تبیان، دستیار زندگی
درس فیزیک برای داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی از اهمیت بسیاری برخوردار است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیزیک را چطور بخوانیم؟

درس فیزیک برای داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی از اهمیت بسیاری برخوردار است...

فیزیک را چطور بخوانیم؟

درس فیزیک برای داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به ویژه برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی که  ضریب این درس به منظور پذیرش آنان در بیشتر رشته های دانشگاهی، 3 تخصصی یا به عبارت دیگر 9 است، و سوال های آن نیز در آزمون سراسری، بسیاری از اوقات با خلاقیت و نوآوری همراه است.

آنچه می خوانید، تجرب دارندگان درصدهای خوب درس فیزیک در آزمون های سراسری چند سال گذشته است؛ البته شاید شما از شیوه دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید؛ یا شما اصلاً با درس مورد نظر مشکلی نداشته باشید که در این صورت، مشخص است که نباید نحوه مطالعه خود را تغییر دهید؛ یا شاید شیوه مطالعه دارندة یک رتبه برتر با توجه به مهارت و سطح آمادگی شما، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.
محمد امین روان بخش، رتبه  2 گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری 95، فیزیک 92 درصد:
ابتدا کتاب درسی فیزیک را می خواندم و نکات حفظی آن را مشخص می کردم تا بعد برای مرور کردن، کارم راحت باشد، و بعد جزوه معلمم را می خواندم و در نهایت سراغ تست می رفتم، و وقتی در تست زنی به تسلط می رسیدم، خلاصه برداری می کردم تا بار دیگر به سراغ جزوه نروم و فقط خلاصه های خودم را مطالعه کنم؛ در واقع منبع من برای مرور، خلاصه های خودم و نکته های حفظی کتاب بود.
سارا همتی، رتبه 1 گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری 94، فیزیک 8/77 درصد:
فیزیک پایه دوم نقطه ضعفم بود. تمرین و تست حل نکرده و کاملاً مبحث ها را فراموش کرده بودم؛ ولی با تست زدن و مطالعه عمیق تر و حل مسایل بیشتر، توانستم به تسلط در آن درس برسم، تست بزنم و کاستی هایم را جبران کنم.
در مورد سوالات سخت و وقت گیر، معمولاً سعی می کردم به حل آنها فکر کنم. وقتی به نتیجه نمی رسیدم دور آن ها خط می کشیدم و بعد از پایان آزمون، دوباره به آن سوالات برمی گشتم. اغلب سعی می کردم که صورت سوال را خوب بخوانم؛ چون گاهی به دلیل بی دقتی در خواندن صورت سوال، نمی توانستم پاسخ درست را پیدا کنم.
 آرش نصر اصفهانی، رتبه 16 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری 94، فیزیک 9/94 درصد:
ابتدا تشریحی کار می کردم تا به تسلط کافی در درس ها برسم و سپس با استفاده از تسلط به دست آمده، تست های نسبتاً دشوار را حل می کردم. در کل، با حل مسایل تشریحی بسیار و غالباً سخت تر از سوالات استاندارد آزمون سراسری، می خواستم به تسلط لازم در فیزیک برسم و سپس سعی می کردم با حل تست های سخت به شیوه ذهنی و با استفاده از تسلط به دست آمده در مرحله قبل، حل ذهنی را در خودم تثبیت کنم.
 سید شایان پور میر بابایی، رتبه 1 گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری 93، فیزیک 6/95درصد :
بعضی از داوطلبان در درس های ریاضی و فیزیک، کتاب را کنار می گذارند و به جزوه دبیر یا کتاب های کمک آموزشی وابسته هستند. این کار، اشتباه است؛ چون خیلی از سوالات آزمون سراسری از تمرین های کتاب است و باید به آنها توجه کرد.
من برای موفقیت در درس ریاضی و فیزیک، علاوه بر مطالعه دقیق کتاب، تست زیاد می زدم و به این وسیله، قدرت استدلالم را بالا می بردم.
نگین یغمایی، رتبه  2 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری93، فیزیک 4/93 درصد:
به نظر من، حداقل 30 سوال فیزیک در آزمون سراسری تکراری است و 5 سوال جدید هم در این میان پیدا می شود؛ برای همین، اول باید به کتاب درسی کاملاً مسلط بود و تمرین های هر درس را حل کرد و سپس سراغ تست رفت.
بعضی از موسسه ها و کتاب های کمک آموزشی، در درس فیزیک، فرمول های عجیب و غریبی از خودشان در می آورند و در واقع برای هر سوال، یک فرمول ارایه می دهند؛ اما داوطلبان باید بدانند که سر جلسه آزمون سراسری، این همه فرمول در خاطرشان نخواهد ماند؛ برای همین، فقط باید فرمول های کتاب را بلد بود و با روش های متداول، سوال ها را حل کرد.
روژان ربانی، رتبه 7 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری 92، فیزیک87 درصد:
