تبیان، دستیار زندگی
ادبیات و زبان فارسی برای نخستین بار در یک جشنواره دیده می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور ادبیات در جشنواره ایران ساخت

ادبیات و زبان فارسی برای نخستین بار در یک جشنواره دیده می شوند.

فرآوری: راحله خلیلی - بخش ادبیات تبیان
حضور ادبیات در جشنواره ایران ساخت

جشنواره فرهنگی و هنری «ایران ساخت» برای تکریم انقلاب علمی و بزرگداشت شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایرانی است.  این جشنواره با تکیه بر فرآورده های فرهنگی و هنری هنرمندان ایرانی، بر آن است تا نهضت توجه و حمایت از اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یکی از راهبردی ترین زیرساخت های پیشرفت و تعالی کشور، بنیاد گذارد و به شکلگیری جریان تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری مدد برساند.

نخستین حضور ادبیات در یک جشنواره

فیض، دبیر بخش ادبیات نخستین جشنواره ی «ایران ساخت» درباره این جشنواره می گوید: تبلیغات نقش مهم و اساسی را در ارائه یک محصول صنعتی دارد و عنصر هنر نقش بسزایی در این فرآیند ایفا می کند.

فیض به جایگاه ادبیات در تولید تبلیغات اشاره دارد و اضافه می کند: برای نخستین بار است که زبان فارسی در یک جشنواره دیده شده است و امیدوارم در این جشنواره بخش ادبیات به صورت جدی و تاثیر گذار دیده شود. تولید ملی و مصرف درست از کالای ایرانی همواره در حد یک شعار باقی مانده است ولی جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» می تواند گره گشای حمایت از تولید داخلی باشد.

دبیر بخش ادبیات جشنواه «ایران ساخت» با بیان اینکه اولویت اصلی داوری آثار ارسالی موجز بودن است، می گوید: بخش اصلی داوری آثار کارآمدی و عامه فهم بودن آثار هنری خواهد بود و آنچه بیش از هر مسئله دیگری برای داوران بخش ادبیات اهمیت خواهد داشت،خلاقیت است.

کاهش فاصله بین هنر و بازار کار

اسماعیل امینی نماینده هیات داوران نیز معتقد است: از ظرفیت های هنر می توان برای رونق اقتصادی و بازار داخلی استفاده بهینه کرد. نیاز است فاصله بین هنر و بازار کسب کار کاهش پیدا کند و این مهم به واسطه جشنواره «ایران ساخت» محقق خواهد شد.

امینی می گوید: نیاز است این اقدام برای حمایت از تولید ملی به جشنواره ختم نشود و برنامه ریزی برای ادامه مسیر صورت گیرد.

میرجلال الدین کزازی نویسنده و پژوهشگر برجسته زبان پارسی می گوید: برگزاری چنین جشنواره هایی بسیار ضروری است و باید در این کار از شبکه های اجتماعی نیز بهره برد.

این جشنواره برای شرکت خصوصی و تولیدکننده خاصی نیست و هدف از برگزاری بخشی به نام ادبیات در این رویداد ایجاد ارتباط بین تولید کننده، بازار اقتصادی و هنر است. در فضایی که بین صنعت و هنر رابطه ای وجود ندارد همه ادعای زهد می کنند، غافل از آنکه کار هنری هم برای تداوم از توجه به مسائل اقتصادی ناگزیر است.

نماینده هیات داوران بخش ادبیات جشنواره «ایران ساخت» می گوید: از زمانی که عرفان و تصوف بر فرهنگ ما مسلط شد، این تفکر پیش آمد که اهل فرهنگ باید به مادیات، پول و سرمایه  بی توجه باشند و گاهی این بی توجهی را به عنوان فضیلت یک هنرمند مورد تمجید قرار می دهند و یا برعکس وقتی می خواهند هنرمندی را سرزنش کنند.

حضور ادبیات در جشنواره ایران ساخت

ضرورت برگزاری جشنواره « ایران ساخت»

میرجلال الدین کزازی نویسنده و پژوهشگر برجسته زبان پارسی در خصوص برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت، می گوید: برگزاری چنین جشنواره هایی بسیار ضروری است و باید در این کار از شبکه های اجتماعی نیز بهره برد.

وی ادامه می دهد: همه می دانیم که توزاندر (اینترنت)، رخنامه (فیس بوک) و دیگر تورینه های همگانی (شبکه های اجتماعی) تا چه پایه در روزگار ما کارسازند و از گسترده ترین دامنه اگاهی رسانی برخوردار هستند، این پردامنگی و کارسازی به گونه ای است که می توان گفت، هر تلاش فراگیر فرهنگی و اجتماعی یا هر طرح و برنامه بازاریابی بی بهره جستن از این تورینه ها بی گمان ناکام خواهد ماند و نافرجام.

ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال، بازی های رایانه ای و ایده بازار بخش های جشنواره «ایران ساخت» هستند.

نویسنده کتاب نامه باستان، در خصوص برندسازی «ایران ساخت»، گفت: کالای ایرانی پیش و بیش از ویژگی بنیادین دیگر می باید با ایرانی بودن آن پیوندی ساختاری داشته باشد و به گونه ای نهانی و ناخودآگاه آن را نه تنها در یاد، در نهاد خواننده، شنونده و بیننده نیز برانگیزد و فیل او را فرایاد هندوستان بیاورد.
وی بیان کرد: به سخنی دیگر نام و نشان کالای ایرانی به ناچار می باید نوستالژیک باشد تا بتواند در ژرفنای های نهان و نهاد او پی ببرد و او را برانگیزد که این کالا را بر کالاهای همانند نیرانی (غیرایرانی) برگزیند و به خریدن آن وابداردش.

به گفته این پژوهشگر زبان پارسی در پوسته و قلمرویی که من در آن فعال هستم و در کار که زبان پارسی است و در پی آن فرهنگ، منش و پیشینه ایرانی و نیاکانی، شاید در زمینه ای که یاد کرده آمد دست اندرکاران را یاری بتوان کرد.

ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال، بازی های رایانه ای و ایده بازار بخش های جشنواره «ایران ساخت» هستند.  این رویداد ملی با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی ماه سال جاری برپا می شود.


منابع:
ایسنا
فارس
سایت جشنواره ایران ساخت

.