تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه چهارم آبان 1395 هجری خورشیدی، بیست و سوم محرم 1438 هجری قمری، بیست و پنجم اکتبر 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه چهارم آبان 1395 هجری خورشیدی، بیست و سوم محرم 1438 هجری قمری، بیست و پنجم اکتبر 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

4 آبان 1393

شرکت هواپیمایی بوئینگ در نخستین معامله با ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به کشورمان محصول های مربوط به صنایع هوایی فروخت.

4 آبان 1392

سردیس محمد قریب پدر طب اطفال ایران با حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمع دیگری از مسوولان نظام سلامت کشور در پارک پردیس فناوری رونمایی شد.

4 آبان 1359

خرمشهر پس از 34 روز مقاوت و ایستادگی نیروهای مردمی به اشغال نظامیان حزب بعث عراق درآمد.

4 آبان 1358

پزشکان معالج محمدرضا پهلوی اعلام کردند که سرطان غدد لنفاوی وی گسترش یافته و امکان مداوای او در بهترین شرایط 50 درصد است.

4 آبان 1357

ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در دیدار با علی امینی و جعفر شریف امامی خواستار تشکیل شورای سلطنت شد و تهیه مقدمات کار را به آنها پیشنهاد کرد.

4 آبان 1356

وزیر خزانه دارای آمریکا که برای دیدار با محمدرضا پهلوی به تهران آمده بود، اعلام کرد خریدهای ایران از این کشور از 40 میلیارد دلار تجاوز می کند.

4 آبان 1351

ارتشبد غلامعلی اویسی فرمانده ژاندارمری کل کشور برای فرماندهی نیروی زمینی انتخاب شد.

4 آبان 1350

اختلاف های مرزی میان ایران و عراق شدت گرفت. اختلاف ها در ارتباط با رودخانه شط العرب و اروند کنار و برخی از نقطه های مرزی و موردهای دیگر بود که سبب شد تا روابط میان حکومت بعث عراق به ریاست احمد حسن البکر و رژیم پهلوی به شدت تیره شود که این امر موجب اخراج هشت هزار ایرانی از خاک این کشور شد.

4 آبان 1346

مراسم تاجگذاری محمدرضا پهلوی، فرح و رضا پهلوی در کاخ گلستان صورت گرفت هزینه این مراسم از بودجه عمومی کشور پرداخت شد.

4 آبان 1345

تلویزیون ملی ایران به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد.

4 آبان 1343

امام خمینی در اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون در سخنانی فرمودند: «عظمت ایران از بین رفت، استقلال از دست رفت، عزت ماپایکوب شد، مگر ما مستعمره هستیم. مگر ایران در اشغال آمریکاست؟».

4 آبان 1342

امیراسدالله علم از محمدرضا پهلوی نشان درجه اول «تاج» دریافت کرد.

4 آبان 1302

تظاهرات ضد انگلیسی باشکوهی به رهبری محمدحسین یزدی، شیخ محمد خالصی زاده و سیدابوالقاسم کاشانی و جمعی دیگر از روحانیان در تهران برگزار شد.

4 آبان 1300

بنا به تقاضای رییس مجلس شورای ملی یک قطعه نشان همایونی از طرف احمدشاه قاجار به ارباب کیخسرو اعطا شد.

4 آبان 1299

سپهدار رشتی در پی استعفای مشیرالدوله از طرف احمد شاه به رییس الوزایی منصوب شد.

4 آبان 1294

جنگ جهانی اول هشت روز پس از تاجگذاری احمدشاه آخرین شاه قاجار آغاز شد. مستوفی الممالک نخست وزیر وقت ایران پس از آغاز جنگ، بیطرفی کامل ایران را اعلام کرد اما دولت های درگیر در جنگ، این بیطرفی را نادیده گرفته و نیروهای خود را از هر طرف وارد ایران کردند. سپاهیان روس نیز با فرماندهی ژنرال باراتف در این روز وارد بندر انزلی شدند.

4 آبان 1290

سر جورج بارکلی سفیر انگلیس در تهران در یادداشتی به وثوق الدوله وزیر امور خارجه، خواستار جلوگیری از مخالفت مردم با ورود نیروهای انگلیسی به ایران و کنترل احساسات ضد انگلیسی آنان شد.