تبیان، دستیار زندگی
نسرین سیاح فر گفت: دولت باید سرمایه گذاری قابل قبولی در زمینه کتابخوانی داشته باشد و از افراد با تجربه و کاردان برای برنامه ریزی جهت بازگرداندن کتاب به سبد خانوار بهره گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت در حوزه کتابخوانی سرمایه‌گذاری کند

نسرین سیاح‌فر گفت: دولت باید سرمایه گذاری قابل قبولی در زمینه کتابخوانی داشته باشد و از افراد با تجربه و کاردان برای برنامه ریزی جهت بازگرداندن کتاب به سبد خانوار بهره گیرد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع «سرانه مطالعه در کشور» با حضور محبوبه معراجی پور نویسنده کتاب «عباس دست طلا»، فلاح هاشمی، مسئول موسسه فرهنگی محفل انس و نسرین سیاح فر رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان از آنتن رادیوگفتگو پخش شد.

سیاح فر رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: بعضی اوقات کتاب خریده می شود چون قسمتی از آن مورد نیاز است و درصد کمی از مردم کتابی را که می خرند دوست دارند.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم به آمار درستی از جمعیت کتابخوان برسیم باید فقط خواندن کتاب مورد بحث باشد که در ایران دو دقیقه است اما در حال حاضر برای این آمار نشریات، فضای مجازی و درکل محصولات فرهنگی گنجانده شده است.

رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان با بیان اینکه کتاب های آموزشی بخش بزرگی از کتاب های منتشر شده را به خود اختصاص می دهد، افزود: از نظر من یک تهدید است چرا که این کتاب ها درست عمل نمی کند و در مدارس به دلیل توصیه اکید معلمان و با فشار بر دانش آموزان آنها نسبت به کتاب سرد شده اند و تمرکز نوجوانان بر آزمون ها و معدل قرار گرفته است و اهمیت کتابخوانی فقط محدود به نوع کمک درسی است.

سیاح فر گفت: در حال حاضر پدران و مادران ما نسلی هستند که در زمان نوجوانی آنها مدرک اهمیت بالایی داشته است و به موضوع کتاب بی تفاوت هستند بنابراین نمی توانند فرزندان خود را که نسل خردسال و تا حدودی نوجوان هستند  به این موضوع ترغیب کنند.

معراجی پور هم در بخشی از این گفتگو با بیان اینکه از نظر من سرانه مطالعه در کشور وضعیت خیلی بدی ندارد، گفت : بخش زیادی از مشکلات کتابخوانی مربوط به کتاب های درسی و آموزشی است. به این صورت که دانش آموزان پس از اتمام دوران مدرسه و همزمان با ورود به دانشگاه با دنیای وسیعی از کتاب مواجه می شوند و با شخصیت هایی مواجه می شوند که در کتاب های درسی خود ندیده اند از این رو ناشران کتب آموزشی باید تلاش بیشتری داشته باشند و از پویایی محتوای کتاب ها غافل نشوند.

فلاح هاشمی، مسئول موسسه فرهنگی محفل انس در ادامه  گفت: زمانی که نویسنده یک اثر را خلق می کند نگاهش به خواننده است. ناشران باید سخت گیری هایی داشته باشند و با کارشناسی قوی به کتاب مجوز چاپ بدهند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت تبلیغات برای کتابخوانی گفت: ظاهر کتاب خیلی مهم است اما ناشران برای کاهش هزینه ها به دنبال افراد حرفه ای در کار خود نیستند این در حالی است که اگر از افراد زبده در این کار استفاده شود در چاپ های آینده هزینه ها جبران خواهد شد.


منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .