تبیان، دستیار زندگی
جشنواره «پرسش مهر رئیس جمهور» هفدهمین دوره خود را در حالی پشت سر می گذارد که رشته کاریکاتور باز هم از آن حذف شده است؛ دلیل این حذف، کپی کاری از کاریکاتورهای شناخته شده در دو دوره قبلی بود.گویا مسئولان به جای اعمال تدابیر دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز هم «پرسش مهر رئیس جمهور» بی کاریکاتور ماند

جشنواره «پرسش مهر رئیس جمهور» هفدهمین دوره خود را در حالی پشت سر می گذارد که رشته کاریکاتور باز هم از آن حذف شده است؛ دلیل این حذف، کپی کاری از کاریکاتورهای شناخته شده در دو دوره قبلی بود.گویا مسئولان به جای اعمال تدابیر دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

پرسش مهر رئیس جمهور

«پرسش مهر رئیس جمهور» یکی از رویدادهای فرهنگی هنری است که در این اتفاق رئیس جمهوری در آغاز سال تحصیلی سوالی را مطرح می کند و در ادامه دانش آموزان، فرهنگیان و والدین دانش آموزان می توانند آثار ادبی و هنری مرتبط با این سوال را خلق کنند.

پرسش مهر امسال نیز در رشته های سخنوری، مقاله پژوهشی، شعر، داستان نویسی،  وبلاگ نویسی، گرافیک (تصویرسازی، پوستر و عکاسی)، طراحی، نقاشی، خوشنویسی، فیلم کوتاه (مستند داستانی و پویانمایی)، نمایشنامه نویسی و سرود همگانی فراخوان داد که آثار این جشنواره تا 15 آذر ماه در مدارس سراسر کشور دریافت شده و اختتامیه نیز در پایان سال تحصیلی در پایتخت برگزار می شود.

این رویداد فرهنگی هنری در دوره شانزدهم که سال گذشته برگزار شد، شاهد مشارکت بیش از 3 میلیون و 200 هزار نفر در پرسش مهر رئیس جمهور بود.

هفدهمین دوره از این جشنواره هم با مطرح کردن پرسشی از سوی رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی 96-95 اینگونه مطرح شد: «خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه عده ای خشونت را می آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می توان ایستادگی کرد و چگونه می توانیم جامعه ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟»

کودکان و نوجوانان ایران می توانند از بسترهای مختلف هنری جهت بیان ایده های خود در ارتباط با پاسخ گویی به این پرسش ها استفاده نمایند. در میان انواع هنرهای تجسمی ، کاریکاتور نقش ویژه ای  دارد.

بازنمایی اغراق آمیز رفتار یا ویژگی های اشخاص به منظور مضحک جلوه دادن آن، تعریفی است که از کاریکاتور در دایرة المعارف هنر ارائه شده است. بر اساس این تعریف،کاریکاتور وسیله ای است که برای طعن و هجو اجتماعی و سیاسی، به کار برده می شود.

در واقع هنر کاریکاتور از آن جمله هنرهایی است که به دلیل بیان طنزآمیز و نقد موشکافانه ای که انجام می دهد می تواند در پرورش تخیل کودکان و نوجوانان و همچنین بیان مضامین مد نظر آنها بسبار مفید فایده باشد. شاید به دلیل همین نقاد لطیف اجتماعی است که این هنر خیلی پیش از پیدایش روزنامه نگاری و حتی اختراع صنعت چاپ در دنیا رواج داشته و در واقع عمری به درازای تاریخ مکتوب انسان دارد.

کودکان و نوجوانان ایران می توانند از بسترهای مختلف هنری جهت بیان ایده های خود در ارتباط با پاسخ گویی به این پرسش ها استفاده نمایند. در میان انواع هنرهای تجسمی ، کاریکاتور نقش ویژه ای دارد.

اما متأسفانه دیده می شود، طی دو سال اخیر این رشته از جشنواره پرسش مهر حذف شده است.

«سعید صادقی» از فرهنگیان و کاریکاتوریست های پیشکسوت استان فارس بوده و در چندین دوره از جشنواره پرسش مهر جایزه ملی را از آن خود کرده است. علاوه بر این وی 23 سال سابقه تدریس در رشته تخصصی کاریکاتور دارد؛ دریافت 97 جایزه در جشنواره های ملی و بین المللی، داوری های متعددی در عرصه های مختلف کاریکاتور، خلق آثار مهمترین رویدادهای ایران و جهان از جمله فعالیت های وی به شمار می رود.

وی  اظهار داشت: اکنون شاهد برگزاری هفدهمین دوره این جشنواره هستیم و با توجه به پرسش های کلیدی رئیس جمهور از جامعه هدف، رشته های مختلفی می توانند در آن شرکت کنند و بهترین رشته ای که می تواند این پرسش را به چالش بکشاند، کاریکاتور است.

پرسش مهر رئیس جمهور

وی ادامه داد: بنده در دوره پانزدهم این جشنواره رتبه دوم را کسب کردم؛ در اختتامیه با دیدن کاتالوگ متوجه شدم که 13 -14 اثر برتر، کپی هایی است و متأسفانه به دلیل تجربه کم داوران این آثار برگزیده شدند. در واقع این آثار از آثار شاخصی که در جشنواره های دیگر شرکت داده شده بود، کپی شده و حتی داوران متوجه این قضیه نشدند.

این هنرمند کاریکاتوریست بیان داشت: بنده این قضیه را در حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و هیات داوران مطرح کردم. این مساله بعد از گذشت دو سال نه تنها بررسی نشد حتی بخش کاریکاتور آن نیز حذف شد. در واقع متولیان به جای حل مسئله و ارائه راهکار و همچنین استفاده از داورانی که به این قضیه اشراف دارند، صورت مساله را پاک کردند.

پرسش مهر رئیس جمهور

وی یادآور شد: مشکلی که وجود دارد این است که شرکت کنندگان به جای اینکه خودشان را درگیر طرحی جدید برای پرسش مهر کنند، با مراجعه به موتور جستجوگر اثر هنرمند دیگری را کپی کرده و در این جشنواره شرکت می کنند. به عنوان مثال در جشنواره پانزدهم موضوع «کمبود آب» بود. جشنواره زیادی هم با این موضوع کار کردند و بر همین اساس شرکت کنندگان به این آثار مراجعه کرده و با کپی ایده کاریکاتوریست قبلی در جشنواره شرکت دادند.

صادقی تصریح کرد: سال گذشته جشنواره پرسش مهر بدون کاریکاتور برگزار شد و امسال هم در فراخوان دیده شد که کاریکاتور حذف شده است.

پرسش مهر رئیس جمهور

بر اساس این گزارش، با توجه به سوابق هنرمندانی مانند «سعید صادقی» توقع می رود وزارت آموزش و پرورش از توانایی  چنین هنرمندانی بهره مند شود نه اینکه رشته کاریکاتور را از «پرسش مهر رئیس جمهور» حذف کند.

اسناد تصویری کپی آثار در بخش کاریکاتور پانزدهمین دوره از «پرسش مهر رئیس جمهور» با موضوع «کمبود آب» را در ادامه می بینیم.

پرسش مهر رئیس جمهور

پرسش مهر رئیس جمهور

پرسش مهر رئیس جمهور

پرسش مهر رئیس جمهور

پرسش مهر رئیس جمهور


منابع: فارس/ همشهری