تبیان، دستیار زندگی
چرا پخش «خانه پوشالی» از شبکه نمایش اتفاق مهمی است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«خانه پوشالی» چگونه به آنتن رسیده؟

چرا پخش «خانه پوشالی» از شبکه نمایش اتفاق مهمی است؟

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
خانه پوشالی

پس اگر تلویزیون بخواهد می شود سریال های روز دنیا را دوبله و پخش کرد. اگر کمی وسعت نظر باشد می شود سریالی با صحنه های منشوری را طوری روی آنتن برد که نه سیخ بسوزد نه کباب! پخش «خانه پوشالی» (House of Cards) توفیق اجباری است، مسئولان تلویزیون وقتی متوجه شدند این سریال به شکل کاملا عریان پشت صحنه سیاست های ایالت متحده آمریکا و جنگ قدرت میان سیاست مداران را عیان می کند، سراغش رفتند و با دوبله ای خوب برای مخاطبان پخش کردند. 
فصل اول سریال به شکل «چراغ خاموش» پخش شد. «خانه پوشالی» ساعت 23 روی آنتن می رفت و شش و نیم صبح باز پخش می شد. فصل دوم اما سریال با تبلیغات زیاد در کنداکتور قرار گرفته و در طول روز هم باز پخش دارد. نگرانی ابتدایی مسئولان شبکه نمایش، اعتراض ها به درون مایه غیر اخلاقی سریال بود؟ هر چه هست الان سریال بی وقفه پخش می شود و تلویزیون به شائبه هایی که درباره عدم خرید کپی رایت آن از نتفلیکس مطرح است، توجهی ندارد.
شبکه نمایش انصافا برای آماده سازی «خانه پوشالی» سنگ تمام گذاشته؛ مهم از دوبله خوب آن ، کیفیت ممیزی است. تلویزیون نگاه بازی به «خانه پوشالی» دارد و آن با حداقل سانسور پخش می کند. این اتفاق ذهن را یاد دوبله و پخش فیلم ضد «گرگ وال استریت» در شبکه نمایش خانگی می اندازد که برغم حذفیات زیاد، توانست حرفش را درباره مناسبت های کثیف حاکم بر وال استریت بزند. صحنه های غیراخلاقی «خانه پوشالی» کمتر است اما مسئولان شبکه نمایش در برابر همین صحنه ها هم راه کاری اتخاذ کرده اند که حرف سریال منتقل شود.چگونه؟ با این چند روش:

نمایش بی بندوباری اخلاقی

شرایط تلویزیون ما به گونه ای است که در نشان دادن روابط غیر اخلاقی میان کاراکترهای یک فیلم یا سریال معذوریت دارد. یعنی تا الان برغم ساخت برنامه های متعدد درباره انحطاط اخلاقی در غرب، این موارد موقع دوبله از آثار نمایشی حذف می شود. در «خانه پوشالی» اما بوضوح روابط بی بندوبار میان کاراکترها به بیننده حالی می شود! مثلا در سکانسی زن فرانک آندروود به او می گوید چرا تا این موقع شب پیش فلان خانم بوده؛ بعد هم می گوید همه سیاستمداران آمریکایی با زن ها تا دیر وقت تنها هستند. (نقل به مضمون) در سکانس های دیگر هم متوجه می شویم که سناتور ، با خانمی شب را به صبح رسانده!

خانه پوشالی

به رنگ واقعی نه نارنجی

از بس تلویزیون برای پوشش نامتعارف بازیگران خانم فیلم و سریال ها از آباژور استفاده کرده، این وسیله سمبل شوخی شده. یعنی اسم آباژور که می آید ذهن به سمت سانسور تلویزیون می رود. در «خانه پوشالی» اما خبری از این وسیله نیست؛ بلکه عوامل فنی سر فرصت نشسته اند و پوشش خانم ها را اصلاح کرده اند.

غالب سیاستمداران به نمایش در آمده در «خانه پوشالی» مشروب مصرف می کنند اما نماینده سنا (با بازی کوری استول) آن قدر زیاده روی کرده که معتاد شده است. در نسخه دوبله سریال، شمایل این شخصیت بدون سانسور نشان داده می شود. ما او را در مواقع مختلف میگساری دیده ایم و بی پرده با لحن و کلام و سکناتش موقع مستی روبرو شده ایم. نکته مهم تر این که بر خلاف رویه معمول رنگ مشروبات الکی در «خانه پوشالی» همانی است که هست و بر خلاف دیگر فیلم و سریال ها، موقع دوبله و اصلاح به رنگ زرد یا نارنجی در نمی آید. بارها مشروبات الکی در نسخه دوبله فارسی تبدیل به شربت پرتغال شده است.

بدون بهره گیری از آباژور

از بس تلویزیون برای پوشش نامتعارف بازیگران خانم فیلم و سریال ها از آباژور استفاده کرده، این وسیله سمبل شوخی شده. یعنی اسم آباژور که می آید ذهن به سمت سانسور تلویزیون می رود. در «خانه پوشالی» اما خبری از این وسیله نیست؛ بلکه عوامل فنی سر فرصت نشسته اند و پوشش خانم ها را اصلاح کرده اند. لباس هایی که تن بازیگران زن شده هم توی ذوق نمی زند و هم طوری است که به بیننده القا می کند این پوشش واقعی کاراکتر نیست و او چنین با حجاب در محل کار و زندگی رفت و آمد ندارد! در صحنه های منشوری، دست ها پوشش ندارد و این تاکید بیشتری است بر آن چه در سکانس غیراخلاقی گذشته.

خانه پوشالی

حمله به ایالت متحده

«خانه پوشالی» ماکتی است از سیاست های ایالت متحده آمریکا؛ کنایه ای است به برخی سیاستمداران فاسد و بعضی روسای جمهور نالایق. سریال پیش از آن که دوبله و از شبکه نمایش پخش شود، مورد توجه بسیاری از مردم دنیا قرار گرفت و متفق القول درون مایه آن را واقعیتی تلخ دانستند. در نسخه دوبله «خانه پوشالی» این مهم بخوبی منتقل می شود و بیننده ای که برای نخسیتن بار به تماشای سریال می نشیند براحتی می داند ماجرا چیست. شبکه نمایش برای تفهیم بیشتر ، داستان سریال و اتفاقات پشت پرده سیاست ایالت آمریکا، پش از فروش بریده ای کوتاه از سریال پخش می کند و ماجرا را شرح می دهد؛ تاکیدش هم بر منش کثیف مردان سیاسی آمریکا است.