تبیان، دستیار زندگی
دورخیز معاون امور استان ها برای تولید سریال های طولانی را می توان رویارویی علی دارابی با مرتضی میرباقری معاون سیما كه متولی اصلی ساخت سریال است ، دانست. این گزارش را بخوانید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ سرد در تلویزیون

دورخیز معاون امور استان ها برای تولید سریال های طولانی را می توان رویارویی علی دارابی با مرتضی میرباقری معاون سیما كه متولی اصلی ساخت سریال است ، دانست. این گزارش را بخوانید:

بخش سینما و تلویزیون تبیان
سریال

این گزارش بر پایه اقدامات علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما شكل گرفته. او قصد دارد ظرفیت معاونت متبوعش در سریال سازی را گسترش دهد و شخصا در تولیدات فیلم و سریال ها ورود  داشته باشد. نه این كه پیش از او امور استان ها تولیدات نداشت اما غالبا بی كیفیت بودند و غیر قابل دفاع. اقدام دارابی درنگاه اول تحسین برانگیز است اما وقتی به تجربیات قبل در تلویزیون رجوع می كنیم نتیجه ای دیگر بدست می آید كه این رفتار جاه طلبانه، حربه ای است برای قدرت نمایی و ایستادن در برابر معاونت سیما كه متولی اصلی ساخت محصولات نمایی است. بویژه آن كه سابقه پیشین او و مرتضی میرباقری (معاون سیما) مسالمت آمیز نیست. دارابی هفته پیش اعضاء شورای فیلمنامه سیمای استان ها را منصوب كرد كه اتفاقا غالبا از میان نام آشناها برگزیده شده اند. چندی پیش نیز از تولید سریال ۳۰۰ قسمتی با موضوع تاریخ و تمدن گیلان خبر داد و این گونه نامش را با یك پروژه جاه طلبانه پیوند زد. شرح بیشتر را در این گزارش بخوانید.

طرفین دوئل: علی دارابی/ محمد سرافراز

چه سِمتی داشتند؟ دارابی معاون سیما بود و سرافراز معاون برون مرزی سیما.عزت الله ضرغامی هم رئیس صدا و سیما بود. 
نمونه های اختلاف: شهرویور 1389 ، شایعه رنگ واقعیت دید. مرتضی میرباقری از معاونت سیما بركنار شد و علی دارابی با حفظ سمت جای او را گرفت. دارابی آن زمان سمت قائم مقامی ریاست سازمان صداو سیما را هم بر عهده داشت و بعدا شایعه ای پیچید كه پای خودش در این تغییر در میان بوده! به هر حال وقتی دارابی معاون سیما شد ، اصرار داشت آی فیلم فارسی حذف شود:« آی فیلم برون مرزی است و برای خارج از کشور تاسیس شده و براساس اولویت مخاطبان زبان آن تعیین می‌شود. استفاده از زبان فارسی نیز فعلا به صورت موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بناست تنها پخش ما به زبان عربی و انگلیسی باشد. اکنون نیز تنها تا زمان راه‌اندازی شبکه فیلم و سریال با هدف رفع خلاءهای موجود از زبان فارسی استفاده کرده‌ایم.» چندی بعد تلاش او برای راه اندازی یك شبكه مخصوص فیلم و سریال به بار نشست و تماشا در دسترس قرار گرفت. دیگر نشانه اختلاف دارابی با معاون برون مرزی سیما به مواجه او با تولیدات آی فیلم باز می گردد. این شبكه وقتی «یادآوری» را به عنوان اولین سریال تولیدی اش پخش می كرد، از هیچ گونه تبلیغ و اطلاع رسانی از سوی شبكه های سراسری برخوردار نبود. باور می كنید اسم «یادآوری» موقع زیرنویس سریال شبكه های سراسری حذف می شد؟! این اتفاق برای دومین سریال تولیدی آی فیلم هم رخ داد.  
فرجام: ورق برگشت و محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما شد. یكی از تصمیات مهم او در گام نخست حذف شبكه تماشا و ادغام آن در شبكه نمایش بود! جالب آن كه با رفتن سرافراز این شبكه دوباره بازگشته است. 
***

طرفین دوئل: محمد سرافراز/ علی اصغر پورمحمدی

به وضوح می توانید متوجه موازی كاری تازه ای باشید كه به نوعی یادآور سیاست هم عرض سازی در دوره ریاست محمد سرافراز است. علی دارابی با پایان دوران ریاست محمد سرافراز از معاونت سیما رفت. عبدالعلی علی عسكری كه آمد مدیران قدیمی را بازگرداند. میرباقری معاون سیما شد و دارابی معاون امور استان ها است. یكی از اقدامات پر سر و صدای دارابی در سمت جدید، تقویت تولیدات نمایشی است

چه سِمتی داشتند؟ سرافراز رئیس سازمان صدا وسیما بود و پورمحمدی معاون سیما. 
نمونه های اختلاف: موارد زیادی می توان از اختلاف رئیس وقت و معاونش پیدا كرد. پورمحمدی كه معاون سیما شد خیلی ها به اصلاح رویه تلویزیون امیدوار شدند اما خیلی زود نشانه اختلاف ها به چشم آمد. یكی از مهم ترین شان راه اندازی مركز گسترش فیلمنامه نویسی سیما توسط محمد سرافراز است. این مركز به منظور عمق بخشی به فیلمنامه ها راه اندازی شد اما كمی بعد به سریال سازی ورود كرد و شد رقیبی برای مرکز امور نمایشی سیما كه مستقمیا زیر نظر معاون سیما فعالیت می كند. در این شرایط طبیعی است كه پورمحمدی دلخور باشد چرا كه می دید طرح هایی كه در مركز نمایشی رد می شوند سر از مركز گسترش فیلمنامه نویسی در می آوردند! نشانه دیگر به ماجرای استعفای غلامرضا غلامی مدیر شبكه چهار برمی گردد كه با ادبیاتی تند رویه علی اصغر پورمحمدی را زیر سوال برده بود. پورمحمدی خیلی زود با استعفای او موافقت كرد اما سرافراز پا در میانی می كند و غلامی به شبكه چهار بازمی گردد. چند ماه بعد اتفاق عجیبی رخ داد و پورمحمدی شخصا اجازه پخش برنامه «سینمای ایران» به خاطر مهمانش محسن امیریوسفی را نداد و سازندگان هم به استناد به این كه جایگزین ندارند، اصلا روی آنتن نرفتند. سرافراز برای توسعه استقلال خود شبكه تهران را كیفیت اچ دی را راه اندازی كرد و به نوعی زیر نظر او اداره می شد. اختلاف محدود به این موارد نمی شود و اوج آن در مراسم تودیع سرافراز رخ داد كه پورمحمدی كنایه هایی تند به رئیس سابقش زد.
فرجام: سرافراز كه رفت مركز گسترش فیلمنامه نویسی منحل شد ، شبكه تهران جای خود را به شبكه تماشا داد و با استعفای مدیر شبكه چهار موافقت شد ؛‌البته علی اصغر پورمحمدی هم 17 روز پس از استعای سرافراز رفت و این اتفاقات بدون حضورش رخ داد.

طرفین دوئل:  مرتضی میرباقری / علی دارابی

چه سِمتی دارند؟ میرباقری معاون سیما است و دارابی معاون امور استان ها
نمونه های اختلاف: در ستون اول به نكته ای اشاره شد كه به تنهایی برای پی بردن به اختلاف میرباقری و داربی كفایت می كند. منظور همان شایعه ای است كه می گفت دارابی در ماجرای عزل بركناری میرباقری از معاونت سیما و نشستن بر صندلی او نقش داشته. بگذریم؛ اگر مخاطب خبرهای تلویزیون باشید به وضوح می توانید متوجه موازی كاری تازه ای باشید كه به نوعی یادآور سیاست هم عرض سازی در دوره ریاست محمد سرافراز است. علی دارابی با پایان دوران ریاست محمد سرافراز از معاونت سیما رفت و به دلیل اختلاف با محمد سرافراز در دوران مدیریت او سمتی در صدا و سیما نداشت. عبدالعلی علی عسكری كه آمد مدیران قدیمی را بازگرداند. میرباقری معاون سیما شد و دارابی معاون امور استان ها است. یكی از اقدامات پر سر و صدای درابی در سمت جدید، تقویت تولیدات نمایشی است. او چند ماه پیش خبر از تولید سریال ۳۰۰ قسمتی درباره تاریخ و تمدن گیلان داد و هفته پیش اعضای شورای فیلمنامه سیمای استان ها را منصوب كرد كه اتفاقا در جمع شان نام های آشنا و كاربلد پیدا می شود: تاجبخش فنائیان، احمد رضا معتمدی، مهدی فرجی، فریدون حسن پور، ضیاءالدین دری، ناصر هاشم زاده، محمد رضا معصوم زادگان، محمود زنده نام ، حبیب الله بهمنی و پوران درخشنده. در خبری كه به رسانه ها راه یافته نكات ریزی به چشم می خورد ؛ مثلا این كه درابی بر اهمیت جایگاه تولیدات نمایشی در رسانه ملی تاكید كرده. این در حالی است كه معاونت سیما با مشكلات مالی دست و پنجه نرم می كند ولی معاون استان ها سودای تولید سریال طویل المدت دارد. 
نتیجه چه شد؟ باید منتظر زمان بود اما می توان منتظر تكرار اتفاقات دوران ریاست سرافراز بود. این بار طرح های رد شده معاونت سیما احتمالا سر از معاون امور استان ها در می آوردند! كما این كه چندی پیش خبر آمد منصور ضابطبان و تیمش قرار است برای شبكه شما برنامه بسازند چرا كه دل میرباقری هیچ گاه با این تیم نبوده.



منبع: هفت صبح /احمد رنجبر