تبیان، دستیار زندگی
رد حجت الاسلام والمسلمین هادوی از اساتید حوزه علمیه قم در جلسه دفاع از پایان‌نامه سطح چهار حوزه با موضوع دین و آزادی گفت: رساله‌‌های ارائه شده از سوی حوزویان در سطح بالا و قابل قبولی هستند. حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رساله هاى حوزویان بالاتر از رساله دانشجویان قرار دارد

حجت الاسلام والمسلمین هادوی از اساتید حوزه علمیه قم در جلسه دفاع از پایان‌نامه سطح چهار حوزه با موضوع دین و آزادی گفت: رساله‌‌های ارائه شده از سوی حوزویان در سطح بالا و قابل قبولی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی با اشاره به تاریخچه رساله‌نویسی در حوزه علمیه گفت: چنین حركتی در حوزهای علمیه اقدام خوبی به حساب می‌آید و البته ممكن است با كاستی‌هایی هم مواجه باشد. از جمله این كاستی‌ها محدودیت استاد می‌باشد، این در حالی است كه متقاضی رساله‌نویسی زیاد است و این مسئله باعث می‌شود كه مسئله دفاع از رساله‌های طلاب با تأخیر صورت پذیرد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: لازم است مجموعه آموزشی حوزه برای كار علمی ـ تحقیقی طلاب اهمیت بیشتری دهد و تحقیق در بین طلاب را طبق موازین و استانداردهای موجود پیش برد. وی گفت: تسهیلات ارائه شده به اساتید راهنمای دانشگاه بیشتر از ‌اساتید حوزه است و این موضوع هم یكی از مشكلات و محدودیت‌های موجود در حوزه است كه باعث دیر مطرح شدن رساله‌های طلاب می‌شود. با این همه، رساله‌ها و تحقیقات طلاب در مجموع از رساله‌های ارائه شده از سوی دانشجویان دانشگاه‌ها در جایگاه بهتری قرار دارد.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به فرق بین رساله و كتاب گفت: رساله یك ساختار خاص با مخاطبان مخصوص خود را دارد. رساله نوشته شده قابل عرضه به عنوان كتاب نیست و موضوع كتاب‌ فراتر از یك رساله است. رساله علاوه بر نوآوری باید در محدوده خاصی به بررسی موضوع بپردازد. حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی افزود: در رساله‌هایی كه در سطح دكترا مطرح و نوشته می‌شود، باید همه منابع و مدارك را دیده و گامی فراتر از منابع و مدارك موجود برداشته شود و رساله برای پاسخ به یك سؤال یا چند سؤال مشخص سامان یابد و موضوع رساله محدود و در ‌ولی آن موضوع محدود صاحب رساله بررسی عمیق به انجام رساند. وی افزود: مخاطب رساله كسانی هستند كه در آن زمینه اطلاعات دارند، بنابراین نویسنده رساله با فرض اینكه مخاطبش چنین طیفی هستند، كل رساله را سامان می‌دهد‌.
حجت الاسلام والمسلمین هادوی با بیان فرق موجود بین رساله‌های سطح 4 و سطح 3 گفت: رساله سطح 4 باید تخصصی باشد ولی رساله‌های سطح 3 بیشتر جمع‌آوری منابع است. توقعی كه از نویسنده سطح 3 است، این است كه منابع و تحقیقات را جمع‌آوری كند اما در سطح 4 نوآوری و كیفیت اهمیت بیشتری دارد كه این هم تابع موضوع رساله است. وی با اشاره به ضرورت طرح پیش زمینه موضوع در رساله‌ها گفت: منظور از پیشینه بحث همان پیشینه تحقیق است و اینكه چه كسانی پیش از این در این موضوع رساله نوشته و تحقیق كرده‌اند و پس از آن به نقد و تحلیل سایر تحقیقات بپردازد.
منبع : رسا