تبیان، دستیار زندگی
رد رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یكشنبه در ششمین همایش تبلیغ و مخاطبان خاص در قم گفت: باید اصل مهم تقریب مذاهب اسلامی سرلوحه فعالیت مبلغان باشد . وی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: امروز ما نیاز به تبلیغ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نزاع و اختلاف خیرى وجود ندارد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یكشنبه در ششمینهمایش تبلیغ و مخاطبان خاص در قم گفت: باید اصل مهم تقریب مذاهب اسلامی سرلوحهفعالیت مبلغان باشد.

وی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: امروز ما نیاز به تبلیغتخصصی داریم و تنها تبلیغ به شكل عمومی كافی نیست. همان گونه كه امام صادق ـ ع ـ بهما یاد داده‌اند باید در رشته‌های مختلف افراد متخصصی داشته باشیم تا معارف اهل بیتـ ع ـ را به شكل اصولی، حكیمانه‌تر و عالمانه‌تر به مخاطبین برسانند.
حجتالاسلام والمسلمین ربانی در خصوص نحوه تعامل با سایر ادیان و مذاهب اسلامی تصریحكرد: بحث تعامل با پیروان دیگر مذاهب اسلامی به لحاظ نظری و با تكیه بر آیات وروایات امری ضروری است و خاستگاه اصلی این تعامل حوزه‌های علمیه و كارشناسانان علومدینی هستند. البته علیرغم پویایی و رشد فقه شیعه آن چنان كه می‌بایست تاكنون به آنپرداخته نشده است.
وی در ادامه با اشاره به كلامی از حضرت علی ـ ع ـ درنهج‌البلاغه افزود: در نزاع و اختلاف خیری وجود ندارد و لازم است به شكل عالمانه ومدبرانه به مسئله وحدت تقریب مذاهب بپردازیم. بر اساس قاعده‌ای از قوائد فقهیهاختلاف یكی از محرمات در اسلام است و برادران اهل سنت نیز برادران دینی ما هستند وبر گردن ما نیز حقوقی دارند. همان طور كه ائمه ـ ع ـ روش تعامل با آنها را برای ماتبیین كرده‌اند باید برخورد كنیم، اما به دلایل گرایش‌های گذشته و سنت‌های قبلیدچار مشكل هستیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه كرد: تجربهتاریخی نشان داده است اگر ما بخواهیم موفق باشیم راهی جز پیروی از سیره اهل بیت ـ عـ نداریم. پیامبر اكرم ـ ص ـ با كفار از روی محبت برخورد می‌كرد در حالی كه آنهامسلمان نبودند. وی رفتار حكیمانه و عالمانه همراه با استقامت در مواضع شیعی را روشمورد تأیید اهل بیت ـ ع ـ عنوان كرد و گفت: امیدواریم حوزه علمیه عالمانه‌تر وتخصصی‌تر به این گونه مسائل بپردازد و وظیفه خود را در قبال همه مسلمین به نحو احسنانجام دهد.
منبع : رسا