تبیان، دستیار زندگی
در طول تاریخ، قیام امام حسین علیه السلام تاثیرات شگرفی در ظلم ناپذیری بسیاری از ملل داشته است. نمونه بارز و بسیار موفق آن،انقلابی است که در ایران اتفاق افتاد و تاثیرات این قیام را به خوبی نشان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصلاح، مولفه اساسی قیام امام حسین(علیه السلام)

در طول تاریخ، قیام امام حسین علیه السلام تاثیرات شگرفی در ظلم ناپذیری بسیاری از ملل داشته است. نمونه بارز و بسیار موفق آن، انقلابی است که در ایران اتفاق افتاد و تاثیرات این قیام را به خوبی نشان داد.

فرآوری: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
م

در قیام اصلاحی و نهضت احیائی حسین بن علی علیه السلام هدف ها، شعارها، مسیرهای قیام و حرکت روشن و روش ها نیز بسیار زلال، شناخته شدنی و دست یافتنی است و هیچ نکته مبهم و نقطه ی متشابهی در قیام الهی اش وجود ندارد. پس انتخاب روش امام حسین علیه السلام نیز الگوئی برای گزینش روش ها در اصلاح گرایی و احیاءگری است. بدیهی است که امام علیه السلام با درک درست و همه جانبه ی مسئله، روشن کردن هدفها، شعارها، آگاه سازی مردم، اتمام حجت، دین محوری، عدالت گرایی، احیاء عنصر فراموش شده و گرد گرفته ی امر به معروف و نهی از منکر، ظلم ستیزی، مهربانی و رافت، دلسوزی برای مردم و نسل های مختلف جامعه، آینده نگری، حفظ حقوق و کرامت انسانی، آزادیخواهی و حریت طلبی به وظیفه خویش عمل نموده اند و در نهضت امام خمینی که نهضت حسینی بود نیز امام از همان اول هدف ها و استراتژی حرکت و قیام خویش راعلیه طاغوت درون و بیرون مشخص و روش را کاملا روش فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قرار داد.

تاثیرات قیام عاشورا

در همه عرصه ها حقیقت، عدالت و حریت را در اسلامیت ناب جستجو نمود و تئوری حکومتش را نیز ولایت فقیه قرار داد و بین اسلام و مسلمین، امت، امام، اسلامیت و جمهوریت گره زد و اساس نهضتش را احیاء اسلام اصیل فراموش شده، مهجور، منزوی و ناب محمدی قرار داد و ندای بازگشت به صدر اسلام، اسلام پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و علی علیه السلام را سر داد و انقلاب اسلامی نیز انقلابی احیاءگرانه و اصلاح طلبانه در ابعاد فکری، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده است و همه جا نیز دکترین احیاء و اصلاح روشن و شفاف بود، چه قبل از پیروزی و چه پس از پیروزی و دوران جنگ، دفاع مقدس و بعد از آن. تبیین و تحلیل درست

در طول تاریخ،قیام امام حسین علیه السلام تاثیرات شگرفی در ظلم ناپذیری بسیاری از ملل داشته است. نمونه بارز و بسیار موفق آن،انقلابی است که در ایران اتفاق افتاد و تاثیرات این قیام را به خوبی نشان داد.

منطقی و تدریجی مؤلفه ها، اصول، شعارها، هدف ها و آسیب شناسی اصلاحات جلوی هر گونه تحجر گرایی و تجددگرایی افراطی را گرفت و جامعه را نسبت به تندرویها و کندرویها هشدار و انذار داد و بصورت سیستماتیک، نظام مند و زنجیره ایی در مقاطع حساس آگاهی های لازم و دستورات مقتضی را ابلاغ کرد تا با خطر تحریف بنیادها، تاریخ انقلاب اسلامی، انحراف، التقاط، نفاق ورزی و نفوذ فرصت طلبان مبارزه نماید و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را در این دوران تکاملی دشوار که دوران فتنه های فرهنگی، سیاسی و شبهه های دینی نیز می باشد رهبری صحیح و فراگیر نماید و این همان معجزه ی عنصر ولایت در تفکر دینی اسلام ناب محمدی و افق اندیشه ی خالص شیعی است.از جمله فوائد رهبری تیزهوشانه و ولایت هوشمندانه ایشان این بود که روش اصلاح گرایی را تصحیح نمود و از خطر افراط و تفریط رهانید اصلاحات در انقلاب اسلامی را ذاتی و ضرورتی در روند تکاملی انقلاب اسلامی دانست و هم اصول اصلاحات را که دین محوری، امام مداری، ارزشگرایی و زمان آگاهی است تبیین و هم بسترهای اصلاحات رفع فقر، فساد و تبعیض را تعیین نمود و عقل گرایی، خردورزی، اعتدال گرایی، شناخت ظرفیت ها، استعدادها و در عین حال مکر و خدعه دشمن، دشمن شناسی را با صراحت، صداقت، تأکید و تکرار، مطرح و تذکر دادند.


منبع:
دانشنامه امام حسین
اصلاحات از منظر امام حسین علیه السلام
سایت اسلام کوئست و حوزه نت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.