تبیان، دستیار زندگی
در این فضاست که ریئس حزب لیبرال دموکرات روسیه، ولادیمیر ژرینوفسکی، حتی در گفتن این حرف تردید نمی کند که انتخاب شدن هیلاری کلینتون یعنی جنگ هسته ای.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغازگر جنگ جهانی سوم کیست؟

در این فضاست که رئیس حزب لیبرال دموکرات روسیه، ولادیمیر ژرینوفسکی، حتی در گفتن این حرف تردید نمی کند که انتخاب شدن هیلاری کلینتون یعنی جنگ هسته ای.

فرآوری: ع.امانی -بخش سیاست تبیان

جنگ جهانی سوم، پوتین، هیلاری کلینتون، انتخابات، انتخابات آمریکا، سوریه، دمشق، داعش، جنگ، هسته ای،

جنگ ، ترور ، حملات تروریستی ... ؛ آمار استفاده از این واژگان و مشاهده ی آنها در سراسر جهان به شدت رو به افزایش است. تعداد حملات نظامی افزایش یافته ، دخالت ها در امور داخلی کشورها توسط حاکمان جهانخوار رو به افزایش است زیرا روح جنگ طلبی و گستاخی برخی از کشورها آنچنان بالاست که می توان آنها را در لیست کشورهای مسبب جنگ جهانی سوم قرار داد.
یکی از کشورهایی که روحیه جنگ طلبی و پتانسیل بالایی در جنگ افروزی داشته و سابقه غنی در این زمینه دارد ایالات متحده آمریکا است، کشوری که اگر بخواهیم بررسی کنیم با کدام کشورها مشکل دارد و ممکن است جرقه ابتدایی را بزند باید بگوییم اگر همسو باسیاست های این کشور رفتار نکنید بدون شک با شما مشکل خواهد داشت.

با وجود شرایط سختی که روسیه از 2014 و پس از مسائل شرق اوکراین با آن روبرو بوده، این کشور قادر خواهد بود طرح نوسازی تجهیزات هسته ای را عملی کند.

حائز اهمیت آن که تنش میان مسکو و واشنگتن در بالاترین حد از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رسیده است. تقریبا روزی نیست که رسانه های مکتوب و دیداری و شنیداری به این تنش فزاینده نپردازند و نظر مطلعان نظامی را در خصوص تقابل محتمل این دو کشور جویا نشوند. رسانه ها خصوصا درباره امکان به کار گیری سلاح هسته ای از جانب هر یک از طرفین نگرانند.
آنچه که این بحران را تشدید کرده تحریم های غربی علیه روسیه است. روسیه نیز این اقدامات را بی جواب نگذاشته و دستگاه سیاست خارجی خود را در اطراف و اکناف جهان بسیج کرده است تا مدام از امکان حمله ی نظامی علیه غرب با محوریت سلاح هسته ای سخن بگویند.
این فضای متشنج، دو پرسش بسیار جدی را پیش روی کارشناسان اقتصادی و نظامی در سراسر جهان قرار داده است: نخست اینکه در صورت بروز جنگ هسته ای خطرناک ترین سلاح موجود در زرادخانه های روسیه چیست؟ و دیگر اینکه قدرت اقتصادی موسکو در تجهیز و به روز رسانی مهمات نظامی اش در سایه ی ادامه ی تحریم ها چیست.

آیا روسیه می تواند جنگ جهانی سوم به راه بیاندازد؟

"پل کریچروبرتس" (مشاور سیاسی اقتصادی ریگان در دهه ی هشتاد) در تحلیل خود مشخصا به سلاحی اشاره کرده که روس ها آن را موشک "اس اس 18" می نامند که در نزد آنها به "شیطان" هم معروف است. روبرتس مدعی است که روسیه 55 موشک در این رده در اختیار دارد و می تواند آن ها را به کلاهک هسته ای به حجم 20 کیلوتن مجهز کند. موشک شیطان هزار برابر از بمبی که بر سر ناکازاکی انداخته شد قوی تر است.
او می گوید موشک شیطان می توان سه چهارم نیویورک را با خاک یکسان کند و آن را به شهری غیرقابل سکونت تبدیل کند. وی همچنین اظهار داشت که تنها 5 موشک شیطان می توانند ساحل شرقی ایالات متحده را در صورت اصابت به شهرهای نیویورک، میامی، فیلادلفیا، بوستون و واشنگتن به کلی نابود کند و 4 میلیون انسان را کشته و بیش از 3 میلیون را زخمی کند. می توان 10 بمب هسته ای را به این موشک ها اضافه کرد که هر یک 550 کیلوتن وزن داشته باشد. این حجمی از تخریب است که هر سیستم دفاعی را فلج می کند و امکان مقابله با آن را غیرممکن می کند.
سرگی مارکوف یکی از مستشاران وابسته به حکومت روسیه گفته است که روسیه عزم خود را برای پیروزی در میدان سوریه جزم کرده است و اگر این هدف به واسطه ی ممانعت جدی غرب تحقق
پیدا نکند امکان بروز چنین جنگی برای روسیه دور از ذهن نییست. درست به همین دلیل است که روسیه ارتش دزدان سایبری خود را برای هدف قرار دادن نظام انتخابات امریکا بسیج کرده و به شدت مایل است که ترامپ را به کاخ سفید برساند.
در این فضاست که رئیس حزب لیبرال دموکرات روسیه، ولادیمیر ژرینوفسکی، حتی در گفتن این حرف تردید نمی کند که انتخاب شدن هیلاری کلینتون یعنی جنگ هسته ای.

کریستی مدعی است که تحریم های غربی آن قدر نیست که پوتین را از رسیدن به اهداف نظامی اش بازدارد.

اما در خصوص سوال دوم روزنامه ی المستقبل به سراغ مطلبی رفته است که ادوارد هانتر کریستی متخصص اقتصادی نظامی در پیمان آتلانتیک شمالی در مجله ی «ناتو ریویو» نوشته است.
کریستی معتقد است که روسیه با آغاز سال 2017 و با بازگشت قیمت نفت و گاز به یک سطح مطلوب خواهد توانست اقتصاد خود را از مخمصه نجات دهد و بنابراین خواهد توانست به برنامه ای که کرملین برای به روز رسانی زرادخانه ی هسته ای خود تا 2020 دارد جامه ی عمل بپوشاند.
این تحلیل گر معتقد است که با وجود شرایط سختی که روسیه از 2014 و پس از مسائل شرق اوکراین با آن روبرو بوده است، این کشور قادر خواهد بود طرح نوسازی تجهیزات هسته ای خود را که از 2011 آغاز شده است عملی کند. کریستی مدعی است که تحریم های غربی آن قدر نیست که پوتین را از رسیدن به اهداف نظامی اش بازدارد.
نتیجه
به هر حال  تفاوتی نمی  کند که جرقه جنگ جهانی سوم از کجا زده می شود ، از آمریکا یا از روسیه ، از پیونگ یانگ یا از دمشق، آنچه در این راستا مهم و حتمی می  نماید ، آن است که جامعه بین المللی در آستانه جنگی بزرگ قرار دارد و اکثر کشورها این خطر را احساس و خود را برای مبارزه ای نابودکننده آماده می سازند!.


منابع : باشگاه خبرنگاران جوان / تابناک / صراط نیوز