تبیان، دستیار زندگی
رمان «رویای نیمه شب» مظفر سالاری، در مرکز تبادل کتاب نقد و بررسی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق و وحدت، حرف اول و آخر

رمان «رویای نیمه شب» مظفر سالاری، در مرکز تبادل کتاب نقد و بررسی شد.

فرآوری: حسین جمالی فرد - بخش کتاب و کتابخوانی  تبیان

رمان رویای نیمه شب، حجت الاسلام زائری، نشر کتابستان، مسابقه کتاب وزندگی، مهدی کاموس، تیزر کتاب،

رمان رویای نیمه شب اثر حجت الاسلام مظفر سالاری داستانی است عاشقانه با زمینه َی مذهبی که حکایت از دلدادگی جوانی پاک سیرت از اهل سنت به دختری شیعه مذهب دارد که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه است.

حجت الاسلام مظفر سالاری نویسنده کتاب«رویای نیمه شب» درباره رمان خود می گوید: این رمان با استفاده از یک حکایت واقعی شکل گرفته و من تلاش کرده ام که یک داستان لطیف و جذاب برای خواننده عامی روایت کنم.
غایت من از نوشتن این داستان تقریب میان مذاهب است و می خواستم بگویم که اهل بیت(ع) یکی از محورهای وحدت هستند و با ولایت امام عصر(عج) مانند یک خورشید پشت ابر می توان دور هم جمع شد.
در این کتاب نحوه شخصیت پردازی ها به گونه ای است که خواننده خود را در جایگاه افراد درون داستان قرار خواهد داد، پندهای داستان، اتفاقات، شجاعت های شخصیت هاشم و ... همه مواردی است که خواننده با آن همزادپنداری نموده و سیر داستان را رها نخواهد کرد.
من در رویای نیمه شب به کودکان و نوجوانان فکر می کنم، شاید بتوان گفت که این رمان، رمان خانواده است، من برای نگارش این رمان متوسل به حضرت ولی عصر(عج) شدم و از آن حضرت استمداد خواستم، از نکات جالب توجه در این کار این بود که پیش نویس و پاک نویس نداشتم و فقط برخی اصلاحات ویرایشی انجام گرفت.
 همچنین می خواستم نشان دهم تشرف یک قضیه فردی نیست و همه با آن درگیر خواهند بود به طوری که یک خواننده سنی  مذهب این اثر را خوانده بود و گفته بود که اثر منصفانه ای است.
رویای نیمه شب، ترسیم شیوه معاشرت و همزیستی مسالمت آمیز مردمی است که معتقد به دو مکتب متفاوت می باشند، اما در زیر چتر مشترکات اعتقادی خود چون خدا، قبله، کتاب و پیامبر(ص) که با صمیمیت و دوستی به مراوده با یکدیگر می پردازند.
 بدیهی است که این اتفاق فقط در بستر زندگی مسالمت آمیز و در فضای به دور از جدل خواهد افتاد وگرنه در فضای متشنج و در زمانی که افراد به توهین به مقدسات و تکفیر یکدیگر روی آورده اند حتی اگر معجزه هم آورده شود، بی اثر خواهد بود .

رمان دینی عامه پسند

مهدی کاموس (نویسنده)در نقد کتاب رویای نیمه شب می گوید:نویسنده رمان «رویای نیمه شب» عناصر ادبیات داستانی را می شناسد و با توجه به اینکه آقای مظفر سالاری، روحانی است و نسبت به مسائل دینی شناخت دارد،  کتابی که او نوشته رمان دینی عامه پسند است.

در این کتاب بحث شیعه و سنی و تقرب دینی بین شیعه و سنی مطرح نیست، محوریت این کتاب عشق است. در این کتاب به معجزه که توسط امام زمان(عج) مطرح می شود، اشاره شده است.

کاموس در ادامه با اشاره به دو نکته استاندارد داستان و کلیشه به تعریف خود از این کتاب می پردازد: ما در این کتاب استاندارد داستان را داریم، همه ما تا قبل از اتمام داستان از پایان آن آگاه هستیم. اینکه هاشم با ریحانه ازدواج می کند، پیش بینی همه از داستان است، اما فراز و فرودهایی که در این داستان اتفاق افتاده است، کشش لازم را به خواننده می دهد.

