تبیان، دستیار زندگی
وز آیت‌الله مجتبی تهرانی، ضمن یادآوری تأثیر عمیق حاكمان و عالمان در جو كلی جامعه، تصریح كرد: برای تأثیرگذاری مثبت بر جامعه، باید این دو گروه خاص اصلاح شوند. به گزارش خبرنگار «بازتاب»، این شاگرد برجسته امام خمینی در ادامه مبا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای سخنان شنیدنی آیة الله مجتبی تهرانی (استاد اخلاق حوز

آیت‌الله مجتبی تهرانی، ضمن یادآوری تأثیر عمیق حاكمان و عالمان در جو كلی جامعه، تصریح كرد: برای تأثیرگذاری مثبت بر جامعه، باید این دو گروه خاص اصلاح شوند.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، این شاگرد برجسته امام خمینی در ادامه مباحث اخلاقی خود در زمینه رابطه با دیگران، ضمن برشمردن چهار محیط خانوادگی، آموزشی، شغلی و رفاقتی، با اشاره به روایاتی از معصومین، دو گروه حاكمان و عالمان را مؤثرترین طیف تأثیرگذار بر فضای عمومی جامعه دانست و افزود: در صورتی كه امرا و علما فاسد شوند، جامعه به فساد كشیده می‌شود.
آیت‌الله تهرانی اضافه كرد: چندین سال است كه بحث از تهاجم فرهنگی مطرح می‌شود، اما چه كسانی باید مانع این تهاجم می‌شدند؟
ایشان تصریح كرد: امرا و علما در این رابطه كوتاهی كردند و هیچ كس، حتی امثال من نباید تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم.
این استاد اخلاق ضمن تأكید بر نقش مسئولان و علما اضافه كرد: حتی خانواده و بستگان این دو گروه و كوچك‌ترین عملكردهای این افراد، زیر ذره‌بین جامعه قرار دارد، به همین دلیل آنها باید علاوه بر دقت جدی در عملكرد خود، بر رفتار وابستگان خود نظارت داشته باشند.
ایشان در ذكر خاطره‌ای از یكی از بزرگان افزود: ایشان به ما می‌گفتند، یا روحانی نشوید و یا اگر می‌شوید، بدانید كه باید خیلی از مسائل حتی حلال را كنار بگذارید و اگر مرد عمل نیستید، وارد این میدان نشوید.
آیت‌الله تهرانی اضافه كرد: من در پی یادآوری دوستان، به یكی از آقایان در مورد وضعیت پسرش تذكر جدی دادم و صریحااز او خواستم جلوی عملكرد نادرست فرزندش را بگیرد، اما ایشان ابتدا با سكوت پاسخ داد و زمانی كه فهمید تذكر من جدی است، با كمال تعجب اظهار كرد كه این سخنان به درد منبر می‌خورد؛ اما در پاسخ گفتم كه من منبر و موعظه را ابتدا برای خود و خانواده‌ام می‌گذارم و بعد برای دیگران.
آیت‌الله تهرانی اضافه كرد: فرد مذكور در پاسخ همچنین گفت كه فرزند من اجتماعی است، اما یك ماه بعد فرزندش را به اتهام مفاسد اقتصادی بازداشت كردند.
وی افزود: مایه شرمساری است كه كسی برای خلافهای فرزندش این‌گونه گرفتار شود، به ویژه كه هم از امرا باشد و هم از علما.
ایشان اضافه كرد، من به رهبر انقلاب دعا می‌كنم كه جلوی اینها می‌ایستند، اما نمی‌دانم كه اگر مقاومت ایشان نبود، برخی آقایان چه می‌كردند.
آیت‌الله تهرانی كه در جلسه درس اخلاق چهارشنبه شب سخن می‌گفت، در پایان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) بر استفاده از آخرین ساعات ماه شریف شعبان و آمادگی برای درك ماه مبارك رمضان، تأكید كرد.


منبع : بازتاب