تبیان، دستیار زندگی
ند حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری سه‌شنبه شب در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله مروارید در مسجد اعظم گفت: امروز كفر و شرك با شیوه‌های مدرن به جنگ اسلام آمده است. در قالب دین مطالبی ارائه می‌شود كه با مبانی دینی ضدیت دارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علماى دین بهترین چهره هاى خلق خدا هستند

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری سه‌شنبه شب در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله مروارید در مسجد اعظم گفت: امروز كفر و شرك با شیوه‌های مدرن به جنگ اسلام آمده است. در قالب دین مطالبی ارائه می‌شود كه با مبانی دینی ضدیت دارد.
در این مراسم كه آیات عظام مكارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، علوی گرگانی، مدیر حوزه علمیه قم، جمعی از اعضای خبرگان رهبری و جامعه مدرسین و جمع كثیری از طلاب و مردم قم حضور داشتند یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.
وی با بیان روایتی از پیامبر اكرم ـ ص ـ مبنی بر اینكه اصلاح جامعه در دست چهار گروه است، گفت: زمامداران و رؤسای حكم، علمای دین و دانشمندان، عابدان و مؤمنان و تجار و متمكنین گروه‌هایی هستند كه اصلاح جامعه را به دست دارند.
وی ادامه داد: زمامداران جامعه نسبت به جان و مال و ناموس مردم مسئول هستند و علمای دین طبیبان خلق به حساب می‌آیند. عابدان و مؤمنان نیز دلیران جامعه و متمكنین امانت‌داران خداوند محسوب می‌شوند. اگر هر یك از این گروه‌ها دچار انحراف شوند، جامعه را به انحراف می‌كشانند.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری به حدیثی از امام صادق ـ ع ـ اشاره كرد و گفت: اگر عالمان دینی نبودند و مردم را از انحرافات شیطانی حفظ نمی‌كردند، یك نفر مؤمن پس از غیبت امام عصر ـ عج ـ باقی نمی‌ماند. اگر عالمان دین كه روحانیون، فقها، محدثین، مفسرین، مورخین و متكلمین می‌باشند زمام قلوب شیعیان را در دست نمی‌گرفتند، كشتی و سفینه اسلام در امواج سهمناك و مهلك دشمنان غرق می‌شد.
وی افزود: علمای دین بهترین چهره‌های خلق خدا هستند و در عین حال نیز این قشر با دشمنان خطرناكی روبه‌روست.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود به توطئه‌های دشمنان اشاره كرد و گفت: در زمان‌های گذشته تنها یك شرك و كفر در برابر اسلام وجود داشت كه بت‌پرستان بودند. روزگاری نیز علاوه بر شرك و كفر جلی، كفر و شرك خفی نیز در برابر اسلام قرار گرفت كه این شرك حضرت علی ـ ع ـ را خانه‌نشین كرد.
وی ادامه داد: امروز كفر و شرك مدرنتیه در برابر اسلام ظاهر شده است كه در حال حاضر جوامع اسلامی بویژه جامعه ما را تهدید می‌كند. در قالب دین، اسلام و مذهب مطالبی ارائه می‌شود كه ضدیت با مبانی دین دارد.
وی به ترویج این تفكر نادرست كه دین حق است و تكلیفی برای ما ندارد، ‌اشاره كرد و گفت: افرادی كه به دنبال راه حلی برای شانه خالی كردن از بار مسئولیت هستند با این تفكرات به راحتی منحرف می‌شوند و اینجاست كه رسالت حوزه‌ها و مجتهدان بیش از پیش نمایان می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به برگزاری برخی جشن‌های هنری كه احكام شرعی را زیر پا می‌گذارند، گفت: عده‌ای در قالب فعالیت‌های فرهنگی تلاش می‌كنند كه با اسلام و قرآن مبارزه كنند و دین خدا را از بین ببرند. البته بدانند این آرزوی واهی را به گور خواهند برد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود آیت الله مروارید را از علمای عامل دین دانست و گفت: ایشان عالمی ربانی، فقیه، بی‌نیاز و متأله قرآن و استاد مكتب معارف اهل بیت ـ ع ـ بود كه در سال 1329 در مشهد مقدس پا به عرصه حیات نهادند. وی در 13 سالگی به دلیل علاقه وافر به علوم اسلامی وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مسیر دانش‌اندوزی نزد عالمانی بزرگ همچون حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودكی و علامه حاج شیخ هاشم قزوینی كسب علم نموده است. مرحوم آیت الله مروارید مدتی پس از فوت استاد خویش میرزا مهدی اصفهانی در مشهد به تدریس خارج فقه و معارف دینی پرداخت و قریب چهل سال انبوهی از جویندگان علوم و معارف اسلامی را از دروس علمی و عملی خود بهره‌مند ساخت كه بسیاری از آنها خود عالمانی برجسته و وارسته‌اند.
وی به تألیفات آن عالم ربانی اشاره كرد و گفت: كتاب تنبیهات حول المبدأ و المعاد خلاصه‌ای از درس‌ها و معارف وی است كه در دوره‌های متعدد به تدریس آنها پرداخته بود و بنا به خواهش تنی چند از شاگردان خویش آن را به صورت كتاب مستقل به رشته تحریر درآورد.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری به تأسیس دو مدرسه علمیه بعثت و سعادت در مشهد از سوی آن مرحوم اشاره كرد و گفت: این عالم ربانی در سن 96 سالگی درپی سكته قلبی در شامگاه سه‌شنبه 19 شعبان 1425 هـ . ق از این دیار رخت بربست و به لقای حق شتافت.
منبع : رسا