تبیان، دستیار زندگی
کیانوش غریب پور دبیر علمی هفته تصویر گری در مورد نمایشگاه امسال تاکید کرد یکی از دلایل برپایی امسال این نمایشگاه، ارائه بازارهای جدید کار به تصویرگران و جهت دهی آنها به بازارهایی به غیر از حوزه ادبیات داستانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارائه  بازارهای جدید برای تصویرگری

کیانوش غریب پور دبیر علمی هفته تصویر گری در مورد نمایشگاه امسال تاکید کرد یکی از دلایل برپایی امسال این نمایشگاه، ارائه بازارهای جدید کار به تصویرگران و جهت دهی آنها به بازارهایی به غیر از حوزه ادبیات داستانی است.

بخش هری تبیان

کیانوش غریب پور

نشست هفته تصویرگری با حضور کیانوش غریب پور دبیر علمی این رویداد و کمال طباطبایی مدیرعامل انجمن تصویرگران برگزار شد.

کیانوش غریب پور با اشاره به اینکه اهداف جدیدی برای توسعه و تغییر تفکر در تصویرسازی را دنبال می کند، گفت: مهمترین اتفاقی که امسال رخ می دهد اهدای جایزه «آبان» به 4 هنرمند در 4 شاخه تصویرگری است.

وی افزود: این نشان لزوما به معنی حرفه ای بودن این افراد در تصویرگری نیست. اساس این جایزه هنری نیست و این افراد شاخص نیستند بلکه این جایزه به چهار هنرمندی داده می شود که چیزی به هنر تصویرگری اضافه کرده اند که در اختتامیه مفصلا در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

غریب پور در مورد این رویداد توضیح داد: هفته تصویرگری رویدادی است که سالها در برنامه انجمن تصویرگران بوده است که معمولا در نمایشگاهی در قالب «ما تصویرگر هستیم» از سال 85 با تاکید بر حرفه تصویرگری برگزار شده است.

وی با اشاره به مغفول بودن هنر تصویرگری به لحاظ فنی و جایگاهی وظیفه خود و دیگر هنرمندان دانست که با برگزاری و شرکت در چنین رویدادهایی جلوه های مختلف هنر تصویرسازی را برای عموم آشکار کنند.

دبیر علمی این رویداد تصریح کرد: در مدت زمان برگزاری این رویداد سراسر خانه هنرمندان به نمایشگاهها و بخشهای مختلف این رویداد تبدیل می شود که شامل 5 نمایشگاه، 4 نشست، یک برنامه اکران فیلم و دو گردهمایی افتتاحیه و اختتامیه است.

غریب پور در مورد نمایشگاههای برپا شده ضمن اشاره به عناوین انتخاب شده به شرح مختصری از محتوای نمایشگاه پرداخت.

عناوین مطرح شده به شرح زیر هستند:

ما تصویرگر هستیم؛ این نمایشگاه که از اولین سال این رویداد برگزار می شده شامل 148 اثر از 148 هنرمند است که تاکید ویژه ای بر جدید بودن و به روز بودن آثار شده است.

جهان  تازه تصویرگری؛ به دو موضوع اشاره دارد 1- شرایط جدیدی که برای حرفه تصویرگری در جهان به وجود آمده و تاثیرات بین رشته ای که اکثر رشته های هنری را متحول کرده است، 2- ارائه بازارهای جدید کار به تصویرگران و جهت دهی آنها به بازارهایی به غیر از حوزه ادبیات داستانی.

جهان افزون، جهان کمیک؛ در این نمایشگاه به آثار تازه در زمینه کمیک و کانسپت پرداخته خواهد شد.

کلانتری که تصویرگر بود؛ به نمایش آثار مرحوم کلانتری در زمینه تصویرگری خواهد پرداخت.

این نمایشگاه ها هر یک نشست جداگانه ای برای مشخص شدن محتوایشان خواهد داشت.

