تبیان، دستیار زندگی
فصل دوم سریال شهرزاد از اواسط مهرماه کلید خورد؛ اما از ابتدا با حواشی همراه شد و خبر های ضد و نقیض زیادی درباره بحث مالی پروژه خبرساز شد. حالا با جدی تر شدن حواشی شهرزاد ترانه علیدوستی بازیگر اصلی سریال تمام سعی خود را برای شفاف سازی و تایید ادامه کار می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش ترانه برای شهرزاد

فصل دوم سریال شهرزاد از اواسط مهرماه کلید خورد؛ اما از ابتدا با حواشی همراه شد و خبر های ضد و نقیض زیادی درباره بحث مالی پروژه خبرساز شد. حالا با جدی تر شدن حواشی شهرزاد ترانه علیدوستی بازیگر اصلی سریال تمام سعی خود را برای شفاف سازی و تایید ادامه کار می کند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
شهرزاد

چند روز پیش بود که ترانه علیدوستی، بازیگر نقش شهرزاد در واکنش به شایع   تغییر نام و توقف سریال در مطلبی را در صفح   شخصی خود با این مضمون انتشار داد: «فصل دوم شهرزاد یک ماه است در حال فیلمبرداریست، هر خبری هم شد خودمان در اختیارتان می گذاریم، نگران نباشید و به شایعات توجه نکنید. خبرگزاری ها چاره ای جز خلاقیت ندارند چون همانطور که میدانید سوژه خبر در این مملکت خیلی کم است. به اینها می گوییم رسانه های مجبور...»
 بعد از پیام علیدوستی، نادر فتورچی، روزنامه نگاری که در آخرین جنجال رسانه ای خود با شکایت بهاره رهنما و پیمان قاسمخانی به علت آن چه یادداشت هایی فیسبوکی علیه رهنما و متهم کردن او به فرصت طلبی برای مطرح شدن خوانده می شود، شناخته شده بود، اکنون در فضای مجازی به سراغ ترانه رفته و سوالاتی را از او پرسیده که بی جواب هم نمانده. متن سوالات فتوره چی به شرح زیر است:

پرسش از خانم فمنیست:

