تبیان، دستیار زندگی
مض با طلوع هلال ماه مبارك نسیم سعادت مىوزد و تحوّل چشمگیرى در زندگى مسلمانان سراسر جهان حاصل مى شود. از یك سو برنامه هاى تربیتى در سایه روزه این ماه آغاز مى گردد، برنامه خودسازى، مبارزه با هواى نفس، وسوسه&nbsp...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام حضرت آیت الله مكارم شیرازى به مناسبت ماه مبارك رمض

با طلوع هلال ماه مبارك نسیم سعادت مىوزد و تحوّل چشمگیرى در زندگى مسلمانان سراسر جهان حاصل مى شود.
از یك سو برنامه هاى تربیتى در سایه روزه این ماه آغاز مى گردد، برنامه خودسازى، مبارزه با هواى نفس، وسوسه هاى شیطان، و تقویت پایه هاى حاكمیت عقل بر انسان ها.
و از سوى دیگر برنامه هاى تعلیم و آموزش زندگى بهتر و پاك تر در سایه تلاوت قرآن مجید و راز و نیاز به درگاه خداوند مهربان شُروع مى شود.
به درستى اگر همه مسلمین قدر ماه مبارك را بدانند و این فرصت گرانبها را گرامى دارند و یك ماه تمام از برنامه آموزش و پرورش اسلام بهره گیرند، علاوه بر ارتقاء سطح معرفت و معنویت، بسیارى از مفاسد اجتماعى و اخلاقى و حتّى اختلافات خانوادگى از میان آنها برچیده مى شود، روح همبستگى و دوستى و كمك به نیازمندان و محرومان در آنها زنده مى شود و محیطى مملو از صفا و محبّت در این ماه رحمت و بركت به وجود مى آید. البته نباید به هنگام روزه، به امساك از خوردن و آشامیدن و دیگر لذائذ جسمانى قناعت كرد، بلكه باید چشم و گوش را بر حرام ببندیم، و صفحه قلب را از یاد غیر خدا خالى كنیم تا انوار الهى زوایاى جان ما را روشن سازد.
همان گونه كه نباید در تلاوت قرآن بخواندن الفاظ بسنده كنیم بلكه در آیات قرآن به عنوان دستورالعمل جامع حیات، تدبر و اندیشه كنیم، و در زندگى خود مو به مو اجرا نماییم.
آمارهاى دقیق نشان مى دهد كه در ماه مبارك حجم مفاسد اجتماعى در جوامع اسلامى اُفت چشمگیرى دارد و از تعداد پرونده هاى جرائم به طور قابل ملاحظه اى كاسته مى شود و این شاهد گویایى است بر آنچه در اخبار اسلامى آمده «الشیاطین مغلولة فى هذا الشهر»: «شیاطین در این ماه در بند و زنجیرند» (زیرا ابزار آنها كه هواى نفس است تحت كنترل قرار مى گیرد).
این ماه را به همه شما عزیزان تبریك مى گویم و قبولى طاعات همگى را از خداوند مسئلت دارم.