تبیان، دستیار زندگی
متأسفانه سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان تخمدان در هر کشوری ثبت می شود. این بیماری به سختی قابل درمان است؛ اما با راهکارهایی می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی موثر در پیشگیری از سرطان تخمدان

متأسفانه سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان تخمدان در هر کشوری ثبت می شود. این بیماری به سختی قابل درمان است؛ اما با راهکارهایی می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

فرآوری: مریم مرادیان - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به رشد سلول های بدخیم و غیر طبیعی در تخمدان گفته می شود. سرطان تخمدان بعد از سرطان های ریه، سینه، روده و لوزالمعده پنجمین سرطان کشنده در زنان است.
عوامل زیادی در ابتلا به این سرطان و همچنین پیشگیری از آن دخیل هستند اما ما در این جا تصمیم داریم مواد غذایی مفید برای پیشگیری از آن را که در مطالعات علمی ثابت شده است؛ ذکر کنیم.
خطر ابتلا به سرطان تخمدان مانند اغلب سرطان ها به چیزهایی که می خورید هم مربوط است. در واقع کارشناسان معتقدند یک سوم از تمام سرطان ها با روش تغذیه ارتباط دارند.

توصیه می کنیم برای مقابله با این سرطان در فنجان چایتان آب لیموترش بچکانید و میل کنید. روزانه مصرف دو فنجان از این چای شما را تا حد زیادی از ابتلا به سرطان مصون می سازد

چند دهه است که دانشمندان بر غذاهایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند مطالعه می کنند. شواهدی وجود دارد که این خوراکی ها می توانند ریسک ابتلا به این سرطان خطرناک را در شما کاهش دهند. شما می توانید با امتحان کردن این خوراکی ها در آشپزخانه ی خود به جنگ سرطان بروید.

پیاز

تحقیقات نشان داده خوردن پیاز می تواند خطر ابتلا به تعداد زیادی از سرطان ها را کاهش دهد که سرطان تخمدان یکی از آن هاست. پیاز یک سوپرخوراکی است!
مطالعات محققان دانشگاه کوماموتو در ژاپن نشان می دهد ترکیباتی به نام ONA در پیاز وجود دارد که رشد سلول های سرطان تخمدان نوع EOC (شایع ترین نوع سرطان) را کاهش می دهد. این مطالعات نشان می دهد ترکیبات پیاز پاسخ ایمنی ضد تومور لنفوسیت های میزبان را سرکوب می کند.
بررسی مدل های حیوانی نشان می دهد ترکیبات پیاز علاوه بر کاهش نرخ رشد سلول های سرطانی، از تکثیر آنان نیز جلوگیری کرده و ویتامین C موجود در آن، با تشکیل رادیکال های آزاد عامل سرطان مبارزه می کند. سرکوب سلول های سرطان تخمدان با ترکیبات موجود در پیاز، هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد.

پیاز


بهتر است پیاز را نجوشانید. جوشاندن پیاز می تواند تا 30 درصد خواص ضد سرطان آن را از بین ببرد. بهترین روش مصرف پیاز به صورت خام در سالاد یا به تنهایی و یا به صورت تفت داده شده با کمی روغن در تابه است.
برای محافظت از خود در برابر سرطان تخمدان لازم است در مجموع، روزانه نصف فنجان پیاز را در برنامه غذایی خود جا دهید. شاید این مقدار، زیاد به نظر برسد اما لازم است بدانید پیاز یک ماده غذایی همه کاره است. می توانید پیاز را در سالاد خرد کنید یا به صورت سرخ شده در غذا یا به صورت سوخاری استفاده کنید. چیزی که مهم است این است که این مقدار پیاز را در روز به بدن خود برسانید.

ماهی

مطالعه ای که روی 13 هزار زن در کالیفرنیا انجام شده نشان داده که خوردن نصف فنجان گوجه فرنگی، پنج بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در آن ها تا 60 درصد کاهش داده است

مجموعه ای از مطالعات انجام شده در ایتالیا نشان می دهد خوردن ماهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا 30 درصد کاهش می دهد. نوع ماهی واقعاً مهم نیست. اسیدهای چرب امگا 3 که در تمام ماهی ها موجود است علاوه بر اینکه برای قلب مفید است و می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند، در برابر سرطان ها هم از شما محافظت می کند. بهترین روش طبخ ماهی، بخارپز و کباب کردن آن است. بهتر است زمان پخت ماهی کوتاه باشد.
برای استفاده از مزایای بی شمار ماهی لازم است هفته ای دو یا سه بار یک تکه ماهی به اندازه کف دست مصرف کنید.

کاهو چینی

این کاهو را می توانید در سالاد استفاده کنید. طعم ملایمی دارد و به راحتی با سبزیجات دیگر هماهنگ می شود. آن را می توانید کمی تفت هم بدهید یا به شکل دلمه درآورید.
برای جلوگیری از سرطان تخمدان شما باید حداقل دو بار در هفته نصف فنجان کاهو چینی را در برنامه غذایی خود وارد کنید.

کاهو

گوجه فرنگی

مطالعه ای که روی 13 هزار زن در کالیفرنیا انجام شده نشان داده که خوردن نصف فنجان گوجه فرنگی، پنج بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در آن ها تا 60 درصد کاهش داده است. علت آن وجود ماده ای به نام لیکوپن در گوجه فرنگی است.
روش طبخ می تواند تا حد زیادی روی مقدار جذب لیکوپن تأثیر بگذارد. بهترین روش پخت برای جذب لیکوپن حرارت دادن گوجه به مدت 20 دقیقه در درجه ملایم است. به نظر من خوردن گوجه فرنگی پخته یا به شکل سس سالم تر از مصرف آن به شکل خام در سالاد است.

لیموترش

محققان برای درک بهتر مکانیسم تشکیل تومور، 171940 پرستار را در یک دوره ی زمانی بین 16 تا 22 سال تحت نظر گرفتند. در این دوره 723 مورد سرطان تخمدان تشخیص داده شد. هر 4 سال این خانم ها به سوال هایی در خصوص عادت های غذایی شان پاسخ می دادند.

برای جلوگیری از سرطان تخمدان شما باید حداقل دو بار در هفته نصف فنجان کاهو چینی را در برنامه غذایی خود وارد کنید

محققان با بررسی این پاسخنامه ها مشاهده کردند خانم هایی که روزانه دو فنجان چای با لیموترش میل کرده اند به میزان 31 درصد کمتر در معرض این سرطان قرار گرفته اند.
توصیه می کنیم برای مقابله با این سرطان در فنجان چایتان آب لیموترش بچکانید و میل کنید. روزانه مصرف دو فنجان از این چای شما را تا حد زیادی از ابتلا به سرطان مصون می سازد.
اگر دنبال دلیل آن هستید باید بگوییم که این خاصیت فوق العاده در نتیجه ی وجود فلاوونوئیدهایی است که نه تنها در چای (به خصوص چای سیاه) بلکه در مرکبات یا انگور نیز وجود دارد که خاصیت محافظتی در برابر پیشرفت سلول های سرطانی دارد.
توصیه می کنیم برای مقابله با این سرطان در فنجان چایتان آب لیموترش بچکانید و میل کنید. روزانه مصرف دو فنجان از این چای شما را تا حد زیادی از ابتلا به سرطان مصون می سازد.


منابع:
دکتر سلام
ایرنا
جام نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.