تبیان، دستیار زندگی
س بیست و سوم مهر , سالروز شهادت عالم , زاهد و خادم دین و هادی مردم حضرت آیت الله اشرفی اصفهانی بدست منافقی شقی و كوردل می باشد. چهارمین شهیدمحراب آیت الله اشرفی اصفهانی یك روحانی نمونه و برجسته بود ویژگی هدایت و خدمتگزاری م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دمی چند با شهید محراب آیة الله اشرفی اصفهانی به بهانه س


بیست و سوم مهر , سالروز شهادت عالم , زاهد و خادم دین و هادی مردم حضرت آیت الله اشرفی اصفهانی بدست منافقی شقی و كوردل می باشد.
چهارمین شهیدمحراب آیت الله اشرفی اصفهانی یك روحانی نمونه و برجسته بود ویژگی هدایت و خدمتگزاری مردم را در همه ابعاد زندگی به وجه بسیار شایسته ای دارا بود. او در سنگر خدمت و هدایت پناهگاهی دلسوز و راهگشا برای مردم بود. وی از ارشاد و هدایت مردم در هیچ موضوعی كوتاهی نمی كرد بلكه همچون پدری مهربان و مربی دلسوز و كارشناس در همه موارد ارائه طریق می نمود. چهارمین شهید بزرگوار محراب تنها یك كارشناس متعهد امور سیاسی اجتماعی نبود كه فقط به هدایت مردم در این بعد بپردازد همچنین كسی نبود كه تنها به بیان احكام شرعی در امور عبادی مشغول شود بلكه او روحانی نمونه ای بود كه در میدان هدایت عملش تمامی صحنه های زندگی مردم را فرا گرفته بود خلاصه آنكه او از همه چیز می گفت و برای همه چیز راه حل ارائه می نمود.
خطبه های نماز جمعه آن شهید بزرگوار كه خود از آن به عنوان سنگر اسلامی یاد می كرد بهترین دلیل بر این ویژگی ایشان است , وی در خطبه نماز جمعه از تقوا می گفت , از جنگ و جبهه می گفت , از سختیها و مشكلات می گفت , از كمبودها و طریق برخورد با آن می گفت , از اخلاق و كیفیت برخورد افراد با هم می گفت , حتی از كیفیت حل مسائل خانواده ها می گفت ... و بالاخره ایشان از همه موضوعاتی كه لازم بود سخن می گفت و در سنگر هدایت و خدمتگزاری شبانه روز تلاش و جهاد می كرد.
چهارمین شهید محراب آیت الله اشرفی فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین میرزا اسدالله در سال 1322 هجری قمری برابر با 1281 شمسی در خمینی شهر (سده اصفهان ) متولد شد . وی پس از دوران تحصیلات مقدماتی در خمینی شهر جهت ادامه تحصیل و كسب معارف اسلامی عازم شهر اصفهان شد و مدت 10 سال در حوزه علمیه اصفهان نزد آیت الله سید محمد نجف آبادی , آیت الله سید مهدی درچه ای و آیت الله فشاركی علوم فقه و اصول و اخلاق را آموخت . سپس جهت ادامه تحصیلات عالیه اصول و فقه و فلسفه عازم حوزه علمیه قم گشت و مدت 23 سال در حوزه علمیه قم نزد علما بزرگ و مراجع تقلید مرحوم آیه الله العظمی حائری موسس حوزه علمیه قم و آیات ثلاث مرحوم آیت الله سید محمد تقی خوانساری , مرحوم آیت الله صدر و سپس از محضر آیت الله بروجردی 12 سال كسب علم نمود و فلسفه را نزد امام خمینی تلمذ نمود.
آیت الله اشرفی در مدت 23 سال اقامت در حوزه علمیه قم مورد توجه خاص اساتید و بزرگان علما قرار گرفت و در سن 40 سالگی از سوی مرحوم آیت الله خوانساری موفق به دریافت اجازه اجتهاد شدو در سال 1330 به اتفاق تنی چند از علما و مدرسین از سوی مرحوم آیت الله بروجردی مامور انجام امتحان طلاب و فضلا حوزه علمیه قم شد و به عنوان ممتحن مدت 4 سال از طلاب و محصلین امتحان به عمل آورد.
شهید محراب آیت الله اشرفی نه تنها در جهت مقامات علمی مورد توجه حوزه علمیه قم , نجف , اصفهان , مشهد و مراجع تقلید بود بلكه از جهات اخلاقی و معنوی و خودسازی در عهد و عصر خود كم نظیر بود بطوریكه امام (ره ) در پیام تاریخی خود كه به مناسبت شهادت ایشان منتشر شد فرمودند :
« او را در این مدت طولانی (قریب شصت سال ) به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی از هوای نفسانی و تارك هوی و مطیع امر مولا و جامع علم مفید و عمل صالح می شناختم و در عین حال مجاهد و متعهد و قوی نفس بود » .
آیت الله اشرفی از كسانی بود كه در انتظار شهادت بسر می برد و چهارمین شهید محراب بودن خود را نیز پیش بینی كرده بود. بی جهت هم نبود كه امام امت در رابطه با شهادت او فرمودند : « او از مصادیق بارز رجال صدقواما عاهدواالله بود و رفتن او ثلمه بر اسلام وارد كرد و جامعه روحانیت را سوگوار نمود » .
شهید محراب در سال 1335 شمسی از طرف مرحوم آیت الله بروجردی جهت اداره حوزه علمیه كرمانشاه و تدریس و اقامه نماز جماعت رهسپار كرمانشاه شد و در زمان مرحوم آیت الله بروجردی به عنوان نماینده ایشان مسائل اجتماعی و مذهبی مردم را حل و فصل می نمود و در سال 1342 پس از قیام 15 خرداد از سوی امام خمینی به عنوان نماینده و وكیل ایشان برگزیده شد.
آیت الله اشرفی در مدت اقامتش در كرمانشاه ضمن ارشاد و تبلیع مردم و تربیت و تدریس طلاب حوزه علمیه كرمانشاه , در زمان رژیم طاغوتی و نهضت روحانیت و قیام ایران علیه رژیم استبداد پهلوی به مبارزه علیه رژیم پرداخت و در این رابطه از سوی ساواك و مزدوران جنایتكار پهلوی مكرر تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفت و در اوج انقلاب شبانه دستگیر و در زندان كمیته شهربانی تهران بازداشت شد.
شهید اشرفی پس از پیروزی انقلاب در بسیاری از مسائل مهم انقلاب با شهدا دیگر محراب همچون آیت الله مدنی و آیت الله دستغیب و آیت الله صدوقی و... اعلامیه های مشتركی می دادند كه ضمن هشدار به ملت مسلمان ایران و پیروان خط امام , خطوط انحرافی , توطئه های استكبار جهانی به سركردگی آمریكا و مزدوران داخلی آن را معرفی و خنثی می نمودند.
آیت الله اشرفی نقش رهبری و بسیج كننده نیروهای خط امام و افشای توطئه های دشمنان اسلام در منطقه كرمانشاه را به عهده داشت و به همین جهت همیشه مورد حمله همه جانبه و كینه توزانه دشمنان اسلام بخصوص منافقین قرار داشت لذا سه بار مورد سو قصد منافقین قرار گرفت كه دوبار آن با شكست روبرو شد ولی بار سوم در تاریخ 23 مهرماه 1360 با انفجار نارنجك توسط منافقی كوردل به شهادت رسید و بقول امام بزرگوار با محاسن غرق به خون سعادتمند به سرای ابدیت شتافت و به بالاترین شهید محراب حضرت علی علیه السلام ملحق گردید. قسمتی از پیام امام (ره ) در همین مورد :
« چه سعادتمندند آنانكه عمری را در خدمت به اسلام و مسلمین بگذرانند و در آخر عمر فانی , به فیض عظیمی كه دلباختگان به لقاالله آرزو می كنند , نایل آیند.
چه سعادتمند و بلند اخترند آنانكه در طول زندگانی خود , كمر همت به تهذیب نفس و جهاد اكبر بسته و پایان زندگانی خویش را در راه اهداف الهی با سرافرازی به خیل شهدای در راه حق پیوستند.
چه سعادتمند و پیروزند آنانكه در نشیب و فرازها و پستی و بلندی های حیات خویش به دام های شیطانی و وسوسه های نفسانی نیفتاده و آخرین حجاب بین محبوب و خود را با محاسن غرق به خون , خرق نموده و به قرارگاه مجاهدین فی سبیل الله راه یافتند.
چه سعادتمند و خوشبختند آنانكه به دنیا و زخارف آن پشت پا زده و عمری را به زهد و تقوا گذرانده و آخرین درجات سعادت را در محراب عبادت و در اقامه جمعه با دست یكی از منافقین و منحرفین شقی , فائز و به بالاترین شهید محراب كه به دست جنایتكار اشقی الاشقیا به ملا اعلا شتافت , ملحق شدند. »
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی