تبیان، دستیار زندگی
17 سال است کوه به کوه و دشت به دشت دنبال دانش آموز می گردد؛ این گزارش حکایت معلمی است که کوهستان را زیر پا گذاشته تا دانش آموزان عشایری بی سواد نمانند؛معلمی که یک پا کوچ رو شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستانی زیبا از ایثار یک معلم ایرانی

17 سال است کوه به کوه و دشت به دشت دنبال دانش آموز می گردد؛ این گزارش حکایت معلمی است که کوهستان را زیر پا گذاشته تا دانش آموزان عشایری بی سواد نمانند؛معلمی که یک پا کوچ رو شده است.

بخش اجتماعی تبیان

معلم ایرانی

این حکایت عزیز محمدی منش معلم مناطق عشایری لرستان است، معلمی که حالا او را با دانش آموزانش در مناطق سخت گذر می شناسند، با کوهستان های سرسخت و صخره های زمخت؛ اما همه این سرسختی او را از رفتن و رسیدن نترسانده است.

می گوید که پاهایش به سختی این راه عادت کرده و البته بی چشمداشتی برای خودش، می خواهد مسئولان حواسشان بیشتر به بچه های کوهستان باشد؛ بچه هایی که حق دارند بیاموزند، حتی اگر این حق را در پسِ چهره سرخ و آفتاب سوخته عشایری و شرم کودکی شان فریاد نمی زنند، ولی باید حواسمان باشد که بی حواسی، از آن ها غافلمان نکند.

دانش آموزانم را خودم پیدا کردم

عزیز محمدی منش خودش را این گونه معرفی می کند: من معلم منطقه صعب العبور، کوچ رو و کوهستانی «ماهرو بختیاری، دره کایت و روستای چم کنار و کنار رودخانه بختیاری» هستم و این منطقه را خودم در میان مناطق سخت گذر و سخت شهرستان الیگودرز پیدا کرده ام.

وی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه من تابستان ها وسایل سفر را می بندم و به مناطقی که بچه های آن در عمرشان معلم نداشته اند می روم ادامه می دهد: بعدازاینکه این مناطق را پیدا کردم چند جلسه با اهالی این مناطق صحبت می کنم و زمانی که رضایت آن ها برای آموزش فرزندانشان را جلب کردم شروع به تدریس می کنم.

این معلم مناطق عشایری لرستان در ادامه سخنان خود می گوید: وقتی که سال تحصیلی در آن منطقه به اتمام رسید معلم دیگری را به اهالی این مناطق معرفی می کنم و به سراغ پیدا کردن منطقه دیگری که دانش آموزان آن از داشتن معلم محروم هستند می روم.

مناطق «سرد المون»، «المون گرم»، «پاچول گرم»، «کادوه» و ... که همه جزو مناطق سخت گذر و صعب العبور شهرستان الیگودرز به حساب می آیند از دیگر مناطقی است که عزیز محمدی منش برای تدریس آن ها را پیدا کرده است.

۱۷ سال معلمی در مناطق کوهستانی

او در ادامه سخنان خود بابیان اینکه بهار سال ۹۲  من منطقه ای به نام «ذلقی» در شهرستان الیگودرز را پیدا کردم که ۱۱۴ دانش آموز بازمانده از تحصیل داشت و دیگر سن و سال آن ها به دانش آموز نمی خورد و طبق آئین نامه آموزش وپرورش قابل ثبت نام در مدرسه نبودند می گوید: رفت وبرگشت من به این منطقه ۱۲ روز طول کشید و من افسوس می خورم که نتوانستم برای این دانش آموزان کاری انجام دهم و تنها راه حل برای تحصیل آن ها احداث مدرسه شبانه روزی در قالب نهضت سوادآموزی بود.

محمدی منش بابیان اینکه من ۱۷ سال است که معلم مناطق عشایری هستم ادامه می دهد: تابستان امسال یک منطقه جدید به نام «چم کنار» در شهرستان الیگودرز را پیداکرده ام که اگر قسمت باشد می خواهم به آنجا برای تحصیل دانش آموزان بروم.