دبیر علمی این جشنواره در مورد اختتامیه این رویداد گفت: انجمن تصویرگران در این اختتامیه به 10 نفر عضویت افتخاری تقدیم خواهد کرد. این عضویت به کسانی اهداء خواهد شد که به طور حرفه ای تصویرگر نیستند اما حضورشان برای تصویرگری مهم است. همچنین در روز اختتامیه نتایج رایزنی برای روز تصویرگر نیز اعلام خواهد شد.

وی افزود: شعار هفته تصویرگری آداب حرفه ای؛ پیمان مشترک است که هم به مواجهه با سفارش دهنده هم با دیگر هنرمندان اشاره دارد.

کمال طباطبایی  در ادامه صحبت غریب پور با اشاره به نیاز تصویرگران به روزی برای جمع شدن سالانه گفت: مایلیم روز تصویرگر داشته باشیم. امسال این روز اعلام خواهد شد وامیدواریم تا سال آینده به عنوان یک روز رسمی به تصویب برسد.

طباطبایی در مورد موزه تصویرگری گفت: فعالیتهای مختلفی در این زمینه انجام شده و از طریق وزارت ارشا دو شهرداری پیگیر این موضوع هستیم. شهرداری قول داده است جایی برای این موضوع در منطقه 12 به ما اختصاص دهد. علت انتخاب منطقه 12 فضای تاریخی آن است.

غریب پور دبیر علمی این رویداد ضمن اشاره به اینکه معرفی بازار کارهای جدید در زمینه تصویرگری یک فرصت برای تصویرگری است و نه تهدید، گفت: این کار به پالایش تصویرگری ادبیات داستانی کمک می کند و امیدواریم تصویرسازان حرفه ای که فکر می کنند ادبیات داستانی منطقه رقابت حرفه ای نیست توقعاتشان را پایین بیاورند و در این رشته فعالیت کنند. به قولی از آسمانهای ایده آلشان پایین آمده و روز زمین راه بروند.

وی همچنین در مورد انتخاب کلانتری به عنوان شخصیت خاص نمایشگاهی امسال گفت: او تصویرگر بود هرچند که این سالهای آخر بیشتر نقاشی می کشید اما بخش عمده تصویرهای جنگ ما از کارهای کلانتری است که هر چند محدود است اما تاثیرگذار بوده است از طرفی انجمن قصد داشت در نمایشگاهی آثار مرحوم کلانتری را به نمایش بگذارد که به دلیل عظمت موضوع سعی کردیم این نمایشگاه با شکوه و در این رویداد برگزار شود.

کیانوش غریب پور دبیر علمی این جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد پاسخگویی این نمایشگاه به نیاز تصویرگری جامعه هنری، در جامعه ای که دانش آموختگان دانشگاه ها از تصویرگری فاصله گرفتنند، گفت: دانشگاه های ما علمی - تخیلی هستند یعنی موارد علمی و مهمی را آموزش می دهند که البته این آموزشها به شکلی تخیلی صورت می گیرد.

وی افزود: البته وظیفه انجمن گوشزد کردن و یادآوری اهمیت موضوع تصویرسازی به مسئولان، دست اندرکاران و مردم است. این انجمن که یک نهاد غیردولتی است قابلیتهای محدوددی در پاسخگویی به این نیازها دارد که با برگزاری کلاسهایی در زمینه و حوزه های تخصصی سعی در بهبود آنچه عرض شد دارد.

غریب پور ابراز امیدواری کرد که بعد از این نمایشگاه تصویرسازان در زمینه های کاری مختلف به انجمن بیایند و این بابی برای ورود به عرصه تصویرگری جهانی شود.

وی همچنین افزود: البته این نقطه شروع است که باید آن را ادامه داد.

دبیر علمی این جشنواره در بخش مهمی از صحبت هایش با اشاره به ا ینکه این رویداد قصد فروش اثار نمایشگاه را ندارد، گفت: عموم این کارها به سفارش ساخته شده و هنرمندان یکبار حق انتشارش را به انجمن داده اند اما اصل آثار در اختیار هنرمندان است و می تواند شخصا برای فروش آن اقدام کنند. ما قصد فروش نداریم چون این کار به نظر تخصص گالری داری نیاز دارد.


منبع: تسنیم