تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه نهم آبان 1395 هجری خورشیدی، بیست و هشتم محرم 1438 هجری قمری، سی ام اکتبر 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه نهم آبان 1395 هجری خورشیدی، بیست و هشتم محرم 1438 هجری قمری، سی ام اکتبر 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

9 آبان 1362

شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه شماره 540 را در ارتباط با جنگ ایران و عراق منتشر کرد. این قطعنامه که به دنبال عملیات چند مرحله ای والفجر و شکست های پی در پی رژیم بعث عراق صادر شده بود، از طرف ایران پذیرفته نشد.

9 آبان 1359

ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات ذوالفقاریه را در منطقه آبادان با هدف عقب راندن دشمن از این ناحیه آغاز کرد. این نبرد را می توان نخستین عملیات موفقیت آمیزی دانست که بر اثر آن، تصور تصرف جزیره آبادان را از ذهن دشمن خارج کرد و زمینه عملیات های محدود آینده را فراهم آورد.

9 آبان 1359

محمدجواد تندگویان وزیر نفت کابینه محمد علی رجایی و هیات همراه، در جریان بازدید از تاسیسات نفتی منطقه جنوب در جاده اهواز - آبادان به اسارت نظامیان بعثی عراق درآمد. او پس از شکنجه های فراوان در اردوگاه اسیران به شهادت رسید.

9 آبان 1357

پرویز ثابتی رییس اداره سوم سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) و از مشهورترین چهره های تاثیرگذار این نهاد از مرز هوایی ایران گریخت.

9 آبان 1343

حسنعلی منصور نخست وزیر ایران درباره کاپیتولاسیون در مجلس سنا توضیحاتی داد و مدعی شد که با اعطای مصونیت سیاسی به رایزنان نظامی آمریکا، کوچکترین زیانی به ملت ایران نمی رسد!

9 آبان 1343

در مجلس سنا لایحه ای تصویب شد که برپایه آن دولت اجازه یافت وامی به مبلغ 200 میلیون دلار از آمریکا دریافت کند و آن را به خرید اسلحه از آمریکا اختصاص دهد.

9 آبان 1337

دولت شوروی در یادداشتی به بستن پیمان نظامی تازه میان ایران و آمریکا اعتراض کرد.

9 آبان 1332

وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سخنان آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلیس در پارلمان آن کشور مبنی بر اینکه لندن دست دوستی به طرف ایران دراز می کند، تاکید کرد: توقع دولت ایران این است که برای حل اختلافات دو کشور درباره نفت باید قوانین مصوب ایران محترم شمرده شود و اصل حیثیت و شرافت ملی ایران در نظر گرفته شده و اساس عدالت و انصاف رعایت شود.

9 آبان 1304

محمدمصدق با سلطنت رضاخان مخالفت کرد و این امر را به صلاح ملت ایران ندانست.

9 آبان 1304

لایحه خلع رژیم قاجاریه با کسب اکثریت آرا (80 نماینده از مجموع 85 نماینده) در مجلس شورای ملی تصویب شد و بدین ترتیب سلسله 153 ساله قاجاریه در ایران منقرض و حکومت پهلوی آغاز شد.

9 آبان 1304

قصرهای سلطنتی احمد شاه و خانواده اش به دستور رضاخان به وسیله نظامیان محاصره شد.

9 آبان 1302

وزیران مختار و نمایندگان دولت های خارجی ساکن ایران در قصر صاحبقرانیه با احمدشاه قاجار دیدار کردند. این مراسم به مناسبت سفر شاه در چند روز آینده به اروپا برپا شد.

9 آبان 1302

سر پرسی لورن وزیر مختار انگلیس در نامه بلندی به ذکاء الملک وزیر امور خارجه نوشت که دفاتر پست جنوب واگذار شده به ایران با مشکل هایی روبرو است. این نامه در پاسخ اعتراض ایران به اعتنا نکردن دولت انگلیس به دفترهای پست جنوب که چندی پیش به ایران واگذار شده بود، صورت گرفت.

9 آبان 1300

نخستین شماره هفته نامه خلق به مدیریت علوی زاده مدیر مطبعه ایران منتشر شد. این هفته نامه دربردارنده مطالب فکاهی، ادبی و اجتماعی بود.

9 آبان 1299

تعداد زیادی از صاحب منصبان روسی، همزمان با اخراج استاروسلسکی فرمانده روسی قزاق ها از کار برکنار و از کشور اخراج شدند.

9 آبان 1294

نخستین قانون سربازی در ایران با عنوان سربازگیری به تصویب مجلس شورای ملی رسید. برپایه این قانون، قشون گیری دولت ایران بر مبنای «بنیچه» صورت می گرفت. این امر به این صورت بود که از هر 10 تن باید یک شخص به خدمت سربازی برود.

9 آبان 1293

مستوفی الممالک رییس الوزراء در اعلامیه ای بی طرفی ایران را در جنگ اول جهانی اعلام کرد.

9 آبان 1288

ستارخان همراه با نیروهای خویش به تبریز رسید، آنان چندین روز در اردبیل به محاصره نیروهای دولتی درآمده بودند.