وی بابیان اینکه این منطقه مرز بین خوزستان و لرستان و کنار رودخانه «بختیاری» است می گوید: من بهار و تابستان که ایام تعطیلات است می روم این مناطق را پیدا می کنم.

محبت و صداقت بچه ها

این معلم مناطق عشایری لرستان در ادامه سخنان خود بابیان اینکه در طول این ۱۷ سال زمینه تحصیل بیش از ۱۷۰ دانش آموز در مناطق صعب العبور را فراهم کرده ام ادامه می دهد: تحصیل این گونه دانش آموزان در این مناطق بسیار سخت است چراکه همه آن ها در حال کمک به خانواده برای امرارمعاش، چرای دام، جمع آوری هیزم و ... هستند.

محمدی منش هدف خود از پیدا کردن این مناطق صعب العبور و کوهستانی و فراهم کردن زمینه تحصیل دانش آموزان را این گونه توضیح می دهد: همیشه از خداوند می خواهم که دو نعمت سلامتی و جوانی را به من بدهد تا بتوانم مناطق بیشتری را پیدا و زمینه تحصیل دانش آموزی را فراهم کنم.

وی سخنان خود را این گونه ادامه می دهد: همین که یک دانش آموز در کوه و مناطق سخت گذر به سؤال من جواب می دهد آن قدر لذت بخش بوده که تمام سختی ها، مشقت ها و پیاده روی کوهستان را فراموش می کنم و خنده ها، محبت، صداقت به معنی واقعی را در میان دانش آموزان مناطق عشایری کامل احساس می کنم.

مسئولان حمایت چندانی نداشته اند

این معلم مناطق عشایری لرستان در ادامه سخنان خود از حمایت نکردن مسئولان و متولیان امر در این حوزه هم انتقاد می کند و می گوید: من وقتی که این مناطق صعب العبور را پیدا می کنم به متولیان و دستگاه های مربوطه این موضوع را انتقال می دهم اما آن ها به جای اینکه حمایت کنند سنگ جلوی پا می شوند.

محمدی منش بابیان اینکه البته این دستگاه ها ازیک طرف حق دارند چراکه ما معلم مناطق عشایری در استان کم داریم تصریح می کند: هم اکنون تلاش من این بوده  معلمی را پیدا کنم و به منطقه ای که در سال گذشته تدریس کرده ام بفرستم.

انتظاری به اندازه یک پلاستیک برای سقف کلاس و یک زیرانداز

وی بابیان اینکه برخی از معلمان حاضر به پذیرفتن شرایط سخت تحصیل در مناطق صعب العبور و کوهستانی نیستند می گوید: مسئولان حمایتی در این زمینه از من ندارند اما چون این کار، اقدامی خدایی بوده آن را دوست دارم و وقتی می بینم دانش آموزی در یک منطقه سخت گذر تحصیل می کند برایم لذت بخش است.

این معلم مناطق عشایری لرستان در ادامه سخنان خود بابیان اینکه از مسئولان به خاطر انجام این کار نمی خواهم که از من تشکر و قدردانی کنند بیان می کند: تنها حمایتی که از آن ها می خواهیم این بوده که به ما یک «زیرانداز»، «پرچم» و «پلاستیک سقف کلاس» و یک معلم برای این گونه مناطق اختصاص دهند تا دانش آموزان از درس و تحصیل جا نمانند.

معلم مناطق عشایری ۲۸ شغل دارد!

محمدی منش بابیان اینکه یک معلم منطقه عشایری در این مناطق  ۲۸ کار و شغل دارد می گوید: تدریس ۱۸ پایه و مقطع دانش آموزی، سوادآموزی و ...، مدیر، سرایدار، خرید دارو برای اهالی منطقه، شرکت در مراسم های مختلف مردم این مناطق، کدخدا منشی بین اهالی، پاسخ به سؤالات شرعی دانش آموزان و پدر و مادران آن ها، یاددهی احکام دینی به دانش آموزان، مکانیکی، آرایشگری و ... ازجمله کارهایی بوده که باید یک معلم مناطق عشایری انجام دهد.

وی بابیان اینکه تنها کسی که از بدنه دولت در کنار عشایر بوده و با آن ها زندگی می کند معلم عشایری است یادآور می شود: همچنین اورژانس هوایی و بهورزان دو تا سه ماه یک بار به این مناطق می آیند که اقدامات و تلاش آن ها از زاویه دید مسئولان و مردم پنهان است.

پخش فیلم سینمایی در خانه های کپری!

این معلم مناطق عشایری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه خیران نیز همیشه در شهرها اقدام به مدرسه سازی می کنند می گوید: ما هم انتظار نداریم که در مناطق عشایری مدرسه بسازند، حداقل امکانات اولیه را برای تحصیل دانش آموزان این مناطق فراهم آورند.

محمدی منش بابیان اینکه پول و حقوق و مزایا برای معلمان عشایری مهم نیست می گوید: تنها چیزی که برای آن ها مهم بوده مهربانی، محبت، صداقت و دل پاک مردم مناطق صعب العبور است.

وی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه مناطق عشایری هیچ گونه امکانات رفاهی مانند برق، آب لوله کشی و ... ندارند ادامه می دهد: با هزینه شخصی خودم یک سیستم انرژی خورشیدی تأمین کننده برق خریداری کرده ام تا علاوه بر تدریس دانش آموزان تا غروب، به نوبت شب ها به خانه های آن ها رفته و فیلم سینمایی و آموزشی و کمک درسی در خانه های کپری آن ها پخش کنم.

مسئولان در طول ۱۷ سال یک بار هم نگفتند «روز معلم مبارک»

این معلم مناطق عشایری لرستان همچنین به شاهنامه خوانی در شب ها برای اهالی منطقه اشاره می کند و ادامه می دهد: همچنین داستان های نویسندگان معاصر که برای مردم عشایر جذاب باشد را هم برای آن ها می خوانم.

محمدی منش بابیان اینکه یک معلم عشایری علاوه بر شغل خود بالای ۲۸ شغل در مناطق عشایری دارد تصریح می کند: معلم در شهر با روستا و مناطق عشایری زمین تا هفت آسمان فرق دارد اما متأسفانه هنوز مسئولان در این ۱۷ سال یک بار هم به ما نگفته اند که روز معلم بر شما مبارک، و البته ما نیز انتظاری نداریم اما این امر یک دلگرمی برای معلمان مناطق عشایری است.

بازهم سپاه برای محرومیت زدایی گام برداشت

وی در ادامه سخنان خود به ارائه یک طرح به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) اشاره می کند و یادآور می شود: در قالب این طرح از قرارگاه خواسته ام که برای معلمان عشایری یک «آژانس هوایی» ایجاد کنند و اول هرماه معلمان را به این مناطق انتقال دهند و پس از سه هفته تدریس آن ها را برای استراحت برگردانند.

این معلم مناطق عشایری لرستان بابیان اینکه خوشبختانه قرارگاه خاتم الانبیا(ص) از این طرح استقبال خوبی داشتند و در حال نهایی کردن آن هستیم ادامه می دهد: امیدواریم این اقدام از سوی قرارگاه خاتم انبیا(ص) تسریع شود چراکه در غیر این صورت برخی معلمان حاضر به تدریس در این مناطق نشده و مناطق عشایری خالی از معلم می شوند.

مهاجرت، اعتیاد و بیکاری در کمین مردم مناطق عشایری

محمدی منش بابیان اینکه این امر نیز موجب می شود که مردم مناطق عشایری به شهرها مهاجرت کنند ادامه می دهد: مردم این مناطق با توجه به اینکه مهارت و سواد لازم را ندارند آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و بیکاری آن ها را تهدید می کند و تنها کاری که در شهرها می توانند انجام دهند کارگری است.

وی بابیان اینکه اگر دولت و مسئولان کمک کنند و زمینه یکجانشینی این مردم را فراهم آورند آن ها دیگر مجبور به مهاجرت به شهرها نمی شوند می گوید: می توان مجتمع های شبانه روزی برای دانش آموزان این مناطق ایجاد کرد و زمینه تحصیل آن ها در دانشگاه در قالب تحصیل از راه دور را فراهم کرد.



منبع:فرهنگ نیوز

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .