی
سریال «ریشه ها» که خواندن داستانش توسط مقام معظم رهبری توصیه شده بود به زودی از شبکه نمایش پخش خواهد شد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه نمایش به ریشه های برده داری می پردازد

سریال «ریشه ها» که خواندن داستانش توسط مقام معظم رهبری توصیه شده بود به زودی از شبکه نمایش پخش خواهد شد .

بخش سینما وتلویزیون تبیان


title

به نقل از روابط عمومی سیما، این سریال محصول سال 1977 و بر اساس رمان آلکس هالی ساخته شده است. آلکس هالی که سابقه ای طولانی در مبارزه با نژاد پرستی و برده داری دارد، نخستین بار با نوشتن زندگینامه مالکوم ایکس مطرح شد. اما کتاب «ریشه ها» نقطه اوج فعالیت هالی در نویسندگی بود که بازگو کننده حقایق بسیاری از جنایات قرون گذشته آمریکا در حق نیاکان او و مردم سیاه پوست آفریقا بود.
سریال با داستان زندگی کونتا کینته، در یکی از دهکده های آفریقا آغاز می شود که در کنار خانواده اش زندگی آرام و شادی دارد. اما با ورود بازرگانان برده و ربودن او زندگی تراژیک وی آغاز می شود.
رهبر انقلاب به زیبایی داستان این جنایت آمریکایی را توصیف کرده بودند. ایشان در دیدار عمومی در 29 آبان سال 92 می فرمایند: «غارت منابع حیاتی ملّت ها برایشان آسان است. ربودن و اسیر کردن سیاهان، یکی از ماجراهای گریه‌آور تاریخ [است‌] که نظام سلطه‌ی آمریکا و امثال آن دوست ندارند این داستان احیا بشود، [که یک نمونه‌اش‌] همین مسئله‌ی غلام و کنیز گرفتن مردم آفریقا است؛ کشتی‌ها را از اقیانوس اطلس می‌آوردند، در سواحل کشورهای غرب آفریقا مثل گامبیا و امثال اینها نگه می داشتند، بعد می رفتند با تفنگ و سلاح هایی که دست مردمِ آن روز از این سلاح ها خالی بود، صدها و هزارها پیر و جوان و مرد و زن را می گرفتند، با شرایط بسیار سختی با این کشتی‌ها برای بردگی به آمریکا می‌بردند. انسان آزاد را که در خانه‌ی خودش زندگی می‌کرد، در شهر خودش زندگی می کرد، به اسارت می گرفتند؛ الان سیاهانی که در آمریکا هستند، از نسل آنهایند. چند قرن آمریکایی‌ها این فشار عجیب را آوردند که [در این زمینه] کتاب ها نوشته‌اند که این کتاب «ریشه‌ها» کتاب مغتنمی است برای نشان دادن گوشه‌ای از این فجایع. انسانِ امروز چطور می تواند اینها را فراموش کند؟ با همه‌ی این حرفها هنوز هم در آمریکا بین سیاه و سفید تبعیض هست.»
گفتنی سریال «ریشه ها» در قالب چهار فیلم سینمایی 90 دقیقه ای از روز یکشنبه 16 آبان هر شب ساعت 21 به روی آنتن شبکه نمایش می رود. تکرار این سریال روز بعد ساعت 5 بامداد و 11 صبح پخش می شود.


منبع: جام جم آنلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .