تبیان، دستیار زندگی
محمد اوراز، فاتح اورست روشن شد خدای كوه های بلند او را نگه دارد ! شمع های روشن و دست های به طلب بلند شده هزاران نفر ، به استغاثه ، شفا و بهبودی فاتح قله اورست و به اهتزاز درآورنده پرچم پرافتخار ایران در قلل رفیع جهان « محمد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزاران شمع برای سلامتی محمد اوراز، فاتح اورست روشن شد

خدای كوه های بلند او را نگه دارد !

شمع های روشن و دست های به طلب بلند شده هزاران نفر ، به استغاثه ، شفا و بهبودی فاتح قله اورست و به اهتزاز درآورنده پرچم پرافتخار ایران در قلل رفیع جهان « محمد اوراز » را مسألت می كردند. صدای راز و نیاز در دل شب ، هفت چشمه نقده را حال و هوای دیگری بخشیده بود.

كوهنوردانی كه از شهرهای دیگر استان نیز به جمع راز و نیاز كنندگان پیوسته بودند ، دست به دعا برداشته و برای هم تیمی خود دعا می كردند. هفت چشمه نقده چنین شب پر خاطره یی را نه به یاد داشت و نه فراموش خواهد كرد.

هفت چشمه تفرجگاهی در دامنه كوهی است كه نقده یی ها « یددی گوزه » می خوانند ومردم دیشب برای تفریح به آن مكان نیامده بودند ، بلكه آمده بودند كه برای نجات ورزشكار محبوبشان مراسم دعای توسل بجا آورند.

اعلام خبر مصدومیت اوراز بر اثر سقوط بهمن به هنگام صعود به قله گاشربروم باعث شد تا ستادی با عنوان ستاد پیگیری ، وضعیت درمان و بهبودی كوهنورد ملی پوش را از مسؤولان ارشد جمهوری اسلامی خواستار شده اند.

ستاد پیگیری مصدومیت محمد اوراز و جامعه كوهنوردی آذربایجان غربی با ارسال نامه ای به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی اقدامات انجام شده را ناكافی و در شأن این قهرمان ملی ندانسته است .

این نامه كه رونوشت آن به رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شده ، از آقای مهرعلیزاده خواسته است كه با تشكیل یك تیم تخصصی پزشكی و اعزام آن به پاكستان ضمن نظارت بر روند درمان در مورد ادامه معالجات این قهرمان ملی در كشور پاكستان یا اعزام به یك كشور اروپایی تصمیم گیری كنند.

ستاد پیگیری مصدومیت محمد اوراز همچنین طی اطلاعیه های جداگانه ای به خاطر عدم پوشش مناسب خبری حادثه مذكور از برخی از مطبوعات ورزشی كشور اظهار گلایه كرده است. اوراز كه به همراه هیأت كوهنوردی جمهوری اسلامی برای هیمالیانوردی به پاكستان اعزام شده بود، در بیست و پنجم مردادماه در ارتفاع 7900 متری قله گاشربروم بر اثر سقوط بهمن دچار سانحه شد.

اوراز قهرمان كوهنوردی ایران تا ارتفاع 7300 متری با بهمن دست و پنجه نرم كرد و از زیر خروارها برف به شكل معجزه آسایی رهایی یافت ، اما هنوز به زندگی بازنگشته است.

این قهرمان بعد از چهار روز از ارتفاع 7300 متری گاشربروم به پایین و بیمارستان شفای اسلام آباد پاكستان انتقال یافت و از آن روز تاكنون در حالت كما « بیهوشی كامل » به سر برده است. بر اساس آخرین خبری كه روابط عمومی ستاد ویژه پیگیری مصدومیت محمد اوراز در اختیار ایرنا قرار داد ساعت 30/ 19 دقیقه دوشنبه برای نخستین بار چشمان اوراز در پاسخ به صدای برادرش كه « محمد محمد » صدا می زد برای لحظه ای گشوده و سپس بسته شد كه بنا به قول « مخصوص محمد» پزشك معالج پاكستانی اش عكس العملی رضایت بخش محسوب می شود.

همچنین ستاد پیگیری مصدومیت اوراز با انتشار اطلاعیه ای خواستار پاسخگویی به سؤال هایی در رابطه با علت صعود با وجود تأكید تیم های موجود در منطقه مبنی بر عدم صعود ، سوابق علمی سرپرست این تیم و پزشك تیم شده است.

اوراز تاكنون پنج قله بالای 8000 متری جهان را فتح كرده كه با صعود بدون اكسیژن به سه قله ، ركوردی در این زمینه به جا گذاشته است. وی به عنوان نخستین مسلمان فاتح بام جهان ، به قله رفیع اورست نیز صعود كرده است.

این قهرمان ملی پوش ایران ، مدرك مربیگری بین المللی از مدرسه شامونی كشور فرانسه دریافت كرده و مربی تیم ملی كوهنوردی ایران و نخستین مربی درجه یك كشور است.

اوراز با 34 سال سن ، كوهنوردی را از سال 70 در كانون كوهنوردان نقده شروع كرده است.