تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه هشتم آبان 1395 هجری خورشیدی، بیست و هفتم محرم 1438 هجری قمری و بیست و نهم اکتبر 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه هشتم آبان 1395 هجری خورشیدی، بیست و هفتم محرم 1438 هجری قمری و بیست و نهم اکتبر 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

8 آبان 1386

قیصر امین پور نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر ایرانی در 48 سالگی درگذشت. وی آثاری همچون توفان در پرانتز، منظومه ظهر روز دهم، بی بال پریدن، مجموعه شعر آینه های ناگهان و مثل چشمه، مثل رود را از خود به یادگار گذاشت.

8 آبان 1365

عملیات نامنظم «فتح 2» با هدف از میان بردن تاسیسات دشمن در منطقه عملیاتی دوکان در شمال شرقی عراق آغاز شد. در این عملیات که به وسیله نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه رمضان صورت گرفت، تاسیسات برق 350 مگاواتی سد دوکان منهدم شد.

8 آبان 1359

محمد حسین فهمیده نوجوان 13 ساله بسیجی در جبهه های جنوب، برای جلوگیری از پیشروی تانک های مهاجم عراقی نارنجک به کمر بست و به طرف تانک ها حرکت کرد. وی با این رشادت خویش یک تانک ارتش بعثی عراق را از میان برد و به شهادت رسید. این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی به ثبت رسید.

8 آبان 1357

کارکنان صنعت نفت ایران در همراهی با مبارزه های مردمی علیه رژیم پهلوی به اعتصاب سراسری اقدام کردند که به دنبال آن صدور نفت به خارج از کشور قطع شد.

8 آبان 1347

طرحی مبنی بر نحوه و میزان استفاده از آب رود هیرمند با سفر صدراعظم وقت افغانستان به تهران، میان ایران و افغانستان، تهیه و به توافق دو طرف رسید. این طرح در نهایت با تغییرهایی در 22 اسفند 1351 خورشیدی با عنوان معاهده تقسیم آب هیرمند میان دو کشور امضا شد.

8 آبان 1341

بریج من رییس شرکت نفتی انگلیس وارد تهران شد تا گفت و گوهایی را با محمدرضا پهلوی در مورد میزان تولید و بهای جهانی نفت انجام دهد. این دیدار محرمانه صورت گرفت.

8 آبان 1309

هیات وزیران پیشنهاد وزارت مالیه در خصوص هزینه مسافرت و انتقال ماموران کشوری را در قالب نظام نامه تصویب کرد. این نظام نامه در دو فصل خرج سفر و فوق العاده اعاشه(معاش) و در قالب 24 ماده تنظیم شده است.

8 آبان 1302

کارگزار بندر لنگه در گزارشی درباره بندر چابهار، درباره چگونگی تقسیم 25 درصد از درآمدهای این گمرک میان سردارهای آن محل، اختلاف های پیش آمده، دخالت انگلیس و در نهایت ظلم به مردم منطقه خبر داد.

8 آبان 1302

احمدشاه در آستانه سفر به اروپا راهی قم شد تا با مراجع تقلید و روحانیان این شهر، به ویژه علمای مهاجر و تبعید شده از بین النهرین دیدار کند.

8 آبان 1302

شومیاتسکی وزیر مختار شوروی در ایران با احمدشاه که در آستانه خروج از کشور و سفر به اروپا بود، دیدار کرد.

8 آبان 1300

سفارت آمریکا یک نسخه کتابچه در خصوص معرفی اقدام های موسسه راکفلر در 1920 میلادی را جهت استفاده وزارت صحیه به وزارت امور خارجه ایران ارسال کرد. سفارت آمریکا درباره موسسه راکفلر چنین بیان کرد: «این موسسه یک موسسه غیر دولتی است و هدف از تاسیس آن ترقی سعادت نوع بشر، در سراسر جهان است و مقصود اصلی آن هم نابود کردن بیماری های مسری با فراهم کردن امکانات و اعزام متخصصان به مناطق مختلف برای ارتقای سطح بهداشت عمومی و تحقیقات لازم در خصوص علل بوجود آورنده بیماری های مسری می باشد.»

8 آبان 1300

اف. دبلیو. سالمون برای تصدی مقام معاونت کنسولگری انگلیس در مشهد، از هندوستان وارد مشهد شد.

8 آبان 1299

سپهدار رشتی رییس الوزرا با صدور بیانیه ای مشکل های موجود در کشور را با مردم در میان نهاد و از آنها معاونت و یاری درخواست کرد.

8 آبان 1299

سردار استاروسلسکی فرمانده روسی قزاق ها به دستور سپهدار رشتی رییس الوزرا و با فشار انگلیسی ها به ویژه ژنرال آیرون ساید رایزن نظامی این کشور، برکنار و از ایران اخراج شد.