تبیان، دستیار زندگی
رضا رشیدپور که علاقه خاصی به رصد فضای مجازی در برنامه اش دارد روز گذشته دقایق زیادی از برنامه حالا خورشید را به ماجرای ویدئوهای متجاوز به حریم خصوصی هنرمندان اختصاص داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله تلویزیون به ویدئوی جنجالی

رضا رشیدپور که علاقه خاصی به رصد فضای مجازی در برنامه‌اش دارد روز گذشته دقایق زیادی از برنامه حالا خورشید را به ماجرای ویدئوهای متجاوز به حریم خصوصی هنرمندان اختصاص داد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
حالا خورشید

با اینکه تلویزیون معمولا در رابطه با حواشی شبکه‌های اجتماعی ورود نمی‌کند و موضع خاصی نمی‌گیرد اما رضا رشیدپور، صبح روز گذشته در برنامه «حالا خورشید»، نزدیک به ده دقیقه از برنامه‌اش را به ماجرای انتشار کلیپ گفتگوی غیراخلاقی یکی از سایتها با بازیگر معروف سینما و تلویزیون اختصاص داد، تمام جوانب پیرامون این اتفاق را بررسی کرد و از اینکه چنین اتفاقی در ایران افتاده، ابراز تاسف کرد. این واکنش همدلانه از برنامه صبحگاهی تلویزیون آنهم در شرایطی که این نماهنگ غیراخلاقی، چند روزی است میان بخش مهمی از کاربران فضای مجازی، دست به دست می‌چرخد و موج عجیبی پیرامون آن به وجود آمده، اقدام به موقع و بسیار قابل قبولی به نظر می‌رسد.

ماجرا چه بود؟

ماجرا از اینجا شروع شد که روز دوشنبه، فردی از یکی از سایتهای تازه تاسیس ، با بازیگر مشهور سینما و تلویزیون تماس می‌گیرد و در حالی که تلفن را روی اسپیکر گذاشته، صراحتا از او می‌پرسد که آیا از همسرش جدا شده یا نه؟ بازیگر که در موقعیت بسیار بدی قرار گرفته، به او می‌گوید که این مسئله کاملا شخصی است و اصلا دلیلی ندارد پاسخ دهد. او با اصرار تلاش می‌کند از ماجرا سر در بیاورد و می‌گوید اگر جدا نشده پس چرا همسرش را در اینستاگرام آنفالو کرده. بازیگر نهایتا می‌گوید که مسئله را نه تایید می‌کند و نه تکذیب. این مکالمه همان روز در سایت منتشر می‌شود و تا شب، در تمام شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. این سایت فقط به این گفتگو اکتفا نمی‌کند و بلافاصله در تماس با یکی دیگر از بازیگران با تجربه سینما و تلویزیون، او را هم به خاطر فیلمهایی که دخترش در خارج از کشور بازی میکند مورد مواخذه قرار میدهد. صراحتا از او می‌پرسد که خودت حاضری این فیلم را کنار خانواده‌ات تماشا کنی؟

سوال نظرسنجی مرتبط با ویدئوها

او سناریویی طراحی کرده بود و آن را به همراه همکارش اجرا کرد. از همکارش پرسید: تو این ویدئویی که منتشر شده را دیدی؟ درست است یک نفر به اسم خبرنگار زنگ بزند به یک بازیگر و از او راجع به طلاقش بپرسد؟ همکار گفت که به نظرش همه چیز جنبه تبلیغاتی دارد و یک رسانه برای اینکه خودش را مطرح کند دست روی یک شخصیت مشهور می‌گذارد.

صبح روز سه شنبه، هنوز هنرمندان و سایتهای خبری نسبت به این حرکت غیراخلاقی چندان واکنشی نشان نداده بودند که رضا رشیدپور در برنامه «حالا خورشید» به عنوان یکی از اولین رسانه‌ها نسبت به این مسئله موضع گرفت. رشیدپور سوال نظرسنجی برنامه‌اش را هم در همین زمینه طراحی کرد. سوال این بود:« کدام یکی مهمتر است؟ 1) حریم خصوصی، 2) گردش آزاد اطلاعات. او پیش از اینکه بحث را به سمت و سوی این اتفاق ببرد، سوال نظرسنجی را مطرح کرد و درواقع برنامه را طوری پیش برد که از این سوال به ماجرای کلیپ برسد.

