تبیان، دستیار زندگی
قرآن کتاب هدایت بشر است و تمام حقایق عالم در آن گنجانده شده است، به همین دلیل است که هماتند چراغی روشنگر راه انسانها به سوی تعالی و زندگی سعادتمند است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یکی از نیازهای روحتان

قرآن کتاب هدایت بشر است و تمام حقایق عالم در آن گنجانده شده است، به همین دلیل است که همانند چراغی روشنگر راه انسانها به سوی تعالی و زندگی سعادتمند است.

مرضیه ولی حصاری - بخش زیبایی تبیان
طبیعت

یکی از مفاهیمی که در قرآن آیات فراوانی به آن اختصاص یافته است مفهوم زیبایی است که با تعابیری همچون شایسته، نیکو و جمیل مورد استفاده حضرت حق قرار گرفته است. در این میان گاه قرآن به زیبایی های معنوی اشاره کرده  انسان را به سوی دست یافتن به آنها تشویق نموده  و رسیدن به این نوع زیبایی را به عنوان یکی از نیازهای روحی مطلوب انسانها دانسته و گاه از زیبایی های مادی و محسوس نام برده است.

زیبایی در کلمات قرآن

پس باید گفت قرآن خود تجلی زیبایی است و می توان به نمونه های فراوانی برای اثبات این نکته که خداوند سرچشمه زیبایی هاست و در آفرینش جهان به زیبایی توجه ویژه داشته است در قرآن دست یافت

همانطور که گفته شد در قرآن واژه هایی مترادف واژه زیبایی قرار گرفته است مانند جمال به معنای بسیار زیبا، حسن به معنای دلپسند و نیکو، زینت به معنای امر زیبایی که به چیزی افزوده شود، حلیه به معنای آراستگی، بهجت به معنای زیبایی، خرمی و شادی و زخرف به معنای زینت. برخی از واژگان نیز در تفاسیر قرآن در حوزه زیبایی قرار گرفته است مانند تبرج به مهنای زینت نمایی آمده است.

بهترین مخلوق

خداوند در قرآن مراحل رشد انسان را تبیین نموده و به موزون و متعادل بودن آن اذعان نموده و می فرماید:«که ما انسان را به بهترین صورت آفریده ایم»(1) و پس از آن به خود تبریک می گوید برای آفرینش مخلوقی به این زیبایی و می فرماید:«آفرین بر خدا که بهترین آفرینندگان است»(2) و اگر انسانها کمی در آفرینش خود تفکر نمایند از زیبایی نهفته شده در وجود خود به شوق خواهند آمد. البته نکته ای که باید به آن توجه شود این است که یکی از مهمترین زوایای زیبایی انسان این است که او توانایی این را دارد که به بالاترین مراتب کمال و سعادت دست یابد و این زیبایی تنها در صورت ظاهر خلاصه نمی شود.

زیبایی های طبیعت

همه انسانها روزهایی را در زندگی خود تجربه کرده اند که از زیبایی های طبیعت به وجد آمده اند، آسمان ها، دریاها، جنگل و طلوع و غروب خورشید  .... جلوه هایی از زیبایی های طبیعت آفریده شده خداوند هستند که دریچه ای منحصر به فرد از زیبایی را در مقابل چشم انسانها می گشاید.  مفسران تعدا 750 آیه از آیات قرآن کریم را مربوط به این مقوله می دانند که به چند نمونه از آنها اشاره می نماییم:

ایمان به خدا از زیبایی های قلب مومن است

«آیا آنها به آسمان بالای سرشان نگاه نمی کنند که چگونه ما آن را بنا کرده ایم و چگونه آن را به وسیله ستارگان زینت بخشیده ایم و هیچ شکاف و سستی در آن نیست»(3)
«و آسمان پایین را با چراغ هایی زینت بخشیدیم»(4)
«و ما در آسمان برجهایی قرار دادیم و آن را برای بندگان آراستیم»(5)

زیبایی هایی از جنس دیگر

گستره زیبایی های مطرح شده در قرآن محصور به زیبایی های طبیعی و مادی نیست بلکه قرآن ارزش بسیاری برای زیبایی های معنوی و اخلاقی قائل است و می فرماید:« خداوند ایمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دلهایتان زینت بخشید»(6) پس ایمان به خدا از زیبایی های قلب مومن است. از جمله امور معنوی دیگر که در قرآن به زیبایی از آن یاد شده است صبر است آنجا که می فرماید: « پس صبر جمیل پیشه کن»(7) و یا از گذشت به عنوان زیبایی معنوی یاد کرده می فرماید:« پس از آنها به طرز شایسته ای بگذر»(8) در مورد زیبایی های معنوی می توان آیات دیگری را نیز یافت و از آن بهره های فراوان برد.

پی نوشت:

1) لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ( آیه 4 سوره تین)
2) فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ)آیه 14 سوره مومنون)
3) فَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَى السَّماءِ فَوْقَهُمْ كَیْفَ بَنَیْناها وَ زَیَّنَّاها وَ ما لَها مِنْ فُرُوجٍ( آیه 6 سوره ق)
4) قَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى? فِی كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ? ذَ?لِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ( ایه 12 سوره فصلت)
5) وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِی السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَیَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِینَ( ایه 16 سوره حجر)
6) وَلَ?كِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ( آیه 7 سوره حجرات)
7) فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا( ایه 5سوره معارج)
8) وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ(آیه 85سوره حجر)


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.