این نویسنده معتقد است: رمان های عامه پسندی که وجود دارد از دین استفاده کرده اند،اما در حد استخاره، ازدواج موقت، احضار ارواح، طلسم و از این سطح بالاتر نرفته اند، در حالیکه این مسایل از فرهنگ عمومی ما دور است. در این کتاب که به نظر من رمان دینی است به مسائل اعتقادی، تعقل، رویا پرداخته شده هرچند مرز باریکی بین اینها و خرافات وجود دارد،بحث دوم بحث کلیشه است که در این کتاب خواننده درگیر مسائل اعتقادی نمی شود بلکه درگیر عشق و چگونگی حل مساله عشقی است.

محوریت کتاب عشق است

حجت الاسلام زائری با اشاره به داستان کتاب «رویای نیمه شب»می گوید: در این کتاب بحث شیعه و سنی و تقرب دینی بین شیعه و سنی مطرح نیست، محوریت این کتاب عشق است. در این کتاب به معجزه که توسط امام زمان(عج) مطرح می شود، اشاره شده است.

نویسنده رمان «رویای نیمه شب» عناصر ادبیات داستانی را می شناسد و کتابی که او نوشته رمان دینی عامه پسند است.

او در ادامه با بیان اینکه اعتراضات و انتقادهایی به مضمون کتاب وارد شده است،ادامه می دهد: باید این کتاب را براساس فضا و ظرف مکانی خود بخوانیم، این کتاب برای تقرب بین مذاهب و مسائل سیاسی نوشته نشده است و ورود به این مسائل کتاب را از ظرف مکان و زمان خود خارج می کند.این کتاب به نوعی به بیان و تبیین کرامتی از امام زمان(عج) پرداخته است و به عنایت حضور ایشان توجه شده است.

زائری همچنین معتقد است: اگر کتاب را با پیش فرض تبیین معارف شیعی و عنایت امام زمان(عج) نسبت به شیعیان بخوانیم، معقول تر به نظر می رسد.بحث تقرب در این کتاب بحث فرعی است، این کتاب می تواند باور پذیری بیشتری داشته باشد، اما نویسنده به دنبال تحقق هدف خود بود و تلاشی برای افزایش حجم کتاب نکرده است، در صورتی که چند فصل دیگر به این کتاب اضافه می شد باور پذیری این کتاب بیشتر می شد.

رمان رویای نیمه شب، حجت الاسلام زائری، نشر کتابستان، مسابقه کتاب وزندگی، مهدی کاموس، تیزر کتاب،

بازهم تیزر کتاب

تیزر سینمایی  کتاب «رویای نیمه شب» نیز چندی پیش همزمان با چهارمین دور مسابقه کتاب خوانی «کتاب  و زندگی» منتشر شد. «رویای نیمه شب» به کارگردانی اصغر عباسی با بازی عباس غزالی، مهدی فقیه، سیما خضرآبادی، ثریا قاسمی، متین ستوده و ماه چهره خلیلی، تیزری سینمایی برای معرفی و تبلیغ کتاب «رویای نیمه شب» است.

پیش از این هم استفاده از سینماگران برای تبلیغ یک کتاب در معرفی کتاب «دختر شینا» اثر بهناز ضرابی زاده اتفاق افتاد که کمک قابل توجهی به فروش کتاب کرد و توانست به شمارگان بیش از 150 هزار نسخه دست یابد. اکنون مرکز رسانه ای شیرازه به کمک باشگاه فیلم سوره درصدد است تا این تجربه موفق را این بار بزرگ تر رقم بزند.

 در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«پدر بزرگ از پشت قفسه ها بیرون آمد و به گوشواره ای زیبا و گران-بها که من طراحی کرده بودم و ساخته بودم اشاره کرد. خوشحال شدم که آن را برای ریحانه انتخاب کرده بود؛ هر چند بعید می دیدم که مادرش زیربار قیمت آن برود.گوشواره را بیرون آوردم و به پدربزرگ دادم.

- طراحی و ساخت این گوشواره، کار هاشم است. حرف ندارد!

مادر ریحانه گوشواره ها را گرفت و ورانداز کرد.

- قشنگند، ولی ما چیزی ارزان قیمت می خواهیم.

مادر ریحانه گوشواره ها را روی مخمل گذاشت. با نگاهش گوشواره های قبلی را جستجو کرد. پدربزرگ گوشواره های گران بها را توی جعبه کوچکی گذاشت. جعبه را به طرف مادر ریحانه سُراند.

- از قضا قیمت این گوشواره ها دو دینار است.

در دلم به پدربزرگ آفرین گفتم. از خدا می خواستم که ریحانه صاحب آن گوشواره ها شود. قیمت واقعی اش ده دینار بود. یک هفته روی آن زحمت کشیده بودم.»

رمان «رویای نیمه شب» در 1200 نسخه و با قیمت 17500 تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.


منابع:
مهر
فارس
ایسنا
ایکنا