سناریوی رشیدپور برای ورود به مسئله

ورود رشیدپور به این مسئله اصلا گذرا و سطحی نبود. به نظر میرسید برای محکوم کردن این اتفاقها، کاملا با برنامه ریزی و مشورت وارد عمل شده است. او سناریویی طراحی کرده بود و آن را به همراه همکارش اجرا کرد. از همکارش پرسید: تو این ویدئویی که منتشر شده را دیدی؟ درست است یک نفر به اسم خبرنگار زنگ بزند به یک بازیگر و از او راجع به طلاقش بپرسد؟ همکار گفت که به نظرش همه چیز جنبه تبلیغاتی دارد و یک رسانه برای اینکه خودش را مطرح کند دست روی یک شخصیت مشهور می‌گذارد و وارد حریم خصوصی او می‌شود. رشیدپور اینبار یک مقدار از مقام منتقد پا را فراتر گذاشت و سعی کرد ماجرا را از نقطه نظر خبرنگار ببیند. او گفت:« یک خبرنگار یا «مثلا خبرنگار» میگوید اینها آدمهای معروفی هستند نمیشود که هروقت بخواهند ازدواج کنند هرقت نخواهند طلاق بگیرند. نمی‌توانیم بگوییم به مردم ربطی ندارند!» همکارش گفت:«بهرحال اینها ادمند و زندگی خصوصی دارند.» رشیدپور گفت:«چطور وقتی اتفاق خوب میگذارند میایند عکس میگذارند توی فضای مجازی و 20 میلیون لایک میگیرند آن موقع مردم خوبند حالا که اتفاق بدی افتاده نه! مردم نباید بدانند.»

مردم مقصرند

رشیدپور بلافاصله از این صحبت‌هایش نتیجه متفاوتی گرفت. توپ را در زمین مردم انداخت و اینطور بیان کرد که این مردم هستند که باعث بروز چنین مسائلی می‌شوند:« من باز تاکید میکنم مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. ما وقتی به عنوان مردم این جامعه، زمانی که با چنین خبری روبه‌رو می‌شویم، سریع جمع می‌شویم تا ببینیم چه شده نباید تقصیر را گردن کس دیگری بیندازیم. خب وقتی مشتری وجود دارد، جایی مثل این سایت هم جنس خودش را عرضه می‌کند.» بعد در ادامه حرفهایش گفت که ما مردم هستیم که باید آهنگمان را به سمتی ببریم که یک مقدار ستار‌العیوب باشیم و دنبال اخبار اینچنینی نرویم. رشیدپور به راحتی از این مسئله نگذشت و تقبیح این ماجرا را ادامه داد. گفت:«آن دوست نازنینی که برمیدارد زنگ میزند به سینماگر اصلا می‌داند او کجاست؟ شاید الان سوار تاکسی است یا کنار یک آدم رودربایستی‌ دار است! شاید دارد یک کار مهمی انجام می‌دهد! آنوقت دوربین را می‌گیرد دستش و چنین مکالمه‌ای را ضبط میکند و اصرار دارد که خب الان به من بگویید چرا عکسهایتان را پاک کردید؟ طلاق گرفتید یا نه؟ این بسیار کار زشتی است.»

حالا خورشید

رفع اتهام از دید در شب

در بخشی از صحبتها برای اینکه مبادا متهم شود به اینکه خودش در برنامه «دید در شب» وارد حریم خصوصی افراد می‌شده و از آنها سوالات خصوصی می‌پرسیده، تاکید کرد:«اینکه شما یک نفر مهمان را دعوت می‌کنید داخل استودیو و از او سوال می‌پرسید خیلی فرق می‌کند با اینکه یک مرتبه بدون هماهنگی، به فردی زنگ بزنید و از او سوالات عجیب و غریب بپرسید و همان لحظه فیلمبرداری کنید و در سایت بگذارید. این کار واقعا بی اخلاقی است. مردم آبرو دارند حریم شخصی دارند چرا به بهانه پررنگ شدن رسانه‌مان هرکاری میکنیم تا بگوییم دو میلیون نفر فالور داریم. اصلا چنین کانال و سایتی از ریشه باید نباشد که بخواهد حریم خصوصی کسی را خدشه دار کند.»

ستایش عملکرد مثبت تلویزیون

انتشار این دو ویدئوی غیراخلاقی، غیر از تلویزیون در سایتهای مختلف خبری و میان هنرمندان هم بازتاب زیادی داشت. بعضی از سایتهای خبری نقدهایی نوشتند و به رسانه مورد نظر توپیدند و برخی دیگر اعلام کردند که این بازیگران می‌توانند خیلی زود از سایت مورد نظر شکایت کنند. با این حال کماکان واکنش بسیار مثبت و به موقع تلویزیون در دفاع از این بازیگران و محکوم کردن این گونه اتفاقها  طبیعتا می‌تواند اثر مهمی در پایان این مسائل داشته باشد.  


منبع: هفت صبح