اول کتاب را می خواندم و بین صفحات مختلف ارتباط برقرار نموده و مطالب را خلاصه نویسی می کردم و گاه تمرین های مهم کتاب را در خلاصه ها می نوشتم؛ در واقع آن قدر فیزیک را خوانده بودم که آن را کاملاً حفظ شده بودم؛ سپس سراغ تست ها می رفتم و آن ها را به صورت تحلیلی بررسی می کردم. گاه کنار هر تست، تحلیلی کوتاه می نوشتم که چرا تست مورد نظر با به کار گیری این راه جواب داد؛ نه با راهی که من فکر می کردم صحیح است. به تمرین های کتاب نیز خیلی مسلّط بودم و متن کتاب را خط به خط می خواندم.
علی عجم، رتبه 2 گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری 92، فیزیک  100 درصد:
 سال دوم در درس فیزیک ضعف داشتم، اما سال سوم به کمک دبیر خوب و مسلط مدرسه مان، که خیلی خوب درس می داد و سوال های آزمون سراسری را کاملاً تجزیه و تحلیل می کرد و نکات مهمش را بررسی می کرد، در این درس پیشرفت کردم و با مطالعه دقیق و تست زدن، اعتماد به نفس خوبی در این درس پیدا کردم.
سهند سروری، رتبه 9 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری 92، فیزیک 3/82 درصد:  
اولین سوال های فیزیک، سوال های بردار است که داوطلبان می توانند با آنچه از هندسه تحلیلی فراگرفته اند آن ها را حل کنند؛ سپس چهار سوال سینماتیک و پنج سوال دینامیک می آید که فصل اول و دوم کتاب فیزیک پیش دانشگاهی است و به تمرین بسیار نیاز دارد تا بتوان به این سوال ها سریع و درست جواب داد. به نظر من، برای مسلط شدن به این بخش ها باید سوال های کتاب و تمرین های آخر فصل را به طور دقیق حل کرد؛ چون ایده اصلی طراحی سوال های آزمون سراسری، خیلی از اوقات از همین تمرین ها می آید. بعد از آن باید تست های آزمون سراسری را زد تا به تسلط رسید. در بخش سوال های ویژگی ماده، که از فصل های فیزیک دوم است، باید به متن کتاب کاملاً مسلط بود؛ در واقع برای این بخش، تسلط به متن کتاب، مهم تر از تست زدن است؛ البته بعد از مطالعه کتاب می توان تست های آزمون سراسری را زد.
برای مبحث ترمودینامیک، که بسیاری از قسمت هایش با شیمی مشترک است، باید به ماشین های گرمایی کاملاً مسلط بود. قسمت بعد، مباحث نور، آینه و شکست نور است. برای فراگرفتن این قسمت باید حواسمان باشد که مثل گسسته، وقتمان را صرف حفظ کردن تعداد زیادی فرمول نکنیم؛ چون فرمول ها در سر جلسه آزمون سراسری به یاد داوطلب نمی آید؛ پس لازم است که فقط فرمول های اصلی را حفظ کرد و سوال ها را با استفاده از فرمول های اصلی حل نمود.
برای مبحث فشار باید تست های آزمون سراسری را کار کرد و برای الکتریسیته جاری و ساکن و مغناطیس باید کتاب درسی را خیلی دقیق خواند. نوسان، موج و ویژگی های آن، نیاز به تست و تمرین زیاد دارد و برای مبحث نوسان باید فرمول ها را خلاصه نویسی کنیم. به نظر من، اگر نوسان را خوب یاد بگیریم، موج مکانیکی، موج و ویژگی هایش را نیز خوب فراخواهیم گرفت و می شود پنج سوال نوسان و چهار سوال موج را درآزمون سراسری پاسخ داد.
مباحث مدل اتمی، ساختار حالت جامد و حالت هسته، بخش حجیمی از فیزیک را به خود اختصاص می دهند و باید این مباحث را از روی کتاب درسی خواند و مفاهیم آن را فراگرفت. این مباحث، شباهت زیادی به شیمی دارد.
پویان مینایی، رتبه 4 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری 92، فیزیک 2/88 درصد:
در درس فیزیک، جلوتر از کلاس درس و معلم بودم؛ چون دوست داشتم که خودخوان باشم و خودم را برای حضور در کلاس های دانشگاه تقویت کنم؛ در ضمن، تست هم زیاد می زدم. شاید سال سوم فقط 4 هزار تست فیزیک کتاب سال سوم را حل کردم؛ برای همین، پیدا کردن راه و چاه در فیزیک برایم آسان شده بود و توانستم سال چهارم، خودم جلوتر از کلاس، این درس را مطالعه کنم؛ البته لازم است بگویم با اینکه به این درس مسلط بودم، نزدیکی های آزمون سراسری در چند مبحث فیزیک مشکل پیدا کردم، اما مشکلاتم را با معلممان در میان گذاشتم و به کمک ایشان توانستم آنها را حل کنم.
فرزین واحدی، رتبه 7 گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری 91، فیزیک 100 درصد:
بعد از اینکه کاملاً مطلب را در کلاس یاد می گرفتم، یک بار جزوه معلم را مرور می کردم و سپس سراغ کتاب می رفتم؛ چون بعضی از نکات در جزوه نبود، ولی در کتاب بود، و در نهایت تست می زدم. من حتی برای مرور و امتحان هم تست می زدم. به نظرم، یکی از دلایل موفقیتم در درس فیزیک همین بود که برای آزمون سراسری خیلی تست زدم؛ شاید بیشتر از 10 هزار تست زدم. 

مرکز یادگیری تبیان
فهیمه امرالله