ترانه علی دوستی مطلبی در اینستاگرام گذاشته و از در راه بودن «شهرزاد 2» خبر داده و گفته است:«نگران نباشید و به شایعات توجه نکنید.»
او نیز همچون مقامات، «رسانه ها» را عامل اصلی دامن زدن به شایعات می داند و با زبانی طعنه آمیز می گوید:« سوژه خبر در این مملکت خیلی کم است، به اینها میگوییم رسانه های مجبور.»
در انتهای مطلب نیز ایشان آیکون سمبولیک «فمنیسم» را به متن ضمیمه کرده اند.
سوای توصیه اکید به مطالعه کامنت ها، اینکه هیچ یک از آن 4.1 میلیون نفر «فالوئر» ایشان، سوالات زیر برای شان وجود نداشته نیز از نظر این حقیر در حکم «فاجعه» است:
1. منظور از «شایعات» چیست؟
الف، اختلاس 8000 میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان؟
ب، ارتباط «تهیه کننده» سریال حکومتی شهرزاد با این پرونده؟
ج، دریافت دستمزد میلیونی شما از این «پروژه»؟
2. اگر کل ماجرای ارتباط سریال شهرزاد و عوامل اش با فساد 8000 میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگان «شایعه» است، لطفا شیوه تامین «سرمایه اولیه» ساخت این مجموعه را تشریح بفرمایید.
3. چرا ادعای رسانه ها «شایعه» است اما ادعای ترانه علیدوستی نامی «شایعه» نیست؟
4. آیا آن زمانی که رسانه ها با شما گفت و گو می کنند، ژس تان را روی جلد می آورند، درباره «آخرین کار» و «حال گربه» و «رنگ مورد علاقه»تان سوال می کنند هم «مجبور»اند یا فقط در صورت افشای پرونده فسادی که نام شما را هم به میان می کشد «مجبور» تلقی می شوند؟
5. در صورت اثبات ارتباط تهیه کننده سریال شهرزاد با فساد مالی 8000 هزار میلیارد تومانی، موضع شما چه خواهد بود و برای قرار نگرفتن در لیست کسانی که با سریال ساخته شده با «پول کثیف» و «حق بازنشستگی معلمان» همکاری کرده اند، چه کاری انجام خواهید داد؟
6. گذاشتن سمبل/آیکون «فمنیسم» در انتهای این مطلب، آیا برای آن بوده است که درصورت پرسش از ارتباط شما با این پروژ   بدنام، پرسشگر «ضد فمنیست» دیده شود یا چه؟
و پاسخی که علیدوستی در صفح   اینستاگرامی خود منتشر کرد به شرح زیر است:
«سلام جناب فتوره چی، سعی می کنم جواب سولات شما را به دور از هیجانات لحظه ای بدهم، هر چند قبول کنید سخت است.
1. منظور من از شایعات در این پست به خصوص، خبری بود که دیروز از طرف خبرگزاری فارس منتشر شده بود با این مضمون « عوامل شهرزاد با توجه به حواشی پیش آمده پیرامون محمد امامی قصد دارند پول او را پس داده و نام شهرزاد را تغییر دهند تا سریالشان به مشکل برنخورد.» ما قصد نداشتیم نام سریال را عوض کنیم، پس دادن یا ندادن پول ایشان هم مراحل قانونی می طلبد و مادامی که ایشان در حبس هستند اصلا مقدور نیست.
ضمن اینکه فارس کلا از موضوع تصمیمات پروژه بی خبر است، پس خبرش اسم شایعه می گیرد. با این توضیح منظور از شایعه هیچ یک از چیزهایی که شما شمردید نبود.
در بار   مورد ب: دستمزد هم   بازیگران میلیونی است آقای فتوره چی، همه جای دنیا. من یازده ماه سر شهرزاد کار کرده ام و حقوق ماهیانه گرفته ام و رقم ماهیانه ام از بسیاری از هنرپیشگان مملکت کمتر بوده. بنابراین با معیارهای شغلی ما این رقم جای خجالت ندارد.
2. محمد امامی به اتهام دخالت در صندوق فرهنگیان در پرونده ای هشت هزار میلیاردی در بازداشت است. پرونده ای که فقط شامل حال ایشان نیست. سریال شهرزاد فاز اولش سه سال پیش در یک موسسه فرهنگی فعال (تصویر گستر پاسارگاد) شروع شده با دو سرمایه گذار نه فقط ایشان. مبلغ ساخت این سریال 14 میلیارد تومان بوده، دو میلیارد تومان بیشتر از سریال شاهگوش و 98 میلیارد تومان کمتر از پروژ   محمد رسول الله یا مبلغی تقریبا معادل فیلم توقیف شد   رستاخیز. این ارقام برای ساخت پروژه ای در این سطح عجیب نیستند اما قبول کنید هر قدر هم رانت در آن ها دخیل باشد بسیار کمتر از آنند که کسی برایشان هشت هزار میلیارد اختلاس کند. ما هم مثل شما هنوز نمی دانیم آن مبلغ به خصوصی که خرج ساخت شهرزاد شده دقیقا و تحقیقا آلوده به همین پولی که شما می گویید و برای گریه گرفتن از جمع نام حقوق معلمان را روی آن می گذارید هست یا خیر. ما هم در تعلیقیم و برای روشن شدن این قضیه نیاز است آقای امامی هم بهشان اعلام جرم شود هم دادگاهشان تشکیل شود هم ما به ایشان دسترسی داشته باشیم لااقل تا بفهمیم. ما هم از این خبر مثل دیگران غافلگیر شده ایم چه باور بکنید و چه نه.
3. ادعای من شایعه نیست چون من در پشت صحن   پروژه حضور دارم و عوامل حرفم را تایید می کنند حالا اگر قسم و آیه باید خورد من اهلش نیستم.
4. من تا به حال به یاد ندارم مصاحبه ای کرده باشم دربار   گربه یا رنگ مورد علاقه ام. من همیشه سعی کرده ام در مورد کارم و فیلمهایم حرف بزنم. تا حد ممکن. اگر چیز دیگری گفته ام هم مطمئنا مسائل مهمتر از رنگ مورد علاقه ام بوده و ملت خودشان می توانند رجوع کنند سابق   من را ببینند.
5. پاسخ این سوال به سوال دوم مربوط می شود و به محض روشن شدن موضوع ما نیز تصمیمی  در مورد موضع خودمان خواهیم گرفت.
6. آن ایموجی زیر پست بنده سمبل فمنیسم نیست. یک زن است با یک چوب گلف. شوخی است. در نتیجه برای کسی که تفاوت ایموجی را با سمبل فمنیسم نمی فهمد توضیح دادن نظرات فمنیستی من بیهوده است. ضمن این که شما هر اسمی روی این کار من بگذارید محقید اما من بی این که مجبور باشم انتخابم برای ادام   فعالیت های فرهنگی ام فعلا شامل اظهار نظر دربار   حجاب اجباری نمی شود. شرمنده. همان طور که شما برای کار کردن برای شرکت ایرانسل که از عظیم ترین تشکیلات رانتی کشور است مورد بازخواست نیستید. چون حتما دلیلی دارید یا مثل ما مجبورید. آشنایی مخاطبان با اصول فمنیستی هم وظیف   من نیست. مخاطبان بروند چهارتا کتاب بیشتر بخوانند و عقاید شخصی من را به میل خودشان قبول یا رد کنند، اما در آن دخالت نکنند.


منبع: ایمنا