تبیان، دستیار زندگی
ست شیخ موسی حسن صفار روحانی شیعی در عربستان، در گفت‌وگویى تأكید كرد: اعتماد كردن به امریكا در حقیقت تكیه كردن بر سراب است. این روحانی منطقه شیعه‌نشین قطیف با بیان مطلب فوق تصریح كرد: مسلمانان و كشورهای اسلامی كه به امریكا و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امریكا هیچگاه در پى منافع و مصالح كشورى نبوده است

شیخ موسی حسن صفار روحانی شیعی در عربستان، در گفت‌وگویى تأكید كرد: اعتماد كردن به امریكا در حقیقت تكیه كردن بر سراب است.
این روحانی منطقه شیعه‌نشین قطیف با بیان مطلب فوق تصریح كرد: مسلمانان و كشورهای اسلامی كه به امریكا و ارتباط با آن امیدوارند بدانند، هیچ نفع و خیری در ارتباط با این كشور مستكبر وجود ندارد. وی گفت: امریكا هیچ‌گاه درپی منافع و مصالحخ كشور و ملتی نبوده و نیست و نباید فریب آن را خورد. شیخ صفار افزود: امریكا در برقراری دموكراسی، حقوق بشر و آزادی، دروغ‌گویی بیش نیست و هیچ‌گاه به حمایت و طرفداری از مردم و جامعه‌ای بر نمی‌خیزد مگر اینكه منافع خودش را در آن یافته باشد. شیخ صفار كه دیدارهایی نیز با ولیعهد عربستان داشته، هشدار داد: تمامی مسلمانان اعراب و كشورهای خاورمیانه را از گرفتار شدن در دام‌های شیطانی و ادعای فریبنده امریكایی بر حذر می‌دارم كه امریكا سرابی بزرگ است. وی گفت: مبادا كسی گمان كند كه تكیه بر امریكا برای حل مشكلات سیاسی و اقتصادی، سودمند است كه جز پشیمانی نتیجه‌ای دیگر ندارد.
صفار گفت: توصیه من به همه این است كه در جهت درگیری‌ها و گرایش‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی‌شان سراغ امریكا نروند كه این كشور به همراه رژیم صهیونیستی جز دشمنی بر دنیا هیچ اقدام دیگری نمی‌كنند.
وی در ادامه این گفت‌وگوی مطبوعاتی به وضعیت شیعه و سنی در عربستان و دیگر نقاط دنیا اشاره كرد و گفت: نباید درگیری‌های مذهبی بین شیعه و سنی زیاد شود كه جز خدمت به امریكا و منافع استعماری آن پیامد دیگری ندارد.
صفار تأكید كرد: شیعیان، اهل تسنن را برادران دینی خود می‌دانند و در حوزه‌های علمیه شیعیان نیز از كتب و تألیفات عالمان اهل تسنن بسیار استفاده می‌شود. شیخ موسی صفار افزود: حكومت عربستان نیز نباید شیعیان و نخبگان این طایفه را در انزوا قرار دهد و آنان را از حضور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باز دارند كه این امر اختلاف بین شیعه و سنی را گسترش می‌دهد. این روحانی شیعی كه سال‌ها در تهران، قم و نجف به تحصیل و تدریس مشغول بوده، خاطر نشان كرد: درست است كه شیعیان و اهل تسنن در امور فقهی و بعضاً اعتقادی اختلافاتی دارند اما این امر نباید مهم تلقی گردد و هر دو طایفه مسلمان باید بدون توجه به اختلاف‌ها، نقاط مشترك یكدیگر را در نظر بگیرند و بر وحدت و انسجام یكدیگر بیفزایند.
منبع :  مجله المدینه