تبیان، دستیار زندگی
سال ها خدمت در کمیته خدمات تسلیحات سنا و وزیر امور خارجه آمریکا به کلینتون تجربه کافی برای مدیریت بحران های هسته ای را داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلینتون مدیر تهدیدات هسته ای!

سال ها خدمت در کمیته خدمات تسلیحات سنا و وزیر امور خارجه آمریکا به کلینتون تجربه کافی برای مدیریت بحران های هسته ای را داده است.

بخش سیاست تبیان

کلینتون، ترامپ، وزیر، بحران، تسلیحات هسته ای، مدیریت بحران، وزیر امور خارجه، سنا، انتخابات، نتیجه

سال ها خدمت در کمیته خدمات تسلیحات سنا و وزیر امور خارجه آمریکا به کلینتون تجربه کافی برای مدیریت بحران های هسته ای را داده است. او بدرستی خطر استفاده از تسلیحات هسته ای را درک می کند و می داند که نباید دست تروریست ها به این تسلیحات کشتار جمعی برسد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم سام نان، سناتور پیشین کنگره آمریکا نوشت: بنیان گذاران آمریکا مصمم بودند تا از تمرکز قدرت در یک فرد یا بخشی از دولت جلوگیری کنند.

زمانی که بحث اختیار پرتاب تسلیحات هسته ای مطرح می شود هیچ گونه بازرسی یا توازنی وجود ندارد، زندگی میلیون ها انسان و احتمالاً سرنوشت کره زمین به قضاوت یک شخص بستگی دارد که این شخص رییس جمهور آمریکا  است.

در آن صورت یک گروه تروریستی راه های بسیار بیشتری را برای دستیابی به تسلیحات هسته ای یا مواد شکافت پذیر مناسب برای ساخت این تسلیحات در اختیار خواهند داشت.

هم اکنون 9 کشور دارای تسلیحات هسته ای هستند. در یک درگیری نظامی رهبران این کشورها هشدارهای دقیق و گسترده ای را نمی توانند پیش از وقوع یک جنگ هسته ای دریافت کنند و تنها دقایقی فرصت دارند تا پاسخ دهند.

هکرهای حرفه ای می توانند سیستم های هشدار دهنده را گمراه کنند و کارکرد فرماندهی و کنترل را برهم بریزند. مسکو و واشنگتن هنوز هم تسلیحات هسته ای خود را آماده پرتاب دارند تا بتوانند تنها در چند دقیقه پرتاب شوند. یک استراتژی کهنه که میراث به جای مانده از جنگ سرد است.

زمانی که یک موشک هسته ای پرتاب شود حتی اگر اشتباه پرتاب شده باشد نمی توان جلوی آن را گرفت. اشاعه تسلیحات هسته ای نیز یک مشکل بسیار جدی است.

با توجه به وجود مواد شکافت پذیر مناسب برای ساخت تسلیحات هسته ای در بیش از 20 کشور جهان و گسترش دانش ساخت آن، دیگر هیچ انحصاری در مورد ساخت این تسلیحات وجود ندارد.

رییس جمهور آینده آمریکا باید به طرز دقیقی در مورد این چالش ها بیاندیشد. سوال مهم آن است که او در شرایط احتمالی که تنها چند دقیقه فرصت تصمیم گیری دارد چه واکنشی از خود نشان خواهد داد. او در صورت روبه رو شدن با هشدار حمله هسته ای که می تواند یک هشدار اشتباه باشد چه پاسخی خواهد داد. با وجود فرسوده شدن اعتماد دوجانبه میان مسکو و واشنگتن، مردم هر دو کشور به قضاوت رهبران خود اعتماد ندارند.

در ادامه گزارش این سناتور دموکرات پیشین آمده است: چند سال پیش من پشت میز کنفرانس در مسکو با حضور نمایندگان هر دو کشور نشستم که ولادیمیر پوتین نیز در آن نشست حضور داشت. من در آن جلسه نگرانی خود را در این باره اعلام کردم که در صورت اعلام هشدار حمله او یا رییس جمهور آمریکا تنها چند دقیقه فرصت دارند تا در مورد استفاده از تسلیحات هسته ای تصمیم گیری کنند. من پیشنهاد دادم که ارتش هر دو کشور باید در راستای این که رییس جمهور زمان بیش تری برای بررسی گزینه ها داشته باشد، با یکدیگر همکاری کنند.

هر کسی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برنده شود اختیار استفاده از تسلیحاتی را دارد که می تواند به زندگی کره زمین پایان دهد. زمانی که شخصی این قدرت را در اختیار دارد و به تنها عامل تخریب زندگی بشر تبدیل می شود این قدرتی فراتر از تصور انسان است. آیا کسی آماده است یا صلاحیت آن را دارد تا این تصمیم سرنوشت ساز را اتخاذ کند؟ البته که این طور نیست اما با این حال این مسوولیت فرمانده کل قوا است. برای فرمانده کل قوا داشتن خلق و خوی مناسب و آرامش ضروری است و از همه مهم تر در اختیار داشتن ویژگی های رهبری؛ که برای کاهش ریسک انجام چنین تصمیم گیری لازم است.

تنش ها میان آمریکا و روسیه افزایش یافته است که اقدامات روسیه در اوکراین و سوریه و دخالت در انتخابات آمریکا باعث آن بوده است.

هیلاری کلینتون تجربه، قدرت قضاوت درست و مهارت های کافی را برای قبول چنین مسوولیتی در اختیار دارد. در طول سال ها خدمت در کمیته خدمات تسلیحات سنا و وزیر امور خارجه آمریکا، او با رهبران چین، روسیه و متحدان کلیدی آمریکا در ارتباط بوده است. او اهمیت کاهش ریسک استفاده از تسلیحات هسته ای و دور نگهداشتن مواد هسته ای از دست تروریست ها را درک می کند. او تحت فشارهای شدید به تصمیم گیری در مورد جنگ یا صلح کمک کرده است. مثل دیگر سیاستمداران، او اشتباهاتی را نیز انجام داده است؛ اگرچه او از اشتباهات خود تجربه های خوبی کسب کرده که برای یک رهبری کارآمد لازم است. او همانند رونالد ریگان و میخاییل گورباچف، رهبران پیشین آمریکا و روسیه معتقد است که جنگ هسته ای برنده ای نخواهد داشت و هرگز نباید آغاز شود.

از طرف دیگر، دونالد ترامپ دیگر نامزد ریاست جمهوری اثبات کرده است که او در حوزه تسلیحات هسته ای یک تازه وارد است و بدتر از آن او هیچ میلی به یادگیری در این باره ندارد. او به هیچ کس گوش نمی دهد و رهبران ارتش را تحقیر می کند.

او حتی پیشنهاد داده است در صورتی که عربستان سعودی، ژاپن و کره جنوبی دارای تسلیحات هسته ای بودند، جهان امن تر می شد. این عقیده بسیار خطرناک است. او حتی اعلام کرده که ممکن است علیه تروریست ها از تسلیحات هسته ای استفاده کند که به نظر می رسد از پیامدها و صدمات ویران کننده ای که استفاده از این تسلیحات می تواند بر روی هزاران فرد بی گناه بگذارد،  بی خبر است.

موضوعی که ترامپ احتمالاً به آن فکر نکرده یا درک نمی کند آن است که افزایش تعداد کشورهای دارای تسلیحات هسته ای به طور خطرناکی باعث افزایش خطر اشاعه می شود. در آن صورت یک گروه تروریستی راه های بسیار بیشتری را برای دستیابی به تسلیحات هسته ای یا مواد شکافت پذیر مناسب برای ساخت این تسلیحات در اختیار خواهند داشت. پیشنهاد ترامپ باعث کاهش امنیت خانواده های آمریکایی خواهد شد.

طی دو سال گذشته، تنش ها میان آمریکا و روسیه افزایش یافته است که اقدامات روسیه در اوکراین و سوریه و دخالت در انتخابات آمریکا باعث آن بوده است. کاهش این تنش ها و خطرات هسته ای لازم الأجرا است. اما این نیازمند افزایش مداوم ارتباطات میان رهبران دو کشور است. نبود هیچ گونه نظارت و توازن در عصر هسته ای دهه هاست که جهان را تحت تأثیر قرار داده است.


منبع : خبرگزاری ایسنا