تبیان، دستیار زندگی
همانطور که میدانید پا قلب دوم انسان نامیده میشود .وظیفه مراقبت ازقلب دوم یعنی پا را کفش ها به عهده دارند . پس همانطور که کفش ها از پاهای ما مراقبت میکنند ما هم باید از کفش ها به درستی استفاده کنیم واز آنها نگهداری کنیم تا هم زمان بیشتری بتوانیم از آنها اس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : لیلا عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند نکته ی کاربردی برای نگهداری از کفش

همانطور که میدانید پا قلب دوم انسان نامیده میشود .وظیفه مراقبت ازقلب دوم یعنی پا را کفش ها به عهده دارند . پس همانطور که کفش ها از پاهای ما مراقبت میکنند ما هم باید از کفش ها به درستی استفاده کنیم واز آنها نگهداری کنیم تا هم زمان بیشتری بتوانیم از آنها استفاده کنیم و هم شکل ظاهری شان را ازدست ندهند.

لیلا عشقی - بخش زیبایی تبیان
کفش

ابتدا در انتخاب کفش دقت کنید ، کفش هایی با جنس مرغوب و دوخت مناسب را برای خرید انتخاب کنید .
مرتب به کفش ها واکس بزنید ، با اینکار عمر کفش ها بیشتر میشود.قبل از واکس زدن ابتدا گردوغبار روی آنها را پاک کنید وبرای اینکه درخشندگی بیشتری داشته باشند ،با کمی روغن زیتون ویا وازلین آنها را چرب کنید ،سپس واکس بزنید.
اگر کفش هایتان خیس شدند و یا اگر آنها را شستید، هیچگاه کفش های خیستان را روی بخاری ویا شوفاژ و یا در کنارشومینه نگذارید. کفش ها را در هوای آزاد بگذارید تا با جریان هوا خشک شوند. همچنین درون آنها روزنامه خشک بگذارید ،تا شکل ظاهری کفش حفظ شود.بعد از خشک شدن به آنها واکس بزنید. اگر کفش های شما پارچه ای میباشد قبل از اینکه کفش کاملا خشک شود از اسپری کفش استفاده کنید .

هیچگاه کفش های خیستان را درون جعبه ودر کمد نگذارید زیرا باعث ایجاد بوی نامطبوع و همچنین رشد باکتری می شود.وحتی شاید باعث کپک زدن داخل کفش هایتان شود.

اگر میخواهید کفش های چرمی شما دوباره نو شوند ،ابتدا گرد و غبار روی آنها را تمیز کنید ،سپس سفیده تخم مرغ را خوب بزنید تا کف کند ،آن را روی سطح کفش بمالید واجازه دهید تا خشک شود، سپس با یک پارچه تمیز روی کفش بکشید

بوی بد کفش

برای جلوگیری از بوی بد کفش هر روز جوراب و پاهایتان را بشویید . و داخل کفش هایتان مقدارکمی ساج و یا جوش شیرین بریزید، این مواد از تولید بوی نامطبوع جلوگیری میکنند.
اگر روی کفش هایتان در اثر برف و باران شوره زده است ،و با شستشو و واکس زدن این شوره از بین نمیرود، کمی اسفنج یا پنبه را به مخلوط آب و سرکه آغشته کرده و کفش هایتان را با آن تمیز کنید. این شوره ها به راحتی از بین میروند.
برای تمیز کردن کفش های کتانی از یک مسواک و یا فرچه و شامپوی مخصوص شستشوی فرش استفاده کنید ،با این روش به راحتی میتوانید آنها را تمیز کنید.
اگر پاشنه کفش شما دچار فرسودگی شد و یا میخ پاشنه در کفش شما ظاهر شد فورا آن را تعمیر کنید تا از عمر کفش تان کم نشود.
اگر میخواهید کفش های چرمی شما دوباره نو شوند ،ابتدا گرد و غبار روی آنها را تمیز کنید ،سپس سفیده تخم مرغ را خوب بزنید تا کف کند ،آن را روی سطح کفش بمالید واجازه دهید تا خشک شود، سپس با یک پارچه تمیز روی کفش بکشید .
قبل از اینکه چکمه های بلندتان را در کمد بگذارید ، روزنامه را لوله کرده ودر درون آنها بگذارید تا ساق چکمه صاف بایستد ویا اینکه چکمه ها را به صورت خوابیده در کمد بگذارید ،با اینکار از ترک خوردن واز بین رفتن چرم ساق چکمه جلوگیری کرده اید.

کفش

سعی کنید کفش هایتان را بدون جوراب نپوشید ،زیرا عرق پا به قسمتهای داخلی و کف کفش آسیب میرساند.
کمد و یا جاکفشی بهترین مکان برای نگهداری از کفش میباشد. البته فاصله بین آنها را رعایت کنید، قرار دادن کفش ها روی هم باعث از بین رفتن آنها میشود. موقع پوشیدن کفش از پاشنه کش استفاده کنید تا پاشنه کفش هایتان آسیب نبیند.
در هنگام خرید کفش به سایز آن دقت کنید . زیرا اگر کفش کوچکتر و یا بزرگتر از پای شما باشد عمر آن بسیار کوتاه خواهد شد .
اگر کفش های شما بندی میباشد همیشه بندهای آن را کاملا باز کنید و پس از پوشیدن دوباره ببندید. گاهی اوقات از روی تنبلی بندهای کفش را کمی شل بسته تا دیگر نیازی به باز و بسته کردن آن نباشد . با این کار در موقع از پا درآوردن و پا کردن کفش فشار بیشتری به آن می آید و عمر کفش کاهش می یابد.
سعی کنید بیشتر از یک جفت کفش داشته باشید . استفاده مداوم وهر روزه از یک کفش عمر آن را کوتاه